Proč zíváme a jak to, že nakazíme všechny kolem sebe, a jak větrat plíce jako chalupu

před 2 lety

20 min

Proč zíváme a jak to, že nakazíme všechny kolem sebe, a jak větrat plíce jako chalupu



Popis epizody

V dobách covidových jsme si vyzkoušeli, jak nepříjemné je, když se nemůžeme pořádně a zhluboka nadechnout. Brblali jsme kvůli rouškám a respirátorům, ale upřímně řečeno, dýchání šidíme i bez nich. Proč je vlastně dech tak důležitý? Protože naše dýchací soustava se nepodílí jen na výměně kyslíku a oxidu uhličitého, ale na udržování stálého pH, na správné funkci čichu a řeči a třeba také na imunitních mechanismech.„Způsob života, kdy často sedíme skrčení či shrbení u počítače nebo v autě způsobuje, že máme stlačenou bránici,“ říká v novém dílu podcastu MUDr.ování Petra Sojková, která toho jako zdravotnice a lektorka pilates o dechu ví opravdu hodně. Třeba to, že bránice je dýchací sval a pokud ji neprocvičujeme a nedáme dost prostoru, nikdy nevyužijeme kapacitu plic naplno. Výsledek? Hůř se soustředíme, jsme unavení, zpomalení, zkrátka nám to moc nemyslí. A o nějaké energii také nemůže být řeč.Jako v zatuchlé místnosti„Pokud se pořádně nenadechneme a hlavně nevydechneme, hromadí se nám v těle kysličník uhličitý,“ říká Petra Sojková. Pak se stane to, co známe, když otevřeme dlouho nevětranou místnost, třeba po zimě na chalupě. Jejda, tady je zatuchlý vzduch, říkáme a okamžitě otvíráme okna a dveře, abychom udělali průvan. Stejný průvan bychom měli dopřát i plicím. „Chci-li dostat do těla nový vzduch, musím ten starý vydechnout,“ upozorňuje na jednoduché pravidlo lektorka pilates, která se v podcastu také rozhovořila o tom, že v poslední době dýcháme víc ústy než nosem. Což není dobře, protože právě vzduch vdechnutý nosem je filtrován přes síť dýchacích cest, což u dýchání ústy neplatí tak zcela.Přesto, že dýchání odbýváme, jsou situace, kdy se na dech spoléháme a plný nádech a výdech využíváme; když nás čeká něco neobvyklého, jako je například skok do chladné vody nebo vstup do šéfovy kanceláře. Děláme to podvědomě, protože, jak vysvětluje Petra Sojková, tělo je chytré a ví samo, co má dělat. „Když se zhluboka nadechnu a vydechnu, tak se automaticky zklidním, přivede mě to zpátky do přítomného okamžiku," vysvětluje. V podcastu přišla řeč i na škytavku a na povídání o tom, zda je zívání opravdu nakažlivé a proč se říká „tohle musíš vydýchat“. Poradíme vám také, co dělat, když si vyrazí dech dospělý a když se to samé stane malému dítěti. S kým jsme si povídali? Pilates Master Instructor Petra Sojková vystudovala střední zdravotnickou školu, obor dětská sestra, ale přes dvacet let se věnovala plavání a pohybové výchově dětí. Když už doma začala na manžela šišlat, tak se z ní dalším studiem stala instruktorka pilates. Tento druh pohybu vyznává proto, že učí ji i její klientky a klienty zastavit se a nadechnout a také správnému držení těla, což je prý pěkná dřina.MUDr.ování je podcast o zdraví se zdravým rozumem a srozumitelně. Specialisty ve svých oborech zpovídá publicistka Lucie Šilhová, která se tématy týkajícími se zdraví a životního stylu zabývá celou svoji téměř třicetiletou kariéru.  Nový díl vychází každou středu v 11:00.Každý pátek si k tématu můžete přečíst i rozšiřující článek na webu ProZeny.cz. Své názory, otázky či stížnosti nám můžete posílat na adresu info.prozeny@firma.seznam.cz.

Hodnocení epizody

Další epizody