Univerzální návod na růst vašeho podcastu


6. 1. 2020 | Autor: Dan Tržil



Pokud vytváříte podcast, ale nikdo ho neposlouchá, dá se říct, že opravdu existuje? Technicky vzato ano, ale s růstem značky, s růstem publika či s prodejem vašeho produktu nebo služby, vám asi nepomáhá.

Zjednodušeně řečeno, potřebujete posluchače, aby podcast vrátil to, co jste do něj investovali, ať se jedná o čas, úsilí nebo peníze. Čím větší obecenstvo, tím rychleji bude váš podcast růst. Proč? Zaprvé, budete mít možnost přilákat zajímavé hosty. Zadruhé, zvětší se šance přilákat kvalitní sponzory pro váš podcast. Zatřetí, mluvené slovo je skvělý marketingový nástroj a čím více lidí vás poslouchá, tím větší je pravděpodobnost, že váš obsah bude sdílen.

Potřebujete, aby váš podcast získával nové posluchače. Otázkou ale je, jak na to? Připravil jsem 30 tipů, jak toho docílit.

ZÁKLADNÍ MYŠLENKY

1. Ujistěte se, že vaše show je co nejkvalitnější

Předtím, než se zaměříte na získávání více posluchačů, musí být váš podcast co nejlepší. Posaďte se a objektivně zhodnoťte, jak na tom váš podcast aktuálně je. Pokud děláte rozhovory: Nejsou nudné? Jsou připravené? Působíte jako profesionál? Samozřejmě chápu, že žádný učený z nebe nespadl a nějak se začínat musí. Nicméně pokud se bavíme o růstu, tak jinak než kvalitou nebo opravdu originálním konceptem to nepůjde. Zatím vám v ČR často stačí jedno, dle mého už bude brzy potřeba obojí. Pokud jste firma, tak je horší mít špatný podcast, než žádný nemít. Když víte, že váš podcast není takový, jaký by měl být, je lepší projektu zanechat, vše vymazat a začít znovu, až budete připravení do něj dát vše.

2. Začněte správným názvem

Název vašeho podcastu musí lidem říci, o čem je. Když zvolíte-li název vágní, můžete ztratit potencionální posluchače jednoduše tím, že váš podcast přejdou bez povšimnutí kvůli tomu, že nevědí, o čem by vlastně měl být. Samozřejmě se mohou najít výjimky, kdy názvy podcastů nemusí být zcela úderné a přesto tyto podcasty budou úspěšné. Ve většině takovýchto případů je pravděpodobné, že je podcast spojen s nějakou už známou osobností. Pokud stále přemýšlíte nad názvem, myslete jednoduše a jasně.

3. Mějte správné vybavení

Není nic horšího, než poslouchat podcast, který není dobrý po technické stránce. Pokud se zvuk zasekává, je moc tichý nebo naopak moc hlasitý, slyšíte nepříjemnou ozvěnu nebo je zvuk obecně špatný, není to dobře. I velice zaujatého diváka to může donutit vyhledat si k poslechu něco jiného. Pořiďte si tu správnou techniku a naučte se s ní zacházet.

4. Správný hosting

Nezáleží na tom, zda jste v podcastingu noví nebo už zkušení. Potřebujete specializovaný podcast hosting, jaká bude vyhovovat vašim potřebám. Hostingů je opravdu spoustu. Co potřebujete je možnost vytvářet RSS feed, což ze specializovaných podcast hostingů umí všechny (pozor ovšem na servery zaměřené primárně na muziku). Já nedávno přešel k Libsyn – je to leader trhu a nabízí vše co potřebujete, nově i možnost připojit váš podcast ke Spotify (umí i dalších asi 8 hostingů).

5. Zvažte tvorbu Youtube videí

Je mnoho lidí, kteří upřednostňují sledování videa než stahování podcastů. Navíc Youtube je velice oblíbenou platformou, kterou lidé mohou používat téměř na jakémkoli zařízení. Zkuste využít sílu Youtube ve váš prospěch. Když nahráváte podcast, nahrajte ho zároveň i na Youtube, buď pouze jako audio, anebo jako video. Pokud video bude navíc něčím zajímavé, může vám to pomoci publikum opět rozšířit. Mimo jiné můžete svůj podcast streamovat živě nebo nahrávat doplňující videa o pozadí podcastu.

PŮSOBTE NA POSLUCHAČE

6. Soustřeďte se na to „vaše“

Pokud máte svůj vlastní business, logicky se nabízí možnost mluvit právě o něm. Musíte si ale rozmyslet, jak přesně o něm budete mluvit. Rozmyslete si, o čem přesně chcete mluvit. Chcete do vašeho podcastu zahrnout i váš osobní život? Pokud ano, za jakým účelem? Možná ale nechcete mluvit o tom, čím se živíte. Pokud je tohle váš případ, uvažujte nad tím, jaké jsou vaše zájmy a vášně. Ať už se rozhodnete pro cokoli, mějte na paměti, že váš podcast bude dlouhodobá práce a měli byste se zaměřit na něco, co vás dlouhodobě baví a jen tak nepustí.

7. Poznejte své posluchače

Při zakládání podcastu se také zaměřte na publikum, které chcete oslovit. Jak staří mají být vaši ideální posluchači, jakou dělají práci a jaký je jejich příjem? Mají partnery nebo děti? Jaké jsou jejich koníčky a životní cíle? A také, co asi očekávají od vašeho podcastu? Znalost daného publika vám pomůže pochopit, co chtějí poslouchat a snáze na publikum svými epizodami zapůsobíte.

8. Ptejte se posluchačů, co chtějí slyšet

Vymýšlet témata pro váš podcast může být mnohdy složité. Proč nepožádat vaše posluchače o radu? Zeptejte se jich během epizod podcastu na to, co chtějí, aby příště zaznělo. Tyto návrhy můžete sdílet i přes svůj blog, email nebo prakticky přes jakoukoli sociální síť, kterou momentálně využíváte.

9. Udržujte přehled o tom, co je nejstahovanější a nejoblíbenější

Sledujte statistiky o tom, které z vašich epizod byly těmi nejstahovanějšími. Nemusí to nutně znamenat, že byly nejlepší. Do toho se promítá i jméno vašeho hosta. Určitě vám to ale může poskytnout určitý vhled do toho, o jakém obsahu epizody vytvářet. Užitečnou metrikou je pak také průměrná doba doposlouchání. Tento ukazatel vám dá společnost Apple, je tedy limitovaná na poslechy z oficiální Apple aplikace Podcasts, nicméně jako ukazatel to stačí. Statistiku najdete na profilu vašeho podcastu na https://podcastsconnect.apple.com/

10. Buďte zajímaví a inovujte

Kdyby to ale bylo tak jednoduché. Zkuste si udělat čas na to, abyste své diváky zaujali. Víte přeci, kdo jsou. Až zjistíte, co by mohlo fungovat, zapojte tyto prvky do svých epizod. Dále také zkoušete věci měnit. Není nutné dělat rozhovory stále se stejným typem lidí, zpracovávat stále stejná témata nebo používat stále stejný formát podcastu. Zkuste občas vysílání oživit.

11. Nebojte se jít na hranu

Jít na hranu a pouště se do ožehavých témat není vždy dobrý nápad. Pokud ale vyhodnotíte, že tuto možnost využít můžete, nebojte se toho. Začněte zlehka a pozorujte výsledky. Postupem času zjistíte, co si můžete dovolit, aby vaše vysílání bylo zajímavější.

NEDĚLEJTE TO SAMI

12. Budujte si síť

Čím více kontaktů máte, tím větší je šance, aby se o vás mluvilo. Možná se o vás ten, s kým zrovna mluvíte o vaší tvorbě, nezajímá. Mohl by ale znát někoho, kdo ano a upozornit na vás. Buďte sami sebou, buďte otevření a přátelští. Nikoho nepodceňujte a mluvte se všemi od prodavačů v supermarketu po generálního ředitele nadnárodní společnosti, kterého potkáte ve fitcentru.

13. Spřátelte se s ostatními podcastery

Přátelit se s ostatními podcastery může přinášet inspiraci. Můžete se také navzájem podporovat a různě si pomáhat. Pokud máte podcast o marketingu, je dost možné, že nejste jediným podcastem, který vaši diváci poslouchají. Spojte se s dalšími podcastery a spolupracujte. Vy můžete vystupovat v jejich podcastech a oni zároveň ve vašem. Je to další možnost, jak rozšířit své publikum. Podobný princip jako existuje u vašich blogpostů na cizím webu.

14. Jděte ven

Otázkou může být, jak s ostatními podcastery navázat kontakt. Zasílání emailů ostatním nemusí být zcela efektivní. Zkuste vyjít ven a zúčastnit se některé z konferencí nebo networkingových akcí. Tady už je šance spojit se s ostatními značně vyšší. Navíc se můžete dozvědět mnohem více o svém řemeslu.

VYUŽIJTE SÍLU SOCIÁLNÍCH SÍTÍ

15. Vyzkoušejte různé druhy sociálních sítí

Každý z nás ví, že sociální sítě jsou skvělým nástrojem pro propagaci. Nebojte se vyzkoušet i jiné platformy, než ty, které právě užíváte. Facebook a Twitter jsou skvělé, ale nezapomeňte na LinkedIn, Instagram, Pinterest, Snapchat a Tumblr. Samozřejmě nemusíte využívat všechny, ale zkuste se zamyslet, jaké by vaši posluchači mohli užívat a zaměřte se na ně.

16. Zapojte se

Sdílet obsah skrze své profily nestačí. Musíte se zapojit. Udělejte si čas na odpovídání, na komentáře, odpovídání na otázky, re-postování příspěvků. Pokládejte otázky a ptejte se diváků na jejich názory. Pokud se zapojíte, fanoušci vám zůstanou věrní.

17. Vytvořte kvalitní webovou stránku

Samozřejmě záleží na tom, co potřebujete na svém webu mít. Pokud vám stačí jednoduchá stránka s blogem, nic se neděje. Pokud jste začínající podcaster a ještě nechcete nebo nemáte možnost do webových stránek investovat, existují různé otevřené platformy, které vám poslouží. Stránky na těchto platformách budou také vypadat profesionálně. Když už ale budete schopni peníze investovat, vložte je po poradě s web designérem do vlastních stránek.

18. Vytvořte kvalitní blog

Blog by měl být důležitou součástí vašeho webu. Můžete skrze něj psát o tématech nadcházejících, ale i o tématech, která jste již v podcastu zpracovali. Pokud jste zpracovávali kontroverzní téma, můžete ho pomocí blogu ještě více rozvinout, nebo naopak poskytnout jiný pohled na věc. Přidávejte fotky a informace o sobě. Jakýkoli materiál, který diváky donutí vracet se na vaše stránky, číst a poslouchat váš podcast.

VŠE DO SEBE MUSÍ ZAPADAT

19. Využijte svůj obsah

Pokud se vám zdá, že se obsah, který tvoříte, nedá současně sdílet skrze váš web, Youtube kanál a profily na sociálních sítích, je pravděpodobné, že je vaše práce moc komplikovaná. Kolem vašeho podcastu se dá udělat spoustu doprovodného obsahu. Vytvářejte obrázky, fotky a citáty na FB a Instagram, krátká videa, publikujte na Linkedinu. Vytvářejte obsah tak, aby mohl zaujmout na všech frontách.

20. Zahrňte poznámky, přepis nebo alespoň popis epizody

Když nahráváte epizodu, potřebujete něco pro diváky, kteří chtějí více informací. Přinejmenším alespoň stručný popis epizody. Jakousi nápovědu o tom, co lidé uslyší. Vytvořte poznámky, nejlépe časově značené poznámky k audio záznamu, to velice pomůže. Dáte divákům možnost těšit se na to, co přijde. Další možností, jak získat pozornost publika, je poskytnout přepis dané epizody.

21. Použijte „Call to Action“

Lidé už vaši show poslouchají, ale co od nich chcete teď? Chcete, aby váš pořad odebírali? Aby u vás vyhledávali pomoc, kterou poskytujete? Aby navštívili vaši stránku, koupili knihu nebo se vrátili příští úterý poslouchat další epizodu? Ať už po divácích chcete cokoli, je důležité jim to sdělit.

ZVAŽTE NÁSLEDUJÍCÍ PRAKTIKY

22. Nahrávejte epizody pravidelně

Může být složité vybrat správný čas pro nahrávání epizod, ale pokud tak neučiníte, diváci vám odejdou. Mít jasně naplánovaný kalendář pomůže. Vyberte určitý den, týden či měsíc, kdy nahrajete svou show. Pak vyberte jiný čas na editování a jiný čas na uploadování. Vše naplánujte dopředu a zvažte nahrávání epizod týden nebo i dva dopředu. Předejdete tím problémům s neočekávanými komplikacemi.

23. Naplánujte epizody na dobu, kdy budete pryč

Vy sice na dovolenou vyrazit můžete, ale váš podcast nikoli. Uvažujte nad tím, že pokud nebudete mít možnost vytvořit novou epizodu, musíte ji mít vytvořenou dopředu. Pak ji pouze nahrajete ve správný čas.

24. Komunikujte s fanoušky

Stejně tak jako reagujete na sociálních sítích, reagujte i u komentářů k vaší show. Odpovídejte na otázky, podněcujte nové návrhy. Pokud vám někdo vnukne nápad na nové téma či položí důležitou otázku, zmiňte jeho jméno nebo ho označte v odpovědi. Výjimkou jsou ale trollové. Pokud víte, že na vaší stránce působí někdo právě jen kvůli tzv. trollení, je lepší na něho nereagovat.

SPOLUPRACUJTE S OSTATNÍMI

25. Buďte na podcastech ostatních lidí

Být hostem na podcastu někoho jiného je skvělá příležitost, jak rozšířit své publikum. Váš podcast se objeví v popiscích jiného podcastera a část posluchačů dá šanci i vašemu podcastu.

26. Pozvěte ostatní, aby byli na vašem podcastu

Další způsobem, jak přilákat více posluchačů, je pozvat jako hosty do své show různé experty nebo jiné podcastery. Pokud mají tito lidé své followery na sociálních sítích, blozích nebo podcastech, může to pomoci přilákat nové diváky.

27. Pokládejte správné otázky

Pokud máte ve své show hosta, chcete mu pokládat ty správné otázky. Neptejte se na otázky, které již zodpověděl na svém webu. Můžete se ptát na upřesnění těchto odpovědí, ale spíš si dejte čas k vytvoření otázek vlastních. Mějte další otázky v záloze. Nechcete všechny vyčerpat na začátku, a pak v tichu s hostem sedět dalších 15 minut. Někdy může být vhodné poslat otázky danému hostovi předem, aby měl možnost si připravit odpovědi. To velmi záleží na formátu vašeho podcastu.

28. Nebojte se spontánnosti

Mít připravený nástin, jak rozhovor bude probíhat, je jistě skvělá věc a je jedno, zda ho máte připravený na papíře, nebo pouze v hlavě. Je ale důležité nechat prostor i pro neočekávané odpovědi, které mohou posunout rozhovor na úplně jinou úroveň. To samé platí i při pokládání otázek. Občas použijete něco, co nemáte zcela připravené.

NA ZÁVĚR

29. Neusněte na vavřínech

Nenechte se ukolébat pocitem, že když už máte širokou základnu posluchačů, nemusíte se tolik starat o svou propagaci. Propagovat sebe samotného je důležité neustále. Nechcete se dostat do bodu, kdy z vašeho širokého portfolia posluchačů zbyla jen věrná hrstka pouze kvůli tomu, že jste usnuli na vavřínech. Neberte diváky jako samozřejmost.

30. Hrajte si s tím

Exerimentujte, zkoušejte různé formáty, různé typy hostů. Prostě si s tím hrajte. Pokud to bude bavit vás je dost velká šance, že to bude bavit i někoho dalšího:)


Chápu, že univerzální návody zřídkakdy fungují. Mám za sebou stovky nahraných podcastů a desítky hodin konzultací s tvůrci podcastů o tom, jak opravdu vybudovat silný podcastový brand. Pokud chcete poradit s vaším konkrétním přikladem, nebojte se na mě obrátit. Více informací o produkci podcastů najdete zde.

Využitím těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. Více informací.