Podcastová komunita v České republice roste a s ní i počet nových podcastů. Aby posluchači mohli snadno najít obsah, který je zajímá, je důležité, aby tvůrci podcastů správně vyplňovali kategorie na svých domovských hostingových platformách. Pro posluchače bude tak jednodušší s k němu dostat. V tomto článku si představíme, jak a proč zvolit správnou kategorii pro váš podcast.
Proč by to pro vás mělo být důležité?
1. Zlepšení viditelnosti
Správným kategorizováním se zvyšuje šance, že váš podcast bude vidět v tom pravém žebříčku a doporučených seznamech. Některé podcastové aplikace nabízí možnost okamžitého poslechu. Tam mohou posluchači objevit personalizovaná doporučení pro nové pořady a epizody na základě těch, které poslouchají. Například posluchači, kteří mají rádi pořady zařazené do kategorie Umění, uvidí návrhy na pořady zařazené do kategorií Design a Divadlo, což jsou podkategorie umění. To stejné se děje u žebříčků podcastů. Ty jsou spojeny s kategoriemi, takže výběr kategorie pořadu určuje, ve kterých žebříčcích se pořad zobrazí.
2. Podcastingové služby
Výběr kategorie také ovlivňuje, jak jsou podcasty prezentovány v dalších podcastových katalozích a službách. Některé podcastingové služby použijí kategorie obsažené v tzv. RSS feedu pro různé možnosti vyhledávání a zobrazí seznam žebříčků pro každou kategorii a podkategorii. Například my v ceskepodcasty.cz bereme vždy první vyplněnou hlavní kategorii a řadíme podcast dle ní. Takže podcast bude zařazen na stránku Objevuj nebo do Žebříčku té kategorie, kterou má uvedenou jako první.
3. Optimalizace pro vyhledávače
Správná kategorizace může pozitivně ovlivnit SEO vašeho podcastu, což znamená, že více lidí váš podcast najde ve výsledcích vyhledávání.
4. Lepší uživatelská zkušenost
Posluchači mají jednodušší a pohodlnější přístup k obsahu, který skutečně chtějí poslouchat. Tímhle jednoduchým nastavením pomáháte posluchačům najít obsah, který je pro ně relevantní, což zvyšuje šance na budování věrné posluchačské základny.
Jak to tedy správně nastavit?
Jednotlivé podcast hostingy se liší v přístupu. Některé vám dovolí vyplnit jen jednu, např. Spotify for Podcasters. Takový Buzzsprout vám umožňuje vybrat hned tři. Přístup ke kategoriím se liší i dle jednotlivých aplikací. Nejčastěji jsou ale přejímány podle historicky první aplikace - Apple Podcasts.
Například můj podcast Proti Proudu je o inspirování k dobrému života skrze rozhovory s úspěšnými lidmi, nejblíže je dle mě kategorie Společnost (Society & Culture), jelikož často ve svých rozhovorech zabrousím i do tématu podnikání, další kategorii mám Podnikání (Business).
Hlavní kategorie
Vyberte širokou kategorii, která nejlépe odpovídá obsahu vašeho podcastu. To je první vodítko pro posluchače, kteří hledají nový obsah. Primární kategorie se používá k zobrazení vašeho pořadu na stránce kategorie. Zobrazí se také u vašeho podcastu s každou novou epizodou. Tato kategorie pomáhá posluchačům a platformám lépe porozumět celkovému tématu nebo žánru vašeho podcastu. Často se jedná o širší kategorie, jako jsou například "Umění a zábava", "Technologie" nebo "Vědy..
Aby na vás narazilo více lidí je lepší, když vyplníte méně známé kategorie, kde podcastů není tolik. V jejich žebříčku pak budete viditelnější. V nejpopulárnějších kategoriích jako je životní styl se jednoduše ztratíte. V těchto kategoriích je sice většinou nejvíce posluchačů, ale také největší konkurence, která vám může bránit se dostat na viditelné místo v žebříčcích.
Mezi populární kategorie se řadí třeba: vzdělání,krimi, zpravodajství, byznys, zdraví a fitness, historie, komedie a sport.
Podkategorie
Přidejte také relevantní podkategorie, které přesněji popisují obsah vašeho podcastu. Sekundární kategorie jsou specifičtější témata, která doplňují primární kategorii. Slouží k detailnějšímu popisu obsahu podcastu.
Příklad: Hlavní kategorie: Umění a zábava Sekundární kategorie: Film a televize
Jak na to v praxi:
Různé hostingové aplikace nabízí různý počet kategorií. Podcastové aplikace jako je třeba Apple podcast nebo České podcasty, používají pro zařazení vašeho podcastu vždy první kategorii.
Pro lepší zařazení podcastu vyplňte tolik kategorií, kolik vám váš hosting umožňuje. Snažte se začít od nejvíce padnoucí kategorie. Nebojte se, že by ve vašem hostingu některá kategorie chyběla. Ty jsou všude stejné.
Přihlaste se do svého účtu na hostingové platformě a najděte sekci pro úpravu informací/nastavení o podcastu. Každý hosting to má jinak pojmenované nebo na jiném místě, ale princip je stejný. Vyberte nejvhodnější hlavní kategorii a podkategorie, které co nejvíce odpovídají obsahu vašeho podcastu. Podcast o energetice bude mít například tyto kategorie: věda, technologie, politika.
Další články
TOP 10 sportovních podcastů, které musíte znát!
Podcasty pro všechny, které baví sport! Ať už jeho provozování nebo jen koukání na něj v telce. Od hlubších pohledů na strategie a taktiky až po osobní příběhy sportovců. Tyhle podcasty nabízejí zábavný a poučný pohled na svět sportu. My jsme jich pro vás vybrali 10 nejposlouchanějších, které se zabývají jak sportem obecně, tak fotbalem, během a spoustou dalšího.
Šárka Möllerová
23.4.2024
1 700 aktivních podcastů. Posluchači jsou těm svým věrni a naučili se za ně platit
V Česku je podle autora projektu České podcasty Dana Tržila okolo sedmi tisíc podcastů. Aktivních pak zhruba 1700 (mají letos alespoň jednu novou epizodu). Uživatelé se za podcasty navíc naučili platit. Předplatitelská platforma Forendors zveřejnila data o podporovatelech českých podcastů. Z nich vyplývá, že Češi jsou věrní většinou jednomu tvůrci. Navíc každý rok kvůli přeplácení podcastů sáhnou hlouběji do kapsy. Peníze za obsah se zvyšují, ale snižuje se jeho délka. Průměrně totiž epizody trvají 41 minut. Kolik Češi za měsíc stráví poslechem podcastů? Poslouchají více ženy nebo muži? A kdy se podcasty nejvíc poslouchají? Podívejte se s námi na největší statistiku podporovatelů podcastů v Česku.
Šárka Möllerová
16.4.2024
Podcastová reklama na vzestupu! Jaké jsou její druhy?
Podcasty nemusíme využívat jen jako médium pro zábavu a informace – dají se také využít pro budování značek a oslovování zákazníků. Nedávná studie společnosti Acast ukazuje, že podcastová reklama je na vzestupu a stává se klíčovým prvkem pro značky zaměřené přímo na spotřebitele. Ale jak přes podcasty propagovat svůj produkt? Podívejme se na několik způsobů, jak využít sílu podcastů k posílení značky a dosažení úspěchu ve světě DTC (direct-to-consumer) reklamy.
Dan Tržil
9.4.2024
Obecné
Ochrana soukromí