Jak vybrat vystihující název pro podcast, který by ještě navíc lákal posluchače k jeho poslechu? Jestli do podcastového světa teprve vstupujete, určitě jste si položili tuto otázku. Máte skvělý nápad na podcast, chybí vám ale ta neméně důležitá část – jeho název. Jestli ve výběru jména stále tápete je tu pro vás tenhle článek, který vám dá jednoduché tipy, jak nad jménem podcastu přemýšlet a na co si dát při jeho vymýšlení pozor.
Na začátek je třeba říct, že správně pojmenovat podcast je docela umění. Pamatujte, že název podcastu je důležitým prvkem vašeho brandu a měl by být dobře promyšlený. Přeci jen je to první věc, kterou posluchači vidí a slyší. Název by měl být snadno zapamatovatelný a měl by upoutat pozornost posluchačů. Zároveň je dobré, aby co nejvíce odrážel obsah podcastu.
Mějte na paměti, že tento název vás a váš podcast bude provázet po celou dobu. Není úplně moudré ho po pár měsících změnit. Buďte proto kreativní a zvážte, jaký dojem chcete vyvolat u svých posluchačů. Ale dost mudrování tady je několik slíbených tipů, jak nad názvem přemýšlet.
Správné vystihnutí obsahu
Název by měl jasně naznačovat, o čem podcast bude. Zavřete oči a představte si své budoucí epizody podcastu. O čem plánujete mluvit? Jaké otázky chcete zkoumat? Bude se každá epizoda točit kolem určitého tématu, nebo je vaše téma otevřenější? Nechte vést strategii pojmenování svým obsahem.
Skvělý název podcastu může být konkrétní a přímý (The Michelle Obama Podcast) nebo abstraktní a tajemný (99% Invisible). V každém případě by měl naznačovat, o čem váš pořad bude (jeho téma nebo formát). Při pojmenovávání podcastu přemýšlejte o názvu, který odpovídá vaší původní myšlence, ale zároveň dává prostor pro další rozvoj. Příliš zaměřený a specifikovaný název by vás mohl v budoucnu omezovat. Třeba se rozhodnete téma podcastu rozšířit.
Důležité je si dát prostor na přemýšlení a nebát se být kreativní. Na světě existuje nespočet podcastů a je těžké vymyslet něco, co prorazí a nepodobá se nějakému jinému pořadu. Proto názvů vymyslete klidně více.
Popisnost
Tento bod lehce souvisí s tím předchozím. Název by měl být i trochu popisný. Aby bylo člověku, který na podcast náhodou narazí jasné, o čem je. Tím se dá docílit i i nějakým dodatkem k originálnímu názvu, např. "Delivery | Podcast o logistice.” Toto zároveň pomůže i při vyhledávání pomocí klíčových slov. K tomu slouží hlavně popisek, tzv. description. Jak ho tvořit se dozvíme v dalším článku.
Zásah ve vaší cílové skupině
Také se zamyslete nad tím, kdo je vaše cílová skupina a jaký název by je mohl zaujmout. Budou vaši posluchači spíše mladší nebo nějak profesně zaměření? Jestli máte podcast pro konkrétní okruh lidí, tak jistě víte, jaká slova často používají. Zda nejsou nějaké slangové výrazy, které tuto skupinu zajímají či vystihují. I s tím můžete v názvu zkusit pracovat. Cílová skupina pak snadněji pozná, že je podcast určený pro ně.
Kratší názvy vyhrávají
Určitě je lepší zvolit název, který není příliš dlouhý, lépe se pamatuje a dobře píše či vyslovuje. A vy přece chcete, aby si váš podcast každý zapamatoval. Průměrně mají názvy pořadů na podcastových platformách mezi 3-4 slovy a 15-20 znaky. Kratší název se vám také všude lépe vejde. Méně znaků zajistí to, že se celý název bude čitelně zobrazovat na poslechových platformách, ve vyhledávačích a v náhledech obrázků. Jednodušeji se pak vymýšlí také grafika a různé doprovodné elementy. Ale nebojte se, pokud se omezíte na několik slov, i tak můžete vytvořit název, který bude popisný a výstižný.
Malý tip: Můžete také zkusit vytvořit nové slovo nebo kombinaci slov, která není běžná, a která vytváří dojem originality.
Snadno vyhledatelný, bez zkratek a znamének
Při vymýšlení názvu se vžijte do představy člověka, který právě poprvé slyšel název vašeho pořadu a chce ho najít na internetu.
Je důležité, aby si podcast lidé opravdu zapamatovali a mohli se k němu jednoduše dostat. Proto by se měl psát a číst stejně. Snažte se vyhnout kreativním překlepům, zkratkám a dalším interpunkčním znaménkům. Ta by nemusela být pro toho, kdo váš pořad hledá, samozřejmá. Pamatujte, že váš název se bude hlavně číst a tam by tyto věci nemusely fungovat. Speciální znaky se také nedoporučují používat, aby se podpořilo SEO vyhledávání. Na to také můžete brát ohled při vymýšlení. Zahrnutí tématu podcastu do názvu může zvýšit jeho nalezitelnost pro náhodné vyhledávače. Nic se ale nemá přehánět, takže se snažte nepůsobit příliš obecně a nepoužívat hromadu klíčových slov. Těm spíše věnujte prostor v popisku, který je při vyhledávání podcastu stejně důležitý.
"Podcastovat", či nepodcastovat?
To je odvěká otázka: "Mám do názvu uvést slovo "podcast"?" Naše rada zní: spíš ne. Pokud jste zavedená značka s několika dalšími obsahovými platformami, může být zařazení slova "podcast" do názvu vašeho pořadu užitečným bodem odlišení. V opačném případě to spíše nepoužívejte.. Nebojte se ušetřit tyto drahocenné znaky pro něco, co více lahodí uchu.
A co když už máte svého favorita?
Procvičte si vyslovování názvu nahlas
Zkuste si název několikrát opakovat nahlas. Podcasting je koneckonců zvukové médium, takže váš název by měl být zvučný. Název vašeho podcastu by měl být rozpoznatelný pro lidi, kteří ho slyší jen tak mimochodem a měl by být jimi snadno vyslovitelný, jak je uvedeno výše.
Je dobré zvolit název s výraznými hláskami, aby se konec při jeho výslovnosti neztratil. Zkuste ho vyslovit nahlas v různých větách a kontextech. Název vašeho pořadu by měl být snadno vyslovitelný v abstraktní podobě, ale zároveň by na něj mělo být snadné odkazovat v běžné konverzaci.
Můžete si například zkoušet tyto věty: "Dobrý den, jsem moderátorka ___________." "Vítejte u dalšího dílu pořadu ___________." "Musíte si poslechnout ___________!" "Můj oblíbený podcast je ___________."
Volná doména
Také nezapomeňte zkontrolovat, jestli stejný nebo podobný název už neexistuje. Asi by se vám nelíbilo, kdyby si lidé váš podcast pletli s nějakým jiným. Ujistěte se, že je název dostupný jako doména pro webové stránky nebo neexistuje takový profil na sociálních sítích. Pro vyhledávání můžete využít i platformu ceskepodcasty.cz
Název podcastu se týká více než jen nahraných epizod. Je to váš obal, popis pořadu, upoutávka, vaše účty na sociálních sítích. Váš název zastřešuje veškerý materiál spojený s vaším pořadem, který se může rozrůst o živé akce, merchandise a další obsah. Proto buďte ve vyhledávání podobného nebo stejného názvu důslední.
Testování v okruhu známých
Než se rozhodnete pro jméno může být užitečné provést malý průzkum. Zúžte seznam nápadů na několik potenciálních názvů a zkuste je předložit lidem, kterým důvěřujete. Crowdsourcing názorů vám může poskytnout cennou zpětnou vazbu.
Určitě jste z toho množství informací zmatení a přehlcení a nevíte vlastně, čím se pořádně řídit.
Na závěr přinášíme malé shrnutí toho nejdůležitějšího:
- Snažte se o 4 nebo méně slov
- Zvolte název, který je v souladu s vaším obsahem
- Buďte struční a poutaví
- Snažte se vyhnout slovu podcast
- Vyhněte se speciálním znakům, pravopisným chybám, zkratkám a interpunkci
- Váš název by měl být snadno vyslovitelný a hláskovatelný
- Ujistěte se, že název není zabraný
- Shromážděte několik názorů zvenčí
- Přemýšlejte o tom, jak by se váš pořad mohl časem vyvíjet
- Vyberte si název, který se vám líbí vyslovovat nahlas
Pro vymýšlení názvu můžete také vyzkoušet umělou inteligenci. Existuje několik podcastových generátorů, které vám na základě vašeho tématu podcast pojmenují. Třeba tam najdete potřebnou inspiraci.
Výběr názvu podcastu může být obtížný, ale nenechte se tím odradit. Pokud se cítíte zaseknutí, nejlepší je začít tvořit. Třeba vás při jeho tvorbě něco napadne. A pamatujte: Nakonec si posluchači naladí podcast kvůli vám a vašemu obsahu - ne kvůli názvu.
Máte už ten správný název? V jednom z dalších článků se dozvíte, jak si vytvořit správný popisek, tzv. description.
Další články
Podcasty rostou a s nimi i příležitosti pro reklamu
Podcasty jsou fenoménem, který si v posledních letech získává stále více příznivců, a Česká republika rozhodně není pozadu. S téměř čtyřmi miliony posluchačů a rostoucí popularitou napříč generacemi se stávají podcasty nejen zábavou, ale také mocným nástrojem pro budování značky a oslovování specifických cílových skupin. To představuje obrovskou příležitost pro inzerenty i rozvoj podcastů.
Šárka Möllerová
14.1.2025
Podcasty podle redakcí: CzechCrunch
V rámci naší série článků o české podcastové scéně se tentokrát podíváme na podcasty redakce CzechCrunch. Tato platforma přináší rozmanitý obsah od byznysu a startupů přes technologie, vzdělávání a politiku až po kulturu, sport a ekologii. Podcasty jako Money Maker, Crunch s Čestmírem Strakatým nebo Město nabízejí hluboký vhled, inspiraci i praktické rady. Ať už vás zajímají příběhy úspěšných podnikatelů, urbanismus nebo seberozvoj, CzechCrunch má co nabídnout.
Šárka Möllerová
7.1.2025
Podcasty podle redakcí: iSport.cz
V rámci naší série článků o podcastech z různých redakcí se tentokrát zaměřujeme na sport. Přinášíme výběr toho nejlepšího z podcastové tvorby iSport.cz. Od fotbalových analýz a zákulisních příběhů až po pohledy na bojové sporty nebo tenisové dění. Podcasty iSportu nabízejí expertízu, rozhovory s významnými osobnostmi i originální pohledy na svět sportu.
Šárka Möllerová
30.12.2024