Zpět

Podcasty naživo jsou trendy a vydělávají

Ještě nedávno podcasty vyplňovaly hlavně procházky nebo jízdy autem. Dnes se z nich stávají kulturní události. Zatímco Opravdové zločiny vyprodaly O2 arenu, britský The Diary of a CEO se dostává do kin a i další tvůrci pořádají tour za fanoušky. Podcasty tak pomalu opouštějí sluchátka a mění se v zážitek, který lidé chtějí sdílet.

Ze světa podcastů

Tereza Tiller, Šárka Möllerová

31. 10. 2025

Statistiky ukazují, že podcasty se staly pevnou součástí našeho dne. Podle výzkumu (MediaGuru 2024) je Češi nejčastěji poslouchají doma při relaxu nebo před spaním (49 %), během domácích činností, jako je úklid či vaření (41 %), při cestování v MHD, autě či pěšky (33 %), a jen menší část při sportu (6 %). Podcast tedy doprovází chvíle, kdy je těžké věnovat pozornost obrazovce. Ale i to se postupně mění a ukazuje se, že lidé nemají problém s podcastem trávit třeba večerní prime time.

Podcast Opravdové zločiny se během pár let proměnil z nenápadného true crime formátu v jednu z nejvýraznějších českých značek. A loni udělal krok, který by ještě před pár lety působil absurdně: zaplnil pražskou O2 arenu. Speciální show s názvem Jsme Zločinožrouti nabídla publiku dramatické rekonstrukce, vizuální projekce i hosty z řad kriminalistů.

Tisíce diváků v hledišti

Formát, který vznikl jako audio vyprávění pro jednotlivce, se proměnil v diváckou událost s tisíci lidmi v hledišti. Byl natolik úspěšný, že letos na podzim autorky stavějí na úspěchu a pořádají stejnojmennou tour po dvanácti českých městech.

Podobné přeměny podcastů nejsou vyjímka. Jeden z nejvýraznějších projektů je Letní Podcastová Scéna v Trojském pivovaru, kde se během léta 2025 scházeli autoři oblíbených českých podcastů – od Hlasů zločinu, přes Šťastný podcast až po Přepište dějiny. Během večerů moderátoři sdíleli zákulisní momenty a posluchači mohli být součástí procesu natáčení.

Podobnou iniciativou je Podcastový maraton. Jednodenní festival v Ostravě, kde pod jednou střechou vystoupilo šest českých podcastů živě, s debatami, v reálném čase a interakcí publika. Fanoušci tak mohli poslouchat třeba Chumelenici, Hlasy zločinu, Pastoral Brothers, Vyhonit ďábla, Michaelův Mashup a další, a zároveň být součástí živé atmosféry.

Nemusí ale jít jen o festivaly, podcasty fungují i v kinech. Důkazem je třeba světový fenomén The Diary of a CEO od podnikatele a moderátora Steven Bartletta. Jeho epizoda s hudebníkem Louisem Tomlinsonem měla 8. října světovou premiéru na velkém plátně, jako jednorázové promítání (one-night-only premiere) v šesti kinech Regal v USA a šesti Cineworld sálech v Británii a Irsku. Byla to příležitost, jak epizodu vidět den před jejím zveřejněním online. A bylo to už podruhé, kdy DOACEO tohle udělal. Jak to vypadalo poprvé si můžete přečíst tady.

Fyzický prostor funguje

„Většina lidí dnes konzumuje obsah sama, izolovaně, jen s mobilem v ruce. My si myslíme, že existuje lepší, hodnotnější způsob, prožít podcast společně,“ řekl k show Bartlett. V obou případech jde o stejný princip. Překonat bariéru mezi tvůrcem a posluchačem. Podcast se mění z intimního formátu do veřejného zážitku. Stejně jako v případě jiných formátů platí, že lidé chtějí sdílet emoce a vidět tvůrce naživo.

Tento vývoj zároveň potvrzuje proměnu celé mediální kultury. Zatímco televize a rádio se snaží dohnat digitální obsah, podcasty jdou opačným směrem: z digitálního zpět do fyzického prostoru, kde dominuje marketing spojený s zážitkem.

Je to dobrá strategie

Že je to dobrá strategie ukazují i čísla Brocastu. Ten na svém Instagramu sdílel, že za říjen má 5,3 milionu zhlednutí na YouTube. Celkově mají tak 50 milionů zhlednutí. A to v říjnu vydali jen jednu epizodu. Podcast tam odebírá 190 tisíc uživatelů. S autory podcastu si u nás na webu můžete přečíst rozhovor.

Na blogu Českých podcastů najdete novinky, tipy a inspiraci ze světa podcastů. Sledujeme trendy, žebříčky i tvůrce, kteří hýbou českou scénou.

Přihlašte se k newsletteruLadíme české podcasty do dokonalosti. Buďte u toho s námi!
Odesláním souhlasíte, aby vám ČESKÉ PODCASTY zasílaly pravidelné e-mailové newslettery o novinkách. Tento souhlas udělujete na dobu neurčitou s tím, že jej můžete kdykoliv bezplatně odvolat prostřednictvím tlačítka v každém newsletteru.
O tom, jak s vašimi osobními údaji (tj. e-mailem) nakládáme, si můžete přečíst na stránce zásady ochrany osobních údajů.
© 2025 České Podcasty