Podcast, který vás vtáhne do děje. Čtyřdílná série Wargame: Česko simuluje jednání české vlády v rostoucí krizi mezi Ruskem a NATO a nechává bývalé politiky, diplomaty a experty rozhodovat. Je to přesně ten typ audio-projektu, který ukazuje, kam až se může podcast jako formát dostat. První díl vyšel 29. září 2025 a závěrečný 2. října 2025, série běží v feedu Insideru i na webu projektu.
Co když by vláda musela během pár minut rozhodovat o budoucnosti celé země? Wargame: Česko vás vtáhne přímo do dění. Do místnosti, kde se láme chleba. V roli premiéra, ministra obrany i diplomata sedí skuteční lidé, kteří mají s krizovým jednáním zkušenosti. Jen tentokrát jde o fiktivní krizi, která se ale až děsivě podobá tomu, co by se mohlo opravdu stát.
Série ukazuje, jak složité je rozhodovat, když chybí čas, informace i jistota, že děláte správnou věc. A že někdy i minuty váhání mohou mít cenu života. Čtyři napínavé epizody najdete v podcastu Insider nebo na WargameCesko.cz.
O čem to je (bez spoilerů)?
Úvod nás přesouvá do roku 2029: napětí v Pobaltí eskaluje, na hranicích stojí tisíce vojáků, dojde k sestřelu letounu a spojenci řeší, zda aktivovat konzultace podle článku 4 NATO. Česká „vláda“ musí volit mezi špatným a ještě horším, s vědomím tlaku veřejnosti, spojeneckých závazků i omezených kapacit.
Jednotlivé epizody:
Hranice – první signály krize a otázka, kdy zvednout telefon do Bruselu.
Cena spojenectví – co opravdu stojí solidarita v NATO.
Atentát – útočná akce a chaos ve veřejném prostoru.
Konec iluzí – rozhodnutí, která už nemají dobré řešení.
Autoři rok 2029 zvolili záměrně, tak aby byl příběh dost blízko na to, že působí uvěřitelně, ale zároveň šlo jasně o modelovou, nikoli aktuální situaci.
Kdo v podcastu účinkuje?
V rolích představitelů státu vystupují mimo jiné Vladimír Mlynář, František Mičánek a Tomáš Petříček. Lidé, kteří mají se skutečným krizovým rozhodováním osobní zkušenost. Podle Františka Mičánka série ukázala, že schopnost obhájit i nepopulární opatření na základě jasné analýzy rizik, mezinárodních závazků, platné legislativy a reálných možností je klíčová. „Rozhodnutí musí být srozumitelně vysvětleno politikům, vojákům i veřejnosti,“ říká.
Tomáš Petříček dodává: „Simulace jsou cenné zejména jako možnost testovat, zda naše zaběhlé postupy a reflexy mají slabiny, zda existují slepá místa v analýze a zda skutečně máme kapacity reagovat. Umožňují prakticky vyzkoušet, co můžeme dělat, když se u nás něco stane, například kybernetický nebo dronový útok.“
A Jakub Landovský k tomu doplňuje stručně, ale výstižně: „Ukázala, jak důležitá je jednota slova a činu.“ Co o projektu říkají podrobněji, si můžete přečíst v rozhovoru na webu CZDefence.cz.
Britská předloha
Wargame: Česko se inspirovala britskou pětidílnou sérií The Wargame z produkce Sky News a Tortoise Media, za kterou stojí editorka pro obranu a bezpečnost Deborah Haynes. Britský projekt se stal senzací, protože poprvé přenesl do podcastového formátu válečnou simulaci, ve které bývalí členové vlády, diplomaté a vysocí představitelé armády čelí fiktivnímu útoku Ruska na Velkou Británii.
Na šest hodin byli zavřeni do dvou oddělených místností. Jedna představovala britský krizový štáb, druhá Kreml. Rozhodovali v reálném čase, pod tlakem, s omezenými informacemi. Cílem bylo otestovat, jak by Velká Británie reagovala, kdyby se ocitla v konfliktu bez pomoci Spojených států. Série otevřela zásadní otázku: Jak by Evropa obstála, kdyby musela čelit válce sama?
O bristké verzi mluvili také v podcastu 5:59. Britskou sérii si můžete pustit tady.
Wargame: Česko je příklad, jak můžete z audio-formátu udělat živou laboratoř rozhodování, která spojí dramaturgii, žurnalistiku i vážnou hru. Nemluvě o skvělém sound designu. Podle nás jedna z nejodvážnějších českých podcastových produkcí roku a zároveň skvělý námět k debatě.