Popis epizody
Kačka s Albertem a Ondřejem vyrazili poprvé před živé publikum. Na diskusi v centru Didaktikon se na konci ledna našimi hosty stali dva odborníci tentokrát nikoliv z řad vyučujících literatury, ale z oblasti matematické lingvistiky (Rudolf Rosa, MFF UK) a literární teorie (Karel Piorecký, ÚČL AV ČR). Zkusili nám – i s ohledem na školní prostředí – vysvětlit, jak funguje generování textů (a zejména básní), debatovali o tom, v čem nám pomohou představy typu „digitální básník“ (a proč se třeba při jejich používání naopak ošívají), a nastínili i jak to udělat, aby AI generovala rýmy a pravidelný rytmus – tak, jak to dělá jejich vyvíjený model EduPo (projekt podpořený TA ČR). Zajímalo nás, co s tím vším ve škole: zbavuje aplikace generující básně žáky ostychu před poezií a jejími výklady? Mění AI náš pohled na umění? Znesvěcuje ho? A jak o tom s žáky diskutovat?
Dozvíme se i to, jak si představu o autorském stylu konstruujeme podle výjimečných počinů (a nikoliv podle „průměru“), v čem nám generativní AI vyvrací miskoncepty o kreativitě – a dotkneme se i toho, jak o učení a jeho definici přemýšlet v kontextu strojového učení.
Zmiňované zdroje:
Piorecký, Karel – Husárová, Zuzana (2024): Kultura neuronových sítí. Praha: ÚČL AV ČR. https://www.digitalniknihovna.cz/knav/view/uuid:5c904eb4-12be-4d17-974c-46af8ca13de8
Podcast Proti proudu s Tomášem Mikolovem. https://www.youtube.com/watch?v=c71asMS_IfY
Hiršal, Josef (1997): Párkař: básnické nápodoby.
Anonym (1983): Poesie zemědělská o polním pychu, aneb, Jak by deset básníků napsalo parodické verše na písničku z Prácheňska. https://tinyurl.com/slananynka
Szabó, Samuel (2020): Umelá neinteligencia: Svet se nám nestal. 4AM. https://samcobratdazdoviek.bandcamp.com/album/svet-sa-n-m-nestal
Hopkins, J. — Kiela, D. (2017). Automatically Generating Rhythmic Verse with Neural Networks. https://research.fb.com/publications/automatically-generating-rhythmic-verse-with-neural-networks/.
Ximing Lu a kol (2024): AI as Humanity's Salieri: Quantifying Linguistic Creativity of Language Models via Systematic Attribution of Machine Text against Web Text. https://arxiv.org/pdf/2410.04265
Porter, Brian – Machery, Edouard (2024): AI-generated poetry is indistinguishable from human-written poetry and is rated more favorably. Nature. https://www.nature.com/articles/s41598-024-76900-1.pdf
Munch, Edvard: Vampýr. https://tinyurl.com/munch-vampyr
Další čtení:
Michal Chudoba – Rudolf Rosa (2024): GPT Czech Poet: Generation of Czech Poetic Strophes with Language Models. ArXiv.org Computing Research Repository. https://ufal.mff.cuni.cz/biblio/attachments/2024-chudoba-p3781956179788178940.pdf
Doshi, Anil R. – Hauser, Oliver P. (2024): Generative AI enhances individual creativity but reduces the collective diversity of novel content. https://www.science.org/doi/epdf/10.1126/sciadv.adn5290
Coeckelbergh, Mark (2023): Etika umělé inteligence. Překlad Sylva Ficová. Praha: FIlosofia.
Hodnocení epizody
Další epizody
Odkazy
Web podcastuwww.interpretujme.cz
https://ceskepodcasty.cz/epizoda/670596