• Facebook
  • Instagram
Logo podcastu: ZÁKLADKA

ZÁKLADKA

Ivo Bystřičan

První český dokumentární podcast ze školy. Co s dětmi udělá tykání s učiteli, absence známkování nebo spolurozhodování žáků o tom, jak se co bude dělat? Nebude týmová práce na projektech nakonec kolektivním flákáním? Dá se vyučování opřít o něco reálného, když z ní zmizí kázání před tabulí a biflování v lavicích? Dokumentarista Ivo Bystřičan vypráví příběh prvního roku školy, která teprve vzniká a chce být jiná, než je zvykem. Jak první měsíce zvládne nové vedení, noví učitelé a hlavně - co takové pojetí školy udělá s dětmi i jejich rodiči? Osmidílný seriál je příběhem dětí a dospělých, kteří novou školu chtějí dělat dohromady a čeká je proto dlouhá řada očekávaných problémů i nečekaných překážek. Jak dnešní děti naučit se učit?

Hodnocení

Moje hodnocení:

Skóre podcastu:

100 %

Seznam epizod

  1. Logo epizody: EP08: Povedlo se vůbec něco?
    EP08: Povedlo se vůbec něco?
    26. 6. 2023

    Prázdniny jsou tady a namísto bilance připomínající vysvědčení prozkoumejme kvas posledních týdnů odrážejících první nelehký rok kolínské ScioŠkoly. Tady už by mělo být patrné, co z na první dojem abstraktních principů fungování nabylo skutečnou podobu. Projevuje se nějak efekt studijní autonomie? Je patrná odolnost dětí vůči nejistotě, neúspěch nebo stresu? Vybudovaly se dobré vztahy a lze je

  2. Logo epizody: EP07: Nejde to moc pomalu?
    EP07: Nejde to moc pomalu?
    16. 5. 2023

    Blíží se konec školního roku, kdy se učitelé tradičně snaží dohnat učivo, které je potřeba žactvu předat. Největší obavy rodičů směrem ke školám se týkají toho, zda se v nich neučí pomalu - a děti se toho nenaučí příliš málo. Právě v období přijímacích zkoušek na střední školy, jejichž kapacity nedostačují, se vede ostrý a stresující souboj žáků vyzbrojených znalostmi. V kolínské ScioŠkole ty však

  3. Logo epizody: EP06: K čemu to všechno je?
    EP06: K čemu to všechno je?
    20. 3. 2023

    Rozdávají se vysvědčení. Namísto stresu dětí to znamená stres průvodců. Napsat slovní hodnocení pro každé dítě místo rychlé kalkulace známek znamená několik týdnů práce. Výkon není to hlavní, důležité místo zaujímají vztahy s ostatními, schopnost spolupráce i individuální přístup k učení. Dokáží si z toho ale děti něco vzít a může je to motivovat? Napoví ranní kruhy, které vedou děti a kolektivně

  4. Logo epizody: EP05: Hlavu státu nechte na nás
    EP05: Hlavu státu nechte na nás
    24. 1. 2023

    Kdybychom volbu prezidenta nechali na dětech, jak by dopadla? Ideálním kandidátem či kandidátkou by zjevně nebyl nikdo ze zúčastněných. Vedle matiky, češtiny a spol. lze jednou za pět let nechat celý měsíc ve škole prezidentské volbě. Mimo jiné se tím dá naučit to, co naší společnosti chybí - diskutovat s respektem k druhým. Když to zvládnou i děti, nemohli bychom to dát i my? A že je to po prvním

  5. Logo epizody: EP04: Je tohle vůbec učení?
    EP04: Je tohle vůbec učení?
    15. 12. 2022

    Konečně se učí. Jenže to neodpovídá mnohým představám o tom, jak má učení vlastně vypadat a co je opravdu potřeba se naučit. Adaptační výlet, ranní kruhy, “středy jinak” nebo tematické dny, jako ten o boji s chudobou. Barvité aktivity ve škole otevírají otázky, zda vzdělávání prostřednictvím hry, přímé zkušenosti a společných aktivit jsou vůbec skutečným učením, díky kterému děti mohou být doma v