České podcasty na vrcholu: Data ČSÚ i ceny ukazují rostoucí popularitu
Šárka Möllerová
3. 12. 2024

S cenami pro podcasty se roztrhl pytel. Minulý týden se uskutečnilo vyhlášení dvou anket, kde byly oceněné i podcasty. Jednalo se o vyhlášení původního Blogera roku, nyní Czech social awards a pak také 19. ročníku projektu Křišťálová Lupa – Ceny českého Internetu. I data ČSÚ ukazují, že zájem o podcasty v Česku stále roste. Podle nejnovějších dat je u nás poslouchá asi 46 procent osob starších 16 let.
Nejnovější data Českého statistického úřadu poprvé věnují pozornost podcastům. Podle studie Využívání informačních a komunikačních technologií poslouchá podcasty prostřednictvím internetu 46 % osob starších 16 let.
Mladí a vzdělaní poslouchají nejvíce
Největší popularitu mají podcasty mezi mladými lidmi ve věkové skupině 16–24 let, kde je poslouchá 73 % osob, a ve skupině 25–34 let (72 %). S narůstajícím věkem podíl posluchačů klesá. Výrazný vliv má také vzdělání – zatímco mezi vysokoškoláky poslouchá podcasty 70 % osob, u lidí se základním vzděláním je to jen 35 %
Křišťálová lupa 2024 ocenila i podcasty roku
Prestižní anketa Křišťálová lupa – Cena českého internetu letos ocenila nejoblíbenější internetové projekty a osobnosti už po devatenácté. Slavnostní vyhlášení proběhlo v Divadle pod Palmovkou za účasti odborné poroty a internetové veřejnosti, která letos odevzdala 80 tisíc hlasů. Podcastem roku se tak stal Hype-Cast.
Výsledky v kategorii Podcasty roku:
Další finalisté:
Bruselský diktát Hodina dějepichu Kecy & politika Neplecha ukončena Třicítka dTestu Vlevo dole Vojta Žižka
Czech Social Awards: Opravdové zločiny a Udržitelná Karlovka bodovaly
V rámci Czech Social Awards byly oceněny podcasty nejen v hlavní kategorii, ale také v kategorii firemních podcastů. Opravdové zločiny si odnesly prvenství mezi tvůrci nezávislého obsahu. V oblasti firemních podcastů zvítězil projekt Udržitelná Karlovka. Článek o všech nominovaných si můžete přečíst tady.
Podcasty jako součást každodenního života
Nová data ČSÚ a výsledky anket potvrzují, že podcasty již nejsou pouhým módním trendem, ale důležitou součástí české mediální scény. Oslovují miliony posluchačů napříč věkovými i vzdělanostními skupinami díky svému zaměření na vzdělávání, zábavu a aktuální témata. Jak je upozorňováno v tomto článku, Jak je upozorňováno v tomto článku úspěch podcastů jako jsou Opravdové zločiny a jejich zaplnění O2 arény odráží globální boom tohoto formátu, kde světové pořady, například The Diary Of A CEO s miliardou přehrání, inspirují i české tvůrce.
Zdroje:
ČSÚ, Mediaguru.cz, Křišťálová lupa 2024,, Czech social awards, Lupa.cz
Další články

Popkulturní podcasty, které vás vtáhnou do světa showbyznysu
Drby, kauzy, skandály. Svět celebrit nás fascinuje a podcasty jsou teď jeho novým hřištěm. Místo rychlých titulků přinášejí hlubší pohledy, necenzurované rozhovory a často i pořádnou dávku humoru. Ať už vás baví tvrdé bulvární rány, nebo radši posloucháte uvolněné povídání o popkultuře, máme pro vás výběr těch nejlepších podcastů, které vás udrží v obraze.
Šárka Möllerová
11.3.2025

Longevity podcasty v Česku: Kde hledat inspiraci pro delší a zdravější život?
Chtěli byste žít déle, být zdravější a pořád se cítit skvěle? Nebo vás jen fascinuje, jak se někteří lidé dožívají stovky a pořád si dávají ranní běh a espresso? Dlouhověkost už dávno není jen sci-fi nebo výsada geneticky požehnaných jedinců. Stačí pár správných návyků, chytře využité technologie a trocha vědecky podložených hacků. Ty nejlepší rady, triky a fascinující rozhovory s odborníky přináší české podcasty, které jsme pro vás vybrali. Ať už jste fanoušci biohackingu, zdravého jídla nebo vás zajímá, jak investoři vnímají dlouhověkost jako nový byznys, tady si přijdete na své.
Šárka Möllerová
4.3.2025

Trh s placeným obsahem roste: Češi platí za podcasty víc než kdy dřív
Češi jsou ochotní platit za kvalitní obsah a rok 2024 to jen potvrzuje. Trh s placeným obsahem se v Česku nejen rozšiřuje, ale také vyvíjí novými směry. Posluchači jsou svým oblíbeným tvůrcům věrní, ochotně si platí za bonusový obsah a zvyšují i celkovou částku, kterou do podcastů investují. Se statistikami ze svého webu přišla platforma Forendors, která propojuje tvůrce a jejich publikum.
Šárka Möllerová
25.2.2025