Podcasty se v posledních letech staly jedním z nejrychleji rostoucích médií. Posloucháme je cestou do práce, při sportu nebo večer doma místo televize. Ale co to vlastně podcast je a kde s ním začít?
Šárka Möllerová
11.9.2025
Slavíme 20 let od první epizody. Z nenápadného audioblogu pro pár technologických nadšenců se staly nedílnou součástí každodenního života. Jak se měl podcasting označovat původně? Co je to RSS? Pojďte s námi nahlédnout do historie tohoto formátu, od jeho skromných začátků až po globální platformy, které mění mediální krajinu.
Šárka Möllerová
8. 10. 2024
Zajímá vás český kontext? Podívejte se na vzestup podcastů v Česku.
V 80. letech začaly experimenty s přenosem audia přes internet jako byly oblíbené “audioblogy,” na kterých byla audionahrávka jako doplněk k textům. V 90. letech technologie MP3 a širší dostupnost internetu umožnily uživatelům manuálně stahovat zvukové soubory na zařízení jako počítače a hudební přehrávače. V té době se ještě nejednalo o automatické stahování či předplatné, ale posluchači si mohli manuálně stáhnout jednotlivé epizody. Pomalu se ale začal formovat podcasting a vznikaly první pořady jako například Internet Talk Radio, první počítačová rozhlasová show, která byla šířená jako zvukové soubory, které si uživatelé počítačů stahují jeden po druhém. Autor Carl Malamud to tehdy popisoval jako asynchronní rádio.
V srpnu 2000 spustili New England Patriots internetový rozhlasový pořad PFW in Progress. Tento živě vysílaný pořad byl nahráván a návštěvníci webu Patriots.com si ho mohli stáhnout na vyžádání. Technicky se ale nejednalo o podcast, protože tehdy ještě neexistovala technologie pro automatické stahování nových epizod, což je jeden z hlavních znaků podcastů. K podcastingu bylo potřeba vymyslet systém, který by automaticky stahoval zvukové soubory přímo do přehrávače. To se stalo o pár let později.
Rok 2001 pak přinesl na trh první iPod, který způsobil revoluci v tom, jak lidé poslouchali hudbu. Tenhle přenosný přehrávač od Applu nabídl možnost uložit stovky písní a přenášet je kamkoli, což byl velký skok vpřed oproti tehdejším CD přehrávačům. iPod navíc umožnil pohodlně přehrávat i audio soubory stažené z internetu, což se stalo základem pro budoucí rozvoj podcastů.
Co je to vlastně ten RSS, o kterém všichni mluví?
RSS (Really Simple Syndication) hraje klíčovou roli u podcastů. Umožňuje posluchačům automaticky dostávat nové epizody podcastů do jejich aplikací, aniž by museli manuálně kontrolovat každý nový díl. Podcasteři vytvoří RSS feed, který obsahuje odkazy na jednotlivé epizody a další informace (název, popis, délku). Když si tento feed přidáte do podcastové aplikace, ta pravidelně kontroluje, jestli je k dispozici nová epizoda, a automaticky ji stáhne nebo zpřístupní k poslechu. RSS je tak základem pro šíření podcastů.
Podcasty vděčí za svůj vznik Adamu Currymu a Daveovi Winerovi, kteří **v roce 2004 propojením RSS technologie umožnili automatické stahování zvukových souborů. **
Curryho pořad „Daily Source Code“ byl jedním z prvních podcastů. Dave Winer již od roku 2000 vyvíjel RSS pro doručování obsahu, ale až spolupráce s Currym a aplikace iPodder umožnila uživatelům stahovat audio soubory do iPodů automaticky. To byl zlom, který vedl k rozvoji podcastů jako formátu, a následně i vzniku platforem, jako je Libsyn, která byla založená v roce 2004 a stala se jednou z prvních platforem, kam tvůrci mohli nahrávat své podcasty a distribuovat je.
Pojem „podcasting“ vznikl spojením slov iPod a broadcasting (vysílání). Poprvé ho použil novinář Ben Hammersley v článku pro The Guardian v roce 2004, kde navrhoval názvy pro novou formu audioobsahu, která se stala oblíbenou díky přenosným MP3 přehrávačům. Kromě podcastingu navrhoval ještě názvy jako audioblogging či GuerillaMedia.
Podcasting se stal oficiálním termínem a o rok později bylo toto slovo označeno za „slovo roku“ v New Oxford American Dictionary. I když byl název spojen s iPodem, k poslechu podcastů není tenhle přístroj už potřeba.
V červnu 2005 Apple vydal iTunes 4.9 s podporou podcastů a vytvořil adresář podcastů v iTunes Music Store, což usnadnilo uživatelům přístup k podcastům bez potřeby specializovaného software. V červenci téhož roku se George W. Bush stal prvním americkým prezidentem, který přednesl svůj týdenní projev ve formě podcastu.
V průběhu roku 2010 podcasty rychle rostly a staly se důležitým zdrojem příjmů z reklamy. V červnu 2013 Apple oznámil, že na jeho platformě je miliarda předplatitelů podcastů. V říjnu 2014 byl uveden podcast Serial, který revolucionalizoval žánr podcastů o skutečných událostech a přilákal hodně posluchačů. V prosinci 2017 Apple zavedl funkci analýzy podcastů, která potvrdila vysokou poslechovost a ziskovost tohoto formátu. Podcasty se staly nedílnou součástí mediální krajiny, s novými formáty a inovacemi v distribuci a produkci. V dubnu 2021 bylo celosvětově evidováno 48 milionů epizod a více než 2 miliony aktivních pořadů.
Nejnovější data z webu Exploding Topics ukazují, že:
Aktivních podcastů je přibližně 3 miliony Počet podcastů převyšuje počet audioknih v poměru 6:1. V loňském roce bylo vydáno téměř 30 milionů epizod podcastů Podcasty jsou dostupné ve více než 100 jazycích V roce 2020 vzniklo nejvíce nových podcastů, a to přes milion
Česká podcastová scéna začala také kolem roku 2005, kdy se sem tam pár nadšenců snažilo tvořit něco jako podcast, ale větší pozornost to nepřipoutalo. Významný posun nastal až v roce 2019. Jednou z hlavních událostí tohoto roku byly nákupy švédské streamovací platformy Spotify, která za více než 400 milionů dolarů koupila několik společností produkující samotné podcasty nebo poskytující přidružené služby, a tak se podcasting rozjel na plné obrátky. To mělo vliv i na náš podcastový rybníček. Tehdy začaly růst jak počty pořadů, tak jejich vliv, a do podcastingu se zapojila i média a velké společnosti.
Podle našich posledních dat je počet podcastu na webu České podcasty více než 7 500. Těch aktivních, které vydaly v posledních 3 měsících více než jednu epizodu, je pak přes 2 tisíce.
A pokud vás zajímá i byznysová stránka, mrkněte na to, jak podcasty mění trh s reklamou.
Podcasty se v posledních letech staly jedním z nejrychleji rostoucích médií. Posloucháme je cestou do práce, při sportu nebo večer doma místo televize. Ale co to vlastně podcast je a kde s ním začít?
Šárka Möllerová
11.9.2025
Další díl speciálu „A co děti, mají co poslouchat?“ ukazuje, že poslech příběhů a podcastů není jen náhradou obrazovky. Vědecké výzkumy potvrzují, že podporuje rozvoj slovní zásoby, představivosti i soustředění a že dětem pomáhá porozumět světu způsobem, který čtení nebo video nedokáže nahradit.
Šárka Möllerová
10.9.2025
Září je tu. Dospělí se vrací do práce, děti do školních lavic a kalendáře se plní povinnostmi. Po volném letním režimu může být návrat do reality trochu náročný. Podcasty ale dokážou celý proces ulehčit, a to nejen vám, ale i vašim dětem.
Šárka Möllerová
9.9.2025