Podcasty jsou fenoménem, který si v posledních letech získává stále více příznivců, a Česká republika rozhodně není pozadu. S téměř čtyřmi miliony posluchačů a rostoucí popularitou napříč generacemi se stávají podcasty nejen zábavou, ale také mocným nástrojem pro budování značky a oslovování specifických cílových skupin. To představuje obrovskou příležitost pro inzerenty i rozvoj podcastů.
Podle dat Českého statistického úřadu a NMS research pro Český rozhlas poslouchá podcasty více než polovina české internetové populace, a to alespoň jednou měsíčně. V rámci Evropské unie se Česko umístilo na 8. příčce, což svědčí o vysokém zájmu o tento formát. Zájem o podcasty otevírá dveře i inzerentům a přispívá k rozvoji podcastové scény u nás. Reklama v podcastech ale může mít několik podob, o nich si můžete přečíst zde.
Zaujetí reklamou větší než v televizi
Active Radio a CNC zdůrazňují, že zájem o podcasty neustále roste a že tato forma komunikace se stává klíčovým nástrojem pro efektivní marketingové kampaně. Navzdory růstu však investice do audio reklamy zůstávají překvapivě nízké. Podle organizace WARC jde do audio reklamy pouze 8,4 % z celkových reklamních výdajů.
To představuje obrovskou příležitost, která zatím není plně využitá, přestože reklama v podcastech dosahuje mnohem vyšší pozornosti než například televize (podcasty dosahují podle WARC 10 630 sekund pozornosti na tisíc impresí (APM) a televize jen 4 430 APM). Tento rozdíl dokládá, že podcasty mohou být velmi efektivním a často přehlíženým kanálem, který si zaslouží větší pozornost od inzerentů.
Proniknutí do komunit
A v čem také tkví kouzlo podcastů? Dokáží proniknout do komunit. Audio formáty mají unikátní schopnost proniknout do subkultur, což umožňuje značkám oslovit specifické cílové skupiny. Například posluchači sportovních podcastů mají třikrát vyšší pravděpodobnost, že si vyhledají značku sponzora, a čtyřikrát vyšší pravděpodobnost, že si zakoupí její produkt nebo službu. Vyplývá to z průzkumu Audacy, který ukazuje, že podcastová reklama není jen o zasažení publika, ale také o vytvoření hlubšího vztahu se značkou.
Potenciál podcastů
Navzdory rostoucí popularitě podcastů stále existuje velká propast mezi jejich konzumací a reklamními investicemi. „Zvuk značně ovlivňuje pozornost, povědomí o značce i klíčové obchodní KPI, ale investice do audio formátů tomu zatím neodpovídají,“ říká Paul Stringer z WARC pro Mediaguru.cz. Podcastová reklama může podpořit sdělení z jiných médií a lépe využít pozornost posluchačů.. Podcasty tak mohou být nejen zábavou, ale také klíčovou součástí moderního marketingového mixu.
Zdroj: České podcasty na vrcholu Creators Hub LinkedIn Mediaguru.cz Audacy
Další články
Podcasty podle redakcí: CzechCrunch
V rámci naší série článků o české podcastové scéně se tentokrát podíváme na podcasty redakce CzechCrunch. Tato platforma přináší rozmanitý obsah od byznysu a startupů přes technologie, vzdělávání a politiku až po kulturu, sport a ekologii. Podcasty jako Money Maker, Crunch s Čestmírem Strakatým nebo Město nabízejí hluboký vhled, inspiraci i praktické rady. Ať už vás zajímají příběhy úspěšných podnikatelů, urbanismus nebo seberozvoj, CzechCrunch má co nabídnout.
Šárka Möllerová
7.1.2025
Podcasty podle redakcí: iSport.cz
V rámci naší série článků o podcastech z různých redakcí se tentokrát zaměřujeme na sport. Přinášíme výběr toho nejlepšího z podcastové tvorby iSport.cz. Od fotbalových analýz a zákulisních příběhů až po pohledy na bojové sporty nebo tenisové dění. Podcasty iSportu nabízejí expertízu, rozhovory s významnými osobnostmi i originální pohledy na svět sportu.
Šárka Möllerová
30.12.2024
Podcasty podle redakcí: Forbes Česko
Přinášíme sérii článků o podcastech z dílny různých českých redakcí. Začínáme u byznysu, a to s výběrem toho nejlepšího od Forbesu. Ať už hledáte inspiraci pro kariéru, tipy na work-life balance, nebo zajímavé příběhy z gastronomie a kultury, Forbes podcasty vás zaujmou. Nechte se inspirovat těmi, kteří mění svět kolem nás.
Šárka Möllerová
17.12.2024