
Podcasty jsou fenoménem, který si v posledních letech získává stále více příznivců, a Česká republika rozhodně není pozadu. S téměř čtyřmi miliony posluchačů a rostoucí popularitou napříč generacemi se stávají podcasty nejen zábavou, ale také mocným nástrojem pro budování značky a oslovování specifických cílových skupin. To představuje obrovskou příležitost pro inzerenty i rozvoj podcastů.
Podle dat Českého statistického úřadu a NMS research pro Český rozhlas poslouchá podcasty více než polovina české internetové populace, a to alespoň jednou měsíčně. V rámci Evropské unie se Česko umístilo na 8. příčce, což svědčí o vysokém zájmu o tento formát. Zájem o podcasty otevírá dveře i inzerentům a přispívá k rozvoji podcastové scény u nás. Reklama v podcastech ale může mít několik podob, o nich si můžete přečíst zde.
Zaujetí reklamou větší než v televizi
Active Radio a CNC zdůrazňují, že zájem o podcasty neustále roste a že tato forma komunikace se stává klíčovým nástrojem pro efektivní marketingové kampaně. Navzdory růstu však investice do audio reklamy zůstávají překvapivě nízké. Podle organizace WARC jde do audio reklamy pouze 8,4 % z celkových reklamních výdajů.
To představuje obrovskou příležitost, která zatím není plně využitá, přestože reklama v podcastech dosahuje mnohem vyšší pozornosti než například televize (podcasty dosahují podle WARC 10 630 sekund pozornosti na tisíc impresí (APM) a televize jen 4 430 APM). Tento rozdíl dokládá, že podcasty mohou být velmi efektivním a často přehlíženým kanálem, který si zaslouží větší pozornost od inzerentů.
Proniknutí do komunit
A v čem také tkví kouzlo podcastů? Dokáží proniknout do komunit. Audio formáty mají unikátní schopnost proniknout do subkultur, což umožňuje značkám oslovit specifické cílové skupiny. Například posluchači sportovních podcastů mají třikrát vyšší pravděpodobnost, že si vyhledají značku sponzora, a čtyřikrát vyšší pravděpodobnost, že si zakoupí její produkt nebo službu. Vyplývá to z průzkumu Audacy, který ukazuje, že podcastová reklama není jen o zasažení publika, ale také o vytvoření hlubšího vztahu se značkou.
Potenciál podcastů
Navzdory rostoucí popularitě podcastů stále existuje velká propast mezi jejich konzumací a reklamními investicemi. „Zvuk značně ovlivňuje pozornost, povědomí o značce i klíčové obchodní KPI, ale investice do audio formátů tomu zatím neodpovídají,“ říká Paul Stringer z WARC pro Mediaguru.cz. Podcastová reklama může podpořit sdělení z jiných médií a lépe využít pozornost posluchačů.. Podcasty tak mohou být nejen zábavou, ale také klíčovou součástí moderního marketingového mixu.
Zdroj: České podcasty na vrcholu Creators Hub LinkedIn Mediaguru.cz Audacy
Další články

Apríl v uších: Podcasty, které vás zaskočí
Je apríl a my jsme pro vás připravili výběr podcastů, které se vymykají běžným formátům. Najdete mezi nimi ty, které zkoumají podivnosti a bizarní příběhy, i takové, které si hrají se zvukem, tichem nebo netradiční perspektivou. Většina z nich opravdu existuje. Jeden ale vznikl jen pro dnešní den. Poznáte který?
Šárka Möllerová
1.4.2025

Udržitelnost v praxi: 10 českých podcastů, které ti pomůžou zorientovat se v zeleném světě
Od ekologie přes byznys až po chytré zahradničení a komunitní život. Vybrali jsme 10 českých podcastů, které se na ni dívají z různých úhlů. Od klimatické transformace a cirkulární ekonomice až po zelené inovace i život (skoro) bez odpadu.
Šárka Möllerová
25.3.2025

YouTube nestačí! Proč mít podcast i na Českých podcastech?
Chcete, aby váš podcast oslovil co nejvíce posluchačů? Nestačí ho mít jen na YouTube nebo jedné platformě. Díky RSS feedu se může objevit ve všech důležitých podcastových aplikacích. Pokud ho máte na Českých podcastech, získáte ještě více možností, jak ho dostat k novým fanouškům. Navíc pokud se přihlásíte k autorství, budete dostávat upozornění na hodnocení podcastu a další užitečné funkce.
Šárka Möllerová
18.3.2025