Zpět

Podcastová reklama na vzestupu! Jaké jsou její druhy?

Dan Tržil

9. 4. 2024

Podcasty nemusíme využívat jen jako médium pro zábavu a informace – dají se také využít pro budování značek a oslovování zákazníků. Nedávná studie společnosti Acast ukazuje, že podcastová reklama je na vzestupu a stává se klíčovým prvkem pro značky zaměřené přímo na spotřebitele. Ale jak přes podcasty propagovat svůj produkt? Podívejme se na několik způsobů, jak využít sílu podcastů k posílení značky a dosažení úspěchu ve světě DTC (direct-to-consumer) reklamy.

Podle studie společnosti Acast, největší nezávislé podcastové společnosti na světě, mají podcasty výjimečnou schopnost budovat důvěru a hloubku vztahů mezi posluchači a moderátory. Vzhledem k rostoucím výzvám, kterým čelí DTC značky na sociálních sítích, se podcasty stávají bezpečným a autentickým médiem pro propagaci produktů. Důvěra v moderátory totiž vytváří silný základ pro úspěšnou reklamu.

Ve studii se také uvádí, že téměř polovina posluchačů podcastů v USA, Velké Británii a Kanadě je otevřená novým nákupům pouze na základě doporučení od lidí, kterým věří. Zjištění ukazují, že 88 % zákazníků je spokojeno s nákupem z podcastové reklamy. Vzhledem k jejich rostoucímu významu je tento kanál nejen efektivním způsobem oslovení relevantních spotřebitelů, ale také prostředkem pro budování dlouhodobé důvěry ve značku.

Podcasty vs. tradiční média

Studie také zdůrazňuje, že posluchači podcastů považují podcastovou reklamu za nejvýraznější formu audio reklamy. Předbíhá jak rádio, tak i streamovanou hudbu. Téměř 40 % posluchačů tvrdí, že reklama v podcastu se v posledních letech stala ještě relevantnější.

Podle Grega Glendaye, obchodního ředitele společnosti Acast, lidé moderátorům podcastů plně důvěřují. S nárůstem vlivu podcastů a jejich schopností budovat důvěru je jasné, že tato forma reklamy bude hrát stále významnější roli ve světě DTC značek. "Vzhledem k tomu, že značky se dnes potýkají s novými výzvami, které představují nedůvěryhodní influenceři na sociálních sítích, kteří narušují důvěru spotřebitelů, vidíme, že podcasteři poskytují autentický a spolehlivý přístav pro prodej produktů jejich publiku," dodává obchodní ředitel Acast. Díky reklamě v podcastu vám nejspíš raketově nevzrostou tržby, ale vybudujete si tím známost vaší značky.

Jaké máme druhy reklam v podcastech?

Reklamy čtené podcasterem: Při této metodě podcaster osobně čte text reklamy během epizody. Taková reklama je obvykle poutavější a autentičtější, protože odpovídá stylu moderátora a tónu show. Reklamy čtené moderátorem se často používají pro umístění produktu a doporučení.

Předem nahrané reklamy od firem: Předem nahrané reklamy jsou profesionálně vyráběné zvukové reklamy, které se vkládají do epizod podcastů. Tyto reklamy často poskytují inzerenti a podcaster je bezproblémově vmísí do obsahu.

Sponzorství: Firma, která sponzoruje podcast, je většinou pravidelně zmiňována v jeho epizodách. Většinou je propagována prostřednictvím zmínek na začátku, uprostřed nebo na konci epizod. Výhodou je dlouhodobá spolupráce se značkou.

Affiliate marketing: Někteří podcasteři využívají affiliate marketing k propagaci produktů nebo služeb. Sdílí promo odkazy se svým publikem a díky nim získávají provizi z prodeje. Výhodou této metody je větší možnost měření úspěšnosti reklamy.

Nativní reklama: Nativní reklamy jsou navrženy tak, aby hladce splývaly s obsahem podcastu. Tyto reklamy napodobují styl a formát pořadu, díky čemuž jsou méně rušivé a poutavější. Moderátor představuje značku jako přirozenou součást příběhu.

Sponzorování živých akcí: Někteří podcasteři a inzerenti pořádají živé podcastové akce, často ve formě živých vystoupení před publikem. Tyto akce umožňují osobní kontakt s publikem a nabízejí sponzorské příležitosti.

Reklama v aplikaci: Některé aplikace a platformy pro podcasty nabízejí reklamu v aplikaci, kde se reklamy zobrazují v rozhraní aplikace, zatímco uživatelé procházejí nebo poslouchají podcasty. I na ceskepodcasty.cz máme možnost reklamního sdělení na podcastové posluchače.

Stejně jako firemní podcast, i podcastová reklama se dá dělat dobře a efektivně, nebo to mohou být vyhozené peníze. Největší bariérou je stále škálovatelnost a nutnost řešit reklamu individuálně s jednotlivými tvůrci, podobně jako tomu bývá v influencer marketingu. Na rozdíl od sociálních sítí, u podcastů nejsou data veřejná, což nutí značky vynaložit velké úsilí nejen do zmapování scény, ale i následné individuální domluvy s tvůrci nad formou reklamy, vyzněním a plnění.

O úspěchu reklamu rozhodují i další proměnné jako umístění reklamy (pre-roll, mid-roll nebo post-roll), délka reklamního sdělení nebo správné nastavení podmínek s podcastery, ale to bychom museli tento článek rozšířit na knihu.

V posledních letech jsem pomohl s podcastovou reklamou v hodnotě několika milionů a vyzkoušel téměř všechny popsané druhy. Pokud chcete zvýšit návratnost do podcastové reklamy, rád vám předám své zkušenosti. Díky ceskepodcasty.cz máme unikátní data a vztahy s tvůrci, díky kterým máme v ČR unikátní pozici propojovat firmy se světem podcastů. Více informací naleznete na stránce Inzerce.

Nejjednodušší je pak se se mnou spojit a společně vymyslíme, jak využít potenciál podcastové reklamy.