Každou vteřinu vzniká nový algoritmus, jehož cílem je udržet pozornost vašeho dítěte o pár kliků déle. A funguje to. Tenhle systém není neutrální. Je navržen tak, aby byl návykový. A u dětí, jejichž mozek je v klíčové fázi vývoje, to funguje mimořádně efektivně.
Tímto článkem otevírám sérii „A co děti, mají co poslouchat?”. Na jejím začátku jsem vedla dlouhé rozhovory s přáteli o tom, jak digitální prostředí ovlivňuje jejich děti. O tom, že se Portugalsko snaží najít cestu, jak omezit mobily nejen ve školách, ale i doma. A pozoruji, jak se prázdniny často točí kolem dětí, které pro mobil nevidí, co se kolem nich děje. Inspiroval mě k ní i Filip. Jeho speciál na toto téma si můžete poslechnout tady.
Uvádí ho slovy:
Syn mých přátel je s námi u moře. Je tady krásně. Jenže tu není wifi. A občas ani signál. Takže se celé dny točí kolem boje s nespokojeností, podupáváním nohou, pláčem a křikem. Výkřik „tati“, který se dá přeložit jako dej mi mobil, udělej mi hotspot nebo není tady wifi, slyším většinu dní několikrát do minuty. Pokaždé když někam přijedeme, otevírám mu dveře a říkám: „Vystup, jsme na místě.“ Většinou mě neslyší. Musím to zopakovat víckrát.
Digitální heroin. To není přehnané označení, ale popsaný jev. A stále více odborníků varuje, že ztráta pozornosti, úzkosti a neschopnost zvládat své emoce nejsou osobním selháním dítěte, ale důsledkem prostředí, ve kterém je necháváme trávit čas.
Poslech považuji za smysluplnou alternativu k obrazovkám. Věřím, že podcasty mohou být přínosné nejen nám dospělým, ale i dětem. A že mohou pomoct i vztahům doma.
Proto jsme se rozhodli tuhle sérii vydat. Snad bude přínosná i vám.
Tereza
První díl: Závislost jako obchodní model
„Dítě není závislé na konkrétním videu. Je závislé na cyklu: oznámení - dopamin - další podnět.” Jiří Zemina, adiktolog v podcastu (ne)ZÁVISLÁ.
To že se dnes řada z nás nedokáže soustředit není náhoda. Je to důsledkem prostředí navrženého s jedním cílem: udržet naši pozornost co nejdéle.
Rozdíly mezi závislostí na sociálních sítích a užíváním návykových látek se postupně smazávají. Neurovědci potvrzují, že se u dětí aktivují stejné dopaminové dráhy a dochází k narušení přirozené regulace emocí a pozornosti.
Tato závislost je navíc společensky tolerovaná, často dokonce podporovaná.
Proč audio funguje jinak
Podcast není jen o chybějícím obrazu. Je to o jiném způsobu vnímání. Na rozdíl od sociálních sítí podcasty netlačí na rychlost ani nekonečný tok podnětů. Děti jejich poslechem trénují pozornost tím, že musí vnímat hlas, porozumět souvislostem a představit si vyprávěné. Audio formát zároveň aktivuje jiné části mozku než obraz, protože posiluje představivost, empatii a jazykové dovednosti.
Sluch je cesta zpátky
Podle organizace ParentsTogether podcasty u dětí rozvíjejí poslechovou koncentraci, představivost a zvědavost, a zároveň pomáhají snižovat čas strávený u obrazovek. Výzkum EdSurge z června 2025 navíc ukazuje, že poslech podcastů společně s rodiči podporuje sdílení, rozhovory i rozvoj slovní zásoby. Podcast tak může být prvním krokem k tréninku soustředění, klidu i umění vést rozhovory.
Co můžete jako rodič udělat teď hned
Zkuste nahradit obrazovku zvukem. Místo pohádky na YouTube pusťte dítěti audioverzi, třeba při snídani, cestou do školky nebo večer před spaním. V naší kategorii Pro děti najdete výběr bezpečných, ověřených a oblíbených podcastů. Jsou tam dobrodružné příběhy, naučné pohádky i klidné epizody na usínání. Stačí jeden klik a děti poslouchají, soustředí se a odpočívají.
Kde se o digitální závislosti mluví? Přeci v podcastech
Chcete porozumět tomu, co se odehrává v hlavách dětí, které tráví hodiny na mobilech? Hledáte argumenty a nástroje pro otevřený rozhovor doma? Nebo vás zajímá, co všechno na děti působí a jak jim pomoct?
Tyhle podcastové epizody (a jedna důležitá kniha) vám nabídnou důležitý vhled.
Pod vlivem
Nová série, která se celé léto věnuje vlivu technologií na děti a teenagery. První epizoda se zaměřuje na závislost, sdílení fotek dětí a odpovědnost rodičů.
Jsou technologie dobrý sluha, nebo zlý pán?
V podcastu vystupuje Michaela Slussareff, odbornice na vliv technologií na dětský vývoj a spoluzakladatelka platformy Digitální zdraví dětí. Mluví o tom, proč by technologie neměly nahrazovat přirozený rozvoj dítěte – a jak najít zdravou rovnováhu.
**Hry, sítě, děti – Michaela Slussareff**
Autorka knihy Hry, sítě, porno vysvětluje, jak být dětem dobrým parťákem v digitálním světě. Dozvíte se, proč nestačí jen kontrolovat, co děti sledují, ale proč je důležité budovat s nimi důvěru, mluvit o tom a nebát se nastavovat hranice.
Závislých dětí přibývá – Jiří Zemina
Adiktolog Jiří Zemina mluví o tom, jak snadno může z běžného používání mobilu vzniknout závislost – a proč je prevence v rodině důležitější než zákazy.
Děti a technologie – Radka Kůřilová
Stejný podcast, jiné téma. Tentokrát o nastavení pravidel, otevřené komunikaci a o tom, jak poznat, že už je něco „moc“. Psycholožka Radka Kůřilová vysvětluje, jak s dětmi mluvit o technologiích bez nátlaku, ale s pochopením a co dělat, když už se závislost rozjíždí.
**Kniha: Hry, sítě a porno**
Kniha Michaely Slussareff je praktickým a srozumitelným průvodcem pro rodiče, kteří chtějí své děti provést digitální džunglí bezpečně a s respektem. Místo zákazů nabízí vědecky podložené rady, jak budovat digitální odolnost. Pomáhá pochopit, co děti online opravdu ohrožuje, a jak s nimi o těchto tématech mluvit.
Co nás čeká příště
V dalším díle série se podíváme na to, jestli podcasty skutečně podporují dětskou kreativitu a co se vlastně děje v mozku při poslechu versus scrollování TikToku.