Možná už jste se někdy setkali s pojmem „creator(s) economy“. Tvořit obsah může každý a s rozvojem internetu i dostupných technologií je to čím dál jednodušší. Ještě nedávno bylo zvykem mít většinu obsahu k dispozici “zdarma”. Tvůrci obsahu nicméně často chtěli být za svoji práci odměněni a tak většinou využívali reklamu - vedle obsahu zdarma byl i (více či méně oddělený) reklamní prostor, díky kterému byl tvůrce odměněn inzerentem.
V posledních letech a měsících ovšem i do ČR dorazil trend, kdy tvůrce chce být placen napřímo čtenářem nebo v našem případě posluchačem. K tomu existuje mnoho různých platforem, nejznámější jsou asi Patreon, Buy me a coffee nebo nové české služby jako HeroHero či Pickey.
Právě Pickey pro ceskepodcasty.cz sepsalo článek o tom, jakou formu monetizace používají nejčastěji jejich tvůrci a nabídlo osobní rady pro pár rychlých čtenářů.
Creators economy je v posledních letech, převážně v zahraničí, na vzestupu a postupně se myšlenka monetizace obsahu dostává i do ČR. Na tomto základě také vzniklo Pickey, které tvůrcům přináší kompletní zázemí nejen pro monetizaci obsahu, ale i pro jeho tvorbu. Tvůrce se tak může soustředit jen na to důležité - budování své komunity. Stejně jako ceskepodcasty.cz, tak i Pickey v komunitách vidí budoucnost a chce je skrze podporu tvůrců pomáhat budovat.
Proč byste měli uvažovat o monetizaci obsahu?
1. Peníze - základní myšlenka monetizace. Pokud tvoříte obsah o který je zájem a dáváte do toho svou energii a čas, je fér za to dostat zaplaceno.
2. Známka kvality - jestliže tvoříte obsah, který vaše publikum miluje a navíc je ochotné za něj zaplatit, znamená to, že ho tvoříte dobře. Srdíčka a komentáře na sociálních sítích vždycky potěší, ale o hodnotě obsahu toho neřeknou tolik, jako platící podporovatelé, kteří vám tímto dávají i zpětnou vazbu a motivaci pokračovat.
3. Komunita - lidé sledující váš obsah (a ochotní za něj zaplatit) vytvářejí silné jádro vaší komunity a jsou i cenným zdrojem zpětné vazby na vaši tvorbu.
Jaké formy monetizace můžete zvolit?
1. Předplatné jako závazek - můžete si nastavit tři varianty předplatného, ve kterých definujete, co v každém z nich předplatitel může očekávat a jaký obsah pod předplatným najdou. Následně svůj závazek budete plnit. Například jako to dělají Brain we are.
2. Předplatné jako podpora tvorby - nastavíte si předplatné pro svou komunitu, která vás touto formou může podpořit. Obsah můžete sdílet na jiných platformách. Příkladem může být třeba podcast Kreativní kreatury.
3. Jedno předplatné = mix obsahu - pokud tvoříte různé žánry, nebo si jen zatím nejste jisti, jaký obsah budete sdílet, můžete si nastavit jedno předplatné. To bude sloužit jako podpora tvorby, ale bez závazku konkrétního obsahu. Jak to vypadá se můžete podívat třeba u Radia ZEITUNG.
4. Jednorázová podpora - uživatelé mají možnost podpořit konkrétní příspěvek jednorázovou platbou, aniž by se zavázali k pravidelnému odběru. Tato možnost dává tvůrci zpětnou vazbu na konkrétní příspěvek, jedná se ale o nejméně stabilní variantu monetizace.
Monetizace je fajn, ale jak na propagaci?
Možností, jak propagovat svoji tvorbu, je spousta a vzhledem k tomu, že každý tvůrce je unikátní, k nastavení strategie je potřeba přistupovat individuálně. Co funguje sousedovi, nemusí fungovat vám. Pokud si nevíte rady, nezoufejte. Ceskepodcasty.cz vám domluvily s Pickey možnost konzultace a podání pomocné ruky na cestě k monetizaci.
Co můžete v rámci této konzultace s Pickey očekávat?
- podívají se s vámi na současný stav vaší tvorby a vašich cílů
- pomůžou vám s vytvořením účtu a nastavením předplatného
- zamyslíte se společně nad strategií v rámci propagace
- můžete se v rámci Prahy potkat osobně, nebo si ji můžete naplánovat online
Pokud máte o konzultaci zájem, napište na ahoj@pickey.cz a uveďte, že přicházíte ze článku na ceskepodcasty.cz. Ale pospěšte si, k dispozici je z důvodu kapacit jen 10 konzultací.
Ať se vám daří! ceskepodcasty.cz & pickey.cz
Další články
Podcasty rostou a s nimi i příležitosti pro reklamu
Podcasty jsou fenoménem, který si v posledních letech získává stále více příznivců, a Česká republika rozhodně není pozadu. S téměř čtyřmi miliony posluchačů a rostoucí popularitou napříč generacemi se stávají podcasty nejen zábavou, ale také mocným nástrojem pro budování značky a oslovování specifických cílových skupin. To představuje obrovskou příležitost pro inzerenty i rozvoj podcastů.
Šárka Möllerová
14.1.2025
Podcasty podle redakcí: CzechCrunch
V rámci naší série článků o české podcastové scéně se tentokrát podíváme na podcasty redakce CzechCrunch. Tato platforma přináší rozmanitý obsah od byznysu a startupů přes technologie, vzdělávání a politiku až po kulturu, sport a ekologii. Podcasty jako Money Maker, Crunch s Čestmírem Strakatým nebo Město nabízejí hluboký vhled, inspiraci i praktické rady. Ať už vás zajímají příběhy úspěšných podnikatelů, urbanismus nebo seberozvoj, CzechCrunch má co nabídnout.
Šárka Möllerová
7.1.2025
Podcasty podle redakcí: iSport.cz
V rámci naší série článků o podcastech z různých redakcí se tentokrát zaměřujeme na sport. Přinášíme výběr toho nejlepšího z podcastové tvorby iSport.cz. Od fotbalových analýz a zákulisních příběhů až po pohledy na bojové sporty nebo tenisové dění. Podcasty iSportu nabízejí expertízu, rozhovory s významnými osobnostmi i originální pohledy na svět sportu.
Šárka Möllerová
30.12.2024