Jak vytvořit vlastní podcast – kompletní proces produkce podcastů

Dan Tržil
Obrazek k clanku: Jak vytvořit vlastní podcast – kompletní proces produkce podcastů

Podcasty poslouchá víc lidí, než kdy předtím. V Česku je koncem června roku 2020 přes 500 aktivních českých podcastů dle webu ceskepodcasty.cz (aktivní v tomto případě znamená s vydanou epizodou v roce 2020)

Zároveň roste české i světové publikum, které na podcasty nedá dopustit. A tak lze říct, že nikdy nebyl lepší čas začít s vlastním podcastem – ať už pro váš byznys, osobní brand nebo jen jako hobby projekt.

Tento návod má pomoci nejen s technickým procesem vytvoření podcastu, ale i s pochopením v čem jsou podcasty výjimečné.
V čem jsou podcasty jiné?

Podcasty jsou skvělý způsob, jak navázat autentický vztah s vaším publikem.

Místo útržkovitého spojení na sociálních sítích vám podcast umožní oslovit vaše publikum jedinečným obsahem, který může jít do hloubky. Podcasty totiž udrží nejdéle pozornost publika a fanoušci běžně poslouchají i více než hodinu v kuse. Lidé totiž často své oblíbené podcasty poslouchají, když řídí, cvičí nebo při různých pochůzkách. To dělá podcasty dostupnější než blogy nebo jiné formy delšího textu.

V “podcastovém prostoru” stále existuje množství neprobádaných vod. Na internetu existuje minimálně 600 milionů blogů a přinejmenším 23 milionů YouTube kanálů, ale jen 800 000 podcastů (v aplikaci Apple Podcasts). Tedy, tak na 1 podcast existuje 750 blogů a 29 YouTube kanálů.

Představte si, jakou příležitostí bylo založení blogu před deseti lety – začít s podcastem dnes, je příležitost, kterou nejvíc oceníte s časem, protože podcastový formát je určitě formátem budoucnosti.

První krok: Vytvořte koncept pro váš podcast

Podcasty jsou tak různorodé, jako lidé, kteří je tvoří.

Existují skvělé podcasty o historii, pop-kultuře, neurovědách, ale také skládání hudby do retro počítačových her. Jediný limit svazující vaší tvorbu, je vlastní představivost.

Než se začnete zabývat otázkami o pojmenování, formátu a délce vašeho podcastu, zkuste se nejdřív zamyslet nad následujícími otázkami:

  • „Proč chci vlastní podcast?”
  • „O čem můj podcast bude?”

Až si odpovíte na otázky proč a o čem, tak vytvoření konceptu bude o to snazší.

Určete si své podcastové cíle:

Proč začínáte vlastní podcast? Nebo, když otázku přeformuluji: „Jaký je cíl nebo smysl vašeho podcastu?”

Tady je několik častých podcastových cílů:

  • vytvořit nové příležitosti pro váš byznys
  • získat autoritu ve vlastním oboru
  • sdílet myšlenku, která je pro vás důležitá
  • užít si celý proces a jednoduše se u podcastování bavit

Je užitečné přiložit tužku na papír a zapsat si vaši odpověď. Můžete se k ni vracet při práci na konceptu vašeho podcastu.

Vyberte si téma podcastu

Vyberte si téma, které bude váš podcast zastřešovat. Téma podcastu může být hodně široké, jako třeba “popkultura” – nebo velmi detailně zaměřené – například: hudba v počítačových hrách z 90. let.

V prvním kroku platí jedno jednoduché pravidlo – musíte mít opravdovou vášeň pro téma vašeho podcastu. Musí vás zkrátka bavit si o tématu neustále načítat nové informace, diskutovat o něm a ideálně být aktivní v komunitě, která vaši vášeň sdílí.

Ve chvíli, kdy máte zvoleno téma, tak vás čeká zmapování “trhu” pro váš podcast. Mapování může probíhat tak, že si vaše téma vyhledáte na (nejen) podcastových aplikacích a zjistíte si, kolik podcastů už na vaše téma existuje. Jestli si poslechnete pár epizod podcastů, které jsou z vašeho rybníčku, tak si uděláte lepší představu o tom, co by se dalo ve vašem podcastu zlepšit nebo inovovat.

Pojmenujte svůj podcast

Při výběru názvu pro svůj podcast, zkuste vybrat něco chytlavého, snadno zapomatovatelného a zároveň něco, co bude mít relevantní klíčová slova (slova, která pravděpodobně člověk napíše do vyhledávače, když hledá obsah spjatý s tématem vašeho podcastu).

Více tipů o pojmenování můžete dostat například od Apple Podcasts:

„Věnujte pozornost názvu, autorovi a popisku. Apple Podcasts používá právě jméno, autora a popisek pro vyhledávání. Metadata vašeho podcastu spolu s vizuálním logem (tzv. cover artem) vašeho podcastu je “prezentace vašeho produktu” a mohou ovlivnit jestli se váš podcast objeví při vyhledávání relevantního obsahu – a také to ovlivní, jak pravděpodobně se vaši posluchači přihlásí k odběru vašeho podcastu.” z: Podcast Best Practices

Používejte klíčová slova, ale bez “vaty”

Vyvarujte se toho, že byste se snažili dát do názvu, co nejvíce klíčových slov. Zároveň je potřeba použít nějaká klíčová slova, aby potenciální posluchači mohli snadno najít váš podcast.

Nezapomeňte přidat krátký popisek o podcastu v patřičné sekci, abyste pomohli vašim budoucím posluchačům podcast najít.

Zde je několik příkladů:

Gastromapa Lukáše Hejlíka – nejvíce lidí, kteří budou vyhledávat tento podcast budou pravděpodobně hledat “Lukáše Hejlíka”. Proto může být důležité přidat jméno do názvu.

Yatta | Podcast o Japonsku – myslím, že je fér předpokládat, že ne mnoho lidí napíše do vyhledávání v jejich podcastové aplikaci slovo “Yatta” (pokud tedy nehledají tuto konkrétní show). Přidáním “Podcast o Japonsku” se podcast při vyhledávání zobrazí, pokud někdo vyhledá podcast s japonskou tématikou – což významně zvyšuje šanci na to, být objeven potenciálními posluchači.

Druhý krok: Zvolte formát podcastu

Podcasty se nerovnají rozhovorům. Možných formátů je opravdu velké množství. Může jít o různé formy rozhovorů nebo o monolog moderátora. Můžete dělat reportáž, panelovou diskuzi nebo klidně tvořit audio seriál nebo rozhlasovou hru. Důležité je rozhodnout se, který formát vám nejvíce vyhovuje. Zvolte takový formát, ve kterém se budete cítit dobře.

V podstatě je to jednoduché, pokud milujete improvizaci a nejvíc energie vám dává interakce s jinými, tak možná chcete dělat rozhovory – a třeba rovnou ve dvojici moderátorů. Jestli vás baví mít vše pod kontrolou a na 100% naplánované, můžete si nejprve napsat scénář a pak dělat povídání ve stylu podcastu Vaše jméno je vaše značka, který připravuje Tomáš Sobel.

Neexistuje objektivně správná odpověď, jaký formát je nejlepší. Určitě máte představu, jaký formát vám bude sedět nejlépe – dejte na svoji intuici a budete mít jasno.

Důležité je také podotknout, že budete s podcastem růst – neusínejte na vavřínech a experimentujete. Zkuste si “speciální” epizody, ve kterých si budete hrát s formátem a zkoušet nové věci. Ostatně, říká se, že různorodost je kořením života.

Zde je shrnutí některých typických formátů a pár příkladů

  • Rozhovory s hosty – aneb interview formát. Asi nejběžnější představa podcastu, typicky si můžete představit například podcast Joe Rogana – The Joe Rogan Experience nebo český podcast Proti Proudu.
  • Dalším formát označíme jako naskriptovaný monolog. Tradičně jde o podcast, který se v tematické sérii věnuje jednomu tématu. Příkladem může být dnes již kultovní Hardcore History. V češtině je asi nejblíže tomuto formátu podcast Vaše jméno je vaše značka.
  • Stále populárnější formát, využívaný hlavně médii je “news recap” – shrnutí zpráv. V ČR využívá např. Deník N nebo Vinohradská 12.
  • Edukační nebo vzdělávací formát, který vzdělává své posluchačstvo – například podcast Akademie věd.
  • Naskriptovaná fikce s důkladnou postprodukcí – v Česku si můžete představit Klekání
  • Hraný audio seriál – např. Zkouškový z produkce Radia Wave
  • A spousty dalších, nenechte se omezit v kreativitě!

Optimální délka:

Nenechte si namluvit, že existuje optimální délka podcastové epizody. Existují podcasty, které mají 30 minut a pak jsou tu podcasty, které jednoduše přestřelí 2 hodiny. Průměrná délka podcastu se uvádí kolem jedné hodiny.

Váš podcast by měl být tak dlouhý, jak potřebujete, abyste s nim sami byli spokojeni. Určitě se zdržte toho, abyste uměle nafukovali délku podcastu nebo se snažili epizody až moc uspíšit, protože se potřebujete vejít do nějakého časového limitu.

Ostatně délka se změní i s editací. Každé epizodě prospěje editace. Nebojte se vystříhat zbytečné segmenty, otázky, které nikam nevedly a části, které nepřináší žádnou hodnotu vám nebo posluchačům.

Vytvořte si kalendář, kdy budete publikovat

Podcast může být prací na plný úvazek nebo jen koníčkem. Pokud děláte podcast jen jako koníček, pak je v pořádku mít více uvolněný rozvrh, kdy publikujete jednotlivé epizody.

Na začátku je dobré publikovat v týdenním intervalu. A to z těchto důvodů:

  • Vytvoříte si pevnější pouto s posluchači. Jestli budete publikovat pravidelně, tak se postupně posluchači naučí zakomponovat váš podcast do své rutiny.
  • Vytvoříte si pro sebe zvyk, který vás bude podněcovat pokračovat s podcastem, i když pomine prvotní vlna nadšení a váš podcast tak bude nadále růst stejně, jako vaše publikum

Ve chvíli, kdy máte jasně definovaný formát, přibližnou délku a plán na publikaci jednotlivých epizod, tak jste připraveni na další fázi – investovat do vybavení k podcastování.

Třetí krok: Vybavení k nahrávání

Pro nahrávání podcastu nepotřebujete velkou vstupní investici. Celý proces se dá zvládnout snadno a poměrně levně. Hlavní je obsah vašeho podcastu a nemalé procento úspěšných podcasterů začínalo nahrávat na iPhone.

Nicméně, audio kvalita je důležitá, ale nikdo nebude podcast poslouchat jen protože má skvělou audio kvalitu. Pokud máte skvělý obsah, tak trochu suboptimální kvalita audia bude stačit, minimálně pro začátek.

Vybavení pro nahrávání podcastu

Výběr vybavení může být na začátku trochu matoucí, hlavně, pokud nemáte žádnou zkušenost s nahráváním audia.

U vybavení nejvíce záleží na formátu a také na prostředí. Monolog, rozhovor dvou lidí nebo reportáž z terénu kladou jiné požadavky na vybavení. S výběrem vybavení vám můžu pomoci v rámci konzultace a určitě některé moje oblíbené volby nasdílím v dalším článku.

Podcastový software

Ve chvíli, kdy máte nahrané audio k vašemu podcastu, tak je čas nahrávku upravit a „učesat”. Chcete ze své nahrávky dostat tu nejlepší kvalitu, kterou můžete. Software na zpracování audia nemusí být drahý.

Audacity

Audacity je bezplatný audio editační software. Pokud máte náchylnost k programování, tak oceníte, že je open source. Můžete tak vytvářet vlastní vylepšení a upravit kód abyste si kustomizovali vlastní proces.

Audacity je skvělé v tom, že má pro-level vlastnosti a i když je to bezplatný software, tak budete mít přístup ke všem nástrojům, které používají profesionálové k vytvoření nejlepšího audioobsahu.

Učící proces by neměl být až moc náročný a na práci v audacity existuje obrovské množství návodů a video tutoriálů, které vám umožní se rychle na audacity adaptovat a používat jej.

GarageBand

GarageBand je další z bezplatných softwarů, který je dostupný všem, kteří mají Apple Macbooky. GarageBand má poněkud intuitivnější interface než Audacity. Nicméně není dostupný pro nikoho na Windows počítačích nebo Android telefonech.

Hindenburg

($95 – Mac a Windows)
Hindenburg je profesionální software pro audio editaci. Často jej používají audio inženýři nebo rádia. Není zdarma, ale nabízí více možností. Na rozdíl od většiny ostatních nástrojů je Hindenburg speciálně vytvořen pro podcasty.

Další software, který můžete využít:
Adobe Audition: $20 za měsíc.¨

Nahrávání na dálku

Pokud plánujete pravidelně nahrávat rozhovory s vašimi hosty na dálku, tak využijte software, který je k tomu uzpůsobený.

Squadcast

($20 za měsíc)
SquadCast usnadňuje nahrávání na dálku. SquadCast nahrává nekomprimované audio s vlastní stopou pro každého člověka a zároveň nabízí možnost videokonference. V postprodukci – editaci audia, je nejlepší mít stopu pro každého člověka, který bude v podcastu – to značně usnadňuje čištění a střih nahrávky.

Zencastr

Funguje na podobném principu jako Squadcast. Neumožňuje video, ale zase se možná vejdete do bezplatné verze.

Zoom

Zoom je jedna z nejpopulárnějších platforem pro dálkové nahrávání podcastů. Hlavně díky jeho nadprůměrné audio kvalitě a jednoduchosti využití pro nahrávání podcastů. I když zoom je schopen uložit stopu každého člověka, tak nemá funkci bezkompresní audio – jako SquadCast.

Skype

Skype určitě znáte. A asi vás nepřekvapí, že ho někteří podcasteři využívají na vzdálené nahrávání. Nicméně, všeobecně bych od toho spíš lidi odrazoval.
I když je Skype lepší než nahrávání skrze klasický telefonát, tak ne o moc a definitivně je kvalita nahrávky horší ve srovnání s Zoom nebo SquadCast.
Další důvod proč Skype pro podcasting nepoužívat je jeho nekonzistentnost – pokud nemáte velmi rychlý internet (všechny strany, které se na nahrávce podílí), tak můžete mít budete mít problémy s výslednou kvalitou nahrávky.

Zároveň Skype neumožňuje uložit si audio jinak než jako jednotnou, zmixovanou MP4 nahrávku.

Spojte se jakkoliv, ale uložte si audio lokálně

Můj preferovaný způsob. Je jedno jestli si voláte přes telefon, Whatsapp, FB Messenger nebo Facetime, pokud je každý účastník schopný si nahrát svoje audio lokálně (na svůj telefon nebo počítač). Jednotlivé stopy si pak jednoduše spojíte v postprodukci.

Čtvrtý krok: Nahrávání vaší první epizody

Editace podcastu je první větší zkouška, na které spousta začínajících podcasterů ztroskotá. Je snadné se nechat unášet jen nadšením z nahrávání a svézt se na entuziasmu začátečníka, ale když se věci zkomplikují a začnete čelit technickým výzvám, tak podcasting velká část lidí vzdá.

Zvládnout všechny technické detaily nemusí být vždy snadné, proto je důležité myslet na to, že i ti nejlepší podcasteři začali s pár nekvalitními prvními epizodami.

Každý podcaster si musel vytvořit podmínky, ve kterých se cítí dobře a sebejistě. To se většinou stane ve chvíli, kdy se nahraje několik epizod. Zlepšení přichází se zkušenostmi – tedy nahráváním a zpracováním dalších epizod.

Napište si „hrubou” strukturu epizody

Blábolení nebo nesmyslné zabíhání do detailů je jedna z nejčastějších chyb začínajícího podcastera. Nejlepší a nejsnazší způsob, jak minimalizovat šanci na zbytečné blábolení je připravit si dopředu „hrubou” strukturu epizody.

Nemusíte si psát doslovně každou zamýšlenou otázku, ale určitě si sepište pár základních bodů, o kterých se chcete v podcastu bavit – a od kterých se můžete odrazit, kdyby najednou konverzace vázla. I minimální příprava znatelně zlepší flow a kvalitu epizody.

Pokud podcast neuvádíte sami, tak nezapomeňte tyto poznámky sdílet se svým co-hostem. Pak si budete v rozhovoru notovat a to je na výsledné kvalitě doopravdy znát.

Vyberte místo, kde budete nahrávat

Pokud je to jen trochu možné, nahrávejte v tiché místnosti s dostatkem místa kolem vas.

Jestli nahráváte v malé místnosti, tak se zkuste využít materiálu, který pohlcuje zvuk – nábytek, koberce nebo i skříň plná oblečení pomůže.

Najít co možná nejlepší možný prostor na nahrávání, je důležitější, než mít kvalitní sluchátka nebo profesionální software na postprodukci. Nejlepší způsob, jak se vypořádat s problémy v nahrávce, je žádné tam nemít. Kvalitní nahrávka vám znatelně usnadní život při střihu a kosmetických úpravách.

Nastavte si váš nahrávací set-up a svůj software

Abyste mohli nahrávat, tak svůj mikrofon připojte k počítači nebo vašemu audio nahrávacímu zařízení. Pokud vám jde o jednoduchost, tak si pořiďte USB mikrofon. USB mikrofon ovšem připojíte do počítače jen jeden, takže pokud plánujete mikrofonů více, doporučuji využít XLR mikrofony a mixér.

Nastavení USB mikrofonu:

Zapojte svůj mikrofon přímo do USB portu na počítači. Ve chvíli, kdy máte připojený mikrofon, tak se ve vašem audio softwaru (jako Audacity, Hindenburg …) ujistěte, že připojený mikrofon je skutečně ten, který nahrává.

Může se stát, že i když budete mít připojený externí mikrofon, tak díky defaultnímu nastavení bude nahrávat vestavěný mikrofon. Až si budete jisti, že je zvolený mikrofon ten správný, tak můžete začít nahrávat.

Nastavení XLR mikrofonu:

Pokud nemáte USB mikrofon, tak s největší pravděpodobností budete muset použít XLR mikrofon. U XLR mikrofonu potřebujete buď externí mix, který vám signál z mikrofonu převede do USB, které připojíte do počítače nebo můžete využít externí nahrávací zařízení (jako Zoom H4n), které vám uloží audio na SD kartu.

Jak mluvit správně do mikrofonu

Asi všichni jste někdy slyšeli nedostatky v audio nahrávce. Přepálené “P” nebo příliš protáhlé sykavky. Nemluvě o nešťastné artikulaci vedoucí k zaznamenání vzduchu – tedy šumu při nahrávání. Vše výše zmíněné je následek nesprávné techniky při mluvení do mikrofonu.

Obecné pravidlo je dodržovat vzdálenost 5 až 10 centimetrů vašich úst od mikrofonu (u dynamických mikrofonů). Tím získáte nejlepší kvalitu nahrávky.

Nicméně vzdálenost se může lišit podle mikrofonu. Zkuste si nahrát cvičnou nahrávku z několik různých vzdáleností a poslechněte si, která vzdálenost a pozice mikrofonu povede k nejlepšímu zvuku.

Nalijte si váš oblíbený drink a začněte nahrávat

Odškrtali jste si v seznamu jednotlivé položky až sem. Sedíte v místnosti, které vám dá nejlepší možné audio, máte připravenou strukturu epizody, správně nastavený mikrofon a natrénovaný nejlepší úhel a vzdálenost, jak do něj mluvit.

V tuhle chvíli je čas připravit si váš oblíbený drink – a to nejen na oslavu první epizody vašeho podcastu.

Mít po ruce nějaké pití, je důležité ve chvíli, kdy budete mít vyschlo v puse – to se totiž odrazí na vašem hlasu, a tak i na nahrávce. Ideálně se vyhněte čemukoliv s bublinkami kvůli krkání a škytání. Nedoporučuje se příliš ani káva, protože vysušuje. Nicméně toto pravidlo sám porušuji:)

Nelamte si hlavu přeřeky, “parazitními” výrazy a obecně chybami při nahrávání. Vše můžete ve fázi editace vystřihnout a uhladit – hlavně si zachovejte dobrý flow rozhovoru.

Pátý krok: Editace a zveřejnění vaší první epizody

Editační proces slouží k tomu, abyste mohli rozsegmentovat svůj podcast – pokud chcete. Ale také právě v této fázi můžete přidat předpřipravené reklamy, intra, outra nebo voiceovery.
Se správným softwarem mohou i lidé bez technologických inklinací vytvořit kvalitní a dobře zeditovaný podcast.

I když tento proces vyžaduje trochu práce, tak se nenechte ochromit představou editace – trochu se připravte a vše půjde snadno!

Tady je několik tipů, abyste zeditovali své nahrávky a prezentovali světu kvalitní podcast.

Vytvořte si intro k vašemu podcastu

Na začátek je dobré si říct, že intra nejsou povinná. Dobrá intra ale mohou váš podcast udělat pro vaše publikum zajímavější a celková zkušenost při poslechu je dobrým intrem jen umocněná.

Inspirujte se vašimi oblíbenými podcasty a na začátku se zbytečně netrapte tím, aby vaše intro bylo dokonalé – s časem budete váš podcast zlepšovat, včetně intra.

Vyberte si podkresovou hudbu pro váš podcast

Ve chvíli, kdy budete mít intro, tak chcete i podkresovou hudbu pro váš podcast.

Při hledání hudby existuje řada možností, jak získat bezplatnou hudbu. Dejte si pozor na to, abyste nepoužili hudbu, za kterou budete muset platit – pokud tedy s placením nepočítáte.

U bezplatných skladeb se může stát, že ji pro svůj podcast využije i někdo jiný. I když si toho pravděpodobně nikdo nevšimne, tak pokud chcete vlastní hudební identitu, tak si můžete koupit podkresovou hudbu pro vaše intro. Nakoupit můžete zde:

Audio Jungle kde si můžete koupit skladbu už za $1.

Audio Blocks je pro ty z vás, kteří chtějí různou hudbu a různé zvukové efekty pro každou epizodu, tak možná využijete službu Audio Blocks, kde je přes 100 000 skladeb a zvukových efektů – a to za $15 měsíčně.

Pokud máte podkresovou hudbu a intro, tak jste připraveni na editaci vaši první epizody.

5 tipů k editaci podcastu

Jde o jednoduché tipy nikoliv o detailní návod, jak na editaci podcastu. Pokud ale začínáte, tak těchto pět tipů znatelně vylepší kvalitu vašeho podcastu a poskytne vám slušný základ v postprodukci.

  1. Pro každého hosta (a každou nahrávku hudby, intra a outra) mějte nahrávku uloženou odděleně. Když budete mít nahrávky zvlášť, tak můžete i editovat zvlášť hlasitost, kašlání, šum či cokoliv jiného. Jestli po nahrávání máte jen jednu“smíchanou” nahrávku, tak do budoucna zkuste nahrávat každého zvlášť, usnadní vám to život.

  2. Editujte nejdříve se zaměřením na obsah, detaily a zvukové nedostatky jsou sekundární. Dobrý způsob, jak se nenechat zahltit editací, je projet poprvé nahrávku s cílem upravit obsah, pak můžete v druhém kole snadno vychytat jednotlivé detaily. Když se budete soustředit na detaily od začátku, tak můžete upravené úseky později vymazat, protože nebudou obsahově dostatečně zajímavé.

  3. Vytvořte si odškrtávací seznam věcí, na které se chcete při sekundární editaci soustředit. Abyste nemuseli nahrávku projíždět několikrát, tento seznam také slouží pro soustředění na věci, které do budoucna chcete zlepšovat. Pokud si všimnete, že se vám stává častěji stejná chyba, tak víte, že se máte zaměřit právě na ní.

  4. Používejte efekty fade in a fade out. Při editaci se stane, že vám po střihu zůstanou v nahrávce různá “lupnutí” a “kliknutí”. Proto, abyste se vyvarovali podobným audio “vmetkům”, tak při vyjmutí určitého segmentu, je dobré použít efekty fade in a fade out.

  5. Nesnažte se stát profesionálním editorem. I když chcete mít dobrou kvalitu vašeho audia, tak se vyvarujete tomu, že by se z vás měl stát profesionální audio inženýr. Vaším cílem je vytvářet obsah, který bude vaše publikum oceňovat a nacházet smysluplným. Zbytečná fixace na audio kvalitu a vybavení pro vás bude mít marginální přínos. Naopak, zaměření na detaily vás může odvádět od důležitých věcí, díky který oslovíte větší publikum.

Při první publikaci se může střih stát důvodem, proč budete odkládat zveřejnění první epizody. Buďte si vědomi této pasti a nenechte se zastavit zbytečně velkými očekáváními na první epizodu.

Uložte a exportuje vaši epizodu

Když máte zeditovanou epizodu, tak ji exportujte z vašeho editačního softwaru. Formát, ve kterém budete nahrávku potřebovat bude záležet na hostingové platformě pro váš podcast (jako Libsyn, SoundCloud nebo Buzzsprout).

Většina podcasterů exportuje své epizody v MP3 formátu, který je kompatibilní s většinou podcastových aplikací.

Potřebujete ID3 tagy?

Používání ID3 tagy s sebou nese jisté benefity – zaručují, že váš přehrávač bude mít správné detaily o epizodě (jako název nahrávky, autor,…).

V současné době většina podcastových aplikací má tyto informace z RSS Feedu, ale taková informace se může ztratit, když někdo bude sdílet staženou audio nahrávku.

Šestý krok: Grafická prezentace vašeho podcastu, kategorie a shownotes

Pokud jste se prokousali všemi předchozími kroky, tak jste jen malý krůček od toho, že uvidíte svůj podcast v aplikacích jako Spotify nebo Apple Podcasts.

Než budete se světem sdílet svůj obsah, tak se musíte ujistit, že vaše vizuální stránka nezaostává za obsahem vašeho podcastu.

Vytvořte artwork pro váš podcast

Váš artwork (říká se mu i cover art nebo podcast cover) je první věc, se kterou přijdou potenciální posluchači do styku. Proto je důležité, aby na první pohled bylo zřejmé, co bude obsahem vašeho podcastu.

Zde jsou technické parametry, které doporučuje aplikace Apple Podcasts:

  • čtvercový obrázek
  • 1400 x 1400 až 3000 x 3000 pixelů
  • rozlišení 72 dpi
  • PNG nebo JPEG formáty

Pár tipů ohledně artworku vašeho podcastu:

  1. Artwork vašeho podcastu by měl vizuálně zachytit koncept podcastu. Cílem je nabídnout dobrou představu o obsahu podcastu pro potenciální posluchače.
  2. Váš design musí fungovat pro různé velikosti a na různých platformách. Budete potřebovat různé velikosti a je dobré to mít na paměti.
  3. Použijte minimum slov ve vašem artworku, méně je více. Nezapomeňte na to, že slova musí být čitelná i v malých velikostech.

Jak vytvořit svůj cover art

Pokud máte zkušenosti s grafikou a designem, tak zvládnete vlastní design vytvořit ve Photoshopu nebo nějaké jeho alternativě (například Sketch nebo Gimp). Pro ty kteří s designem nemají zkušenost, tak doporučuji Canva nebo 99Designs.

**Vytvořte si design sami: Canva

**

Začněte tím, že si najdete obrázek s vysokým rozlišením, který použijete na pozadí. Můžete zkusit Pexels – najdete tam tisíce krásný a bezplatných obrázků, které můžete použít. Až budete mít tento obrázek, tak ho v Canvě upravte do finální podoby vašeho artworku. Editace v Canvě je jednoduchá a nemusí být o nic složitější než ořezání obrázku na správnou velikost a přidání názvu vašeho podcastu.

Využijte pomoc profesionálů: designér / 99Designs / Fiverr

Pokud máte na design nějaký budget, tak máte možností více. Můžete najmout grafika, aby vám cover art vytvořil. 99Designs je skvělá možnost, jak vytvořit soutěž, ve které designéři soutěží o vytvoření nejlepšího designu pro váš podcast.

Levnější variantou, kterou jsem i já několikrát použil je pak nechat vytvořit podcast cover na službe Fiverr.com.

Na 99designs ani na Fiverr zřejmě nenajdete české profesionály, takže komunikace může být trochu složitější.

Popisek pro váš podcast

Popisek v jednotlivých epizodách je součástí metadat. Metadata jsou informace o vašem MP3 souboru: název vašeho podcastu, jeho popis, číslo epizody, rok vydání a tak dále… Tyto informace pomohou viditelnosti vašeho podcastu v aplikacích od Apple, Google a Spotify. Mimo to metadata pomohou nasměrovat k vašemu podcastu potenciální posluchače, kteří vyhledávají podcasty ve vaší kategorii.

Dobrý popis je zásadní pro úspěch vašeho podcastu.

Snažte se potenciální posluchače zaujmout a nalákat. V jednom odstavci popište, o čem je váš podcast (nebo epizoda). Je dobré napsat popisek, který bude lákat posluchače k poslechu.

Vyberte si kategorii vašeho podcastu.

Důležitým krokem při vytváření podcastu je zvolení kategorií (nejen) v Apple Podcasts. Jednoduše vyberte tu, která nejvíce odpovídá tématu vašeho podcastu.

I když si můžete v Apple podcast zvolit až tři kategorie, důležitá je ta první. Ujistěte se, že první kategorie je dobře vybraná.

Přidat subkategorii zlepší viditelnost vašeho podcastu. Například, pokud je Váš podcast o politice, tak je lepší být na vrchu subkategorie: News > Politics než někde ve spod obecné kategorie News.

Sedmý krok: Podcast hosting

Podcast hosting si představte tak, že vaše podcasty, jako zvukové záznamy musí být někde uchovány – podobně jako videa na YouTube. V principu je to velmi podobné webhostingu.

Nejdůležitější je, že vám váš hosting generuje RSS feed, což je kus kódu, který potřebujete pro to, aby se váš podcast objevil, respektive propojil s aplikacemi, kde podcasty většina lidí poslouchá.

Technicky velmi zruční lidé si dokáží asi RSS feed vygenerovat sami, ale pro normální jednotlivce je nejsnazší využít služeb podcast hostingu. Existují varianty, které jsou zcela zdarma nebo za 10-15 dolarů měsíčně.

Zdarma můžete využít Anchor.

Dalšími platformami jsou pak Libsyn nebo Buzzsprout. Je jich i mnoho dalších, nicméně tyto dvě využívám já nejvíce.

Osmý krok: Spusťte svůj podcast

V tuto chvíli byste měli mít několik přednahraných a hotových epizod. Je čas spustit Váš podcast. Co se spuštění podcastu týče, tak máte dvě možnosti: velkolepý start a “softové” spuštění.

Velkolepý launch:

Pokud jste se někdy těšili na premiéru nějakého filmu, tak víte, jaký je kolem ní marketingový cirkus. Za premiérou stojí naplánovaný kalendář akcí a postupů. Pro svůj podcast můžete udělat něco podobného.

Velkolepý start se Vám bude dělat nejsnáze, pokud máte přístup k influencerům, máte existující publikum nebo peníze na promo vašeho nového podcastu.
Pokud se vydáte touto cestou, tak můžete okopírovat proces promování premiéry filmů. Vyberte si konkrétní datum spuštění vašeho podcastu – ideálně vzdálené pár týdnů. Oslovte lidi, kteří by mohli být pro propagaci vašeho podcastu užiteční a poproste je, zda by vám na podcast nedali veřejnou zpětnou vazbu.

Když spouštíte podcast, tak nepodceňte reklamu – ať vás lidé najdou!

Výborným příkladem podcastového launche je například Koulí podcast, který vytvořil dokonce hrané promo video. Podívejte se sami.

Jestli vás pomyšlení na to, že promujete svůj podcast tisícům lidí znervózňuje a nedá vám spát, tak by pro vás mohla být lepší varianta softovějšího spuštění.

Softové spuštění:

“Softový launch” nebo softové spuštění může být někomu povědomý termín z prostředí restaurací. V případě softového spuštění se restaurace otevře několik dní před oficiálním marketovaným otevřením.

Softové spuštění je dobré pro vychytání “hrubek” vašeho podcastu, můžete po zpětné vazbě odstranit největší nedostatky.

Spustíte tak svůj podcast a budete zveřejňovat epizody tak, jako kdybyste měli vlastní publikum – po dvou týdnech nebo měsíci můžete zkusit udělat větší marketingovou akci a zároveň získat benefit organického růstu.

Devátý krok: Marketing podcastu:

Ve chvíli, kdy budete mít splněny všechny kroky a ocitnete se ve fázi, kdy budete řešit marketing Vašeho podcastu, tak jste ušli velký kus cesty a udělali velké množství práce. I kdyby váš podcast neměl tisíce poslechů, tak je důležité si uvědomit, že i jeden poslech – nebo stáhnutí podcastu je jeden reálný člověk, u kterého začínáte budovat vlastní komunitu posluchačů.

Průměrný podcast má něco málo přes 100 posluchačů, takže pokud jste překročili stovku, tak jste lepší než polovina všech podcastů.

Do doby než nemáte vlastní komunitu posluchačů, tak je rozumné využít již existující komunity. To v praxi znamená hledat skupiny na sociálních médiích, které mohou mít blízko k vašemu obsahu a sdílet mezi nimi svůj podcast.

Pokud cítíte rozpaky, tak myslete na to, že vaším obsahem přidáváte hodnotu dané komunitě. A tak i váš marketing by měl přidat lidem nějakou hodnotu, pokud budete pouze sdílet “spam” linky, tak si nezískáte žádnou popularitu – naopak.

Pokud se budete snažit využít “pochybných” marketingových technik, tak spíše potenciální posluchače odradíte. Klíč při oslovování, interakcí s komunitou je autenticita a přidaná hodnota, kterou bude váš podcast komunitě přidávat.

Zde je 5 marketingovaných taktik, které by mohly přivést k Vašemu podcastu nové posluchače.

  1. Sdílejte podcast s přáteli a rodinou. Pokud by pro ně byl váš podcast zajímavý, nasdílejte jim ho přímo. Poproste je o zpětnou vazbu a review na podcastových aplikacích jejich výběru. Sdílení podcastu s přáteli a rodinou je nejsnazší způsob, jak získat prvních několik posluchačů.

  2. Sdílejte jednotlivé epizody na sociálních sítích. Sdílení vašeho podcastu je především o využívání různých kanálů, kvalitě a konzistenci. Nezapomínejte ani o interakci s posluchači napříč různými platformami. A nezapomeňte sdílet váš obsah i na LinkedIn.

  3. Kontaktujte správce různých skupin na Facebooku. Pravděpodobně existuje množství skupin na facebooku, které se věnují vašemu tématu. Poproste správce, zda byste mohli sdílet svůj obsah v těchto skupinách. Zároveň se do skupiny přidejte a podílejte se na chodu komunity.

  4. Kontaktujte relevantní blogery a všeobecně tvůrce obsahu, kteří se věnují podobnému obsahu jako vy. Můžete s nimi navázat nějakou spolupráci a promovat si své projekty navzájem.

  5. Vytvářejte mikroobsah. Mikroobsah jsou úryvky nebo části podcastu, z kterých uděláte například článek, video, obrázek, audiogram nebo cokoliv, co vás napadne. Třeba memes… buďte kreativní! .

Pokud jste dočetli až sem, je jasné, že to s podcasty myslíte vážně a já vám držím palce a budu se těšit na poslech. Bude se to zdát divné, ale toto je jen základ:) Pokud byste chtěli poradit konkrétně s vaším podcastem nebo nápadem, pak mě můžete jednoduše kontaktovat. Podcast je otevřené médium, ke kterému nepotřebujete obrovskou vstupní investici. Ale pokud si chcete zkrátit pár týdnů až měsíců, než najdete Vaši úspěšnou strategii na nejen vytvoření podcastu, ale i jeho marketing, tak se mi ozvěte, pod rukama mi prošlo už desítky podcastů a rád akceleruju růst i Vašeho podcastu. Nabízím také pomoc s celou produkcí nebo jen některou částí produkčního procesu podcastů.