Sedmý ročník největší tuzemské ankety věnované podcastům má své vítěze. Opět bodovala true crime a v ní Opravdové zločiny. Uspěly ale také Agáta s Ornellou nebo Pindy z gyndy.
Anna Zelenková, Šárka Möllerová
16.6.2025
Kryštof Kalhous
7. 12. 2020
Zavřeli vám divadlo? Chybí vám v současné době kultura? Nebo si jen chcete trochu zvednout náladu? Pak můžete vyzkoušet podcast Hladový Kašpárek Městského divadla Zlín, ten příchází s originálním řešením tohoto problému a má vám v době pandemie ”formou krátkých relací zpříjemnit čas a přínést nové informace”.
Pořad začal vznikat ve chvíli, kdy dostala divadla kvůli druhému lockdownu stopku a kolegové z toho zlínského se navzdory ztíženým podmínkám rozhodli dál tvořit a hledat si k lidem jinou cestu. Vznikl tak pořad Hladový Kašpárek, jehož jméno vychází jednak z názvu podzemního zlínského divadelního klubu a také je takovým kašpárkovským šklebem na představu pana prezidenta o spojení hladu umělce s kvalitou jeho práce.
Podcast se skládá ze sedmi rubrik, z nichž každá je na jeden den v týdnu. V pondělí je tak k poslechu rozhlasová hra na pokračování, v průběhu týdne pak následují rozhovory, herecké improvizace a prostor je věnován i studentům dramatického oboru zlínské ZUŠ, celý týden je poté zakončen nedělním fejetonem v podání osobnosti, která má co říct.
Herci většinou podcast nahrávají z domu. Výjimkou jsou audiodramata, ty se natáčí přímo v divadle. Divadelníci se za přísných hygienických podmínek musejí střídat a výsledná nahrávka tak složitě vzniká v postprodukci. Městské divadlo Zlín má však s takto složitou prací zkušenosti již z lockdownového mezidobí, kdy nahrávalo hru Uražení. Bělo/R/usko současného běloruského autora Andreje Kurejčika.
Hladový Kašpárek je tedy především o divadle a o možnostech tvorby v současných nepříznivých podmínkách. Je to samozřejmě i experiment s formou, tvořený celým zlínským divadlem. Zkouší nové možnosti a snaží se o kontakt se svým divákem/posluchačem. Jedná se také o druh občanské iniciativy. Zatímco na jaře totiž zlínští divadelníci šili v kostýmových dílnách roušky, nyní (když už je roušek dost) vytváří podcast, který má posluchače pozvednout na duchu.
V budoucnu se tak posluchači podcastu mohou těšit například na hru Velký mág od Viktora Dyka, sérii adventních fejetonů,nebo třeba rozhovor s hercem Jaroslavem Pleslem.
Hladový Kašpárek Městského divadla Zlín je u nás svým záběrem a frekvencí zatím mezi podcasty divadel unikát. Vychází každý den od 3.11. vždy v 7:00 s délkou většinou okolo 25 minut.
Sedmý ročník největší tuzemské ankety věnované podcastům má své vítěze. Opět bodovala true crime a v ní Opravdové zločiny. Uspěly ale také Agáta s Ornellou nebo Pindy z gyndy.
Anna Zelenková, Šárka Möllerová
16.6.2025
Kdo stojí za podcasty, které si pouštíme cestou do práce, při běžných činnostech nebo když hledáme inspiraci. V rozhovorech s tvůrci české podcastové scény nahlížíme do jejich světa. Zajímá nás, jak přemýšlejí o zvuku, tématech i publiku. Co je žene dopředu, co je na tom baví a co jim dává zabrat. Tentokrát na naše otázky odpovídá Vendy Tomšů, autorka podcastu Jak jen tak být s Vendy Tomšů ♥.
Šárka Möllerová
13.6.2025
Kdo stojí za podcasty, které si pouštíme cestou do práce, při běžných činnostech nebo když hledáme inspiraci. V rozhovorech s tvůrci české podcastové scény nahlížíme do jejich světa. Zajímá nás, jak přemýšlejí o zvuku, tématech i publiku. Co je žene dopředu, co je na tom baví a co jim dává zabrat. Tentokrát na naše otázky odpovídá Zdeněk Janda, jeden z autorů podcastu Branky, děti, rodiče.
Šárka Möllerová
10.6.2025