
CIZÍ PÍSEČEK #1 | Táriq Ramadán aneb sametový džihád
CIZÍ PÍSEČEK #1 | Táriq Ramadán aneb sametový džihád
před 3 lety
18 min
Popis epizody
Představte si, že by takový Tomáš Halík na turné se svou teologickou přednáškou
vyprodal hokejové haly v Plzni, Pardubicích či Třinci nebo že by prodal desetitisíce
nahrávek svých kázání ze mší v kostele sv. Salvatora. Absurdní představa? Ve
světě evropských muslimů, kde je přístup k víře o dost vroucnější než u nás, to
tak chodí. Jen si místo Tomáše Halíka dosaďte Táriqa Ramadana.
Nejpopulárnějšího teologa islámu s téměř 2,5 milionu pravidelných sledujících na
Facebooku, uhlazeného obratného řečníka s dokonalou sebeprezentací.
Kdo vlastně je Táriq Ramadán? Osoba i učení dnes nejvlivnějšího muslimského
myslitele jsou kromobyčejně dvojznačné. Pro jedny bojovník proti extrémismu,
pro druhé extrémista sám. Některé západní vlády s ním spolupracovaly, jiné ho
vyhostily ze země. Je Táriq Ramadan skutečně umírněný muslim, upřímně
usilující o deradikalizaci a integraci svých evropských souvěrců, nebo je naopak
úhoř zkřížený s chameleonem, který vše podstatné říká mezi řádky, aby ho
nebylo možné chytit za slovo, a s každým se baví jinak? A do jaké míry vlastně
jeho osoba odráží postoje a názory evropských muslimů, kterým do hlav vidíme
tak zoufale málo?
Táriq Ramadan se narodil roku 1962 v Ženevě. Sám říká, že vyrůstal v tolerantní
rodině, což ovšem nepůsobí dvakrát přesvědčivě. Jeho děd Hasan al-Banna byl
v roce 1928 v Egyptě spoluzakladatelem Muslimského bratrstva, extrémistické
panislámské organizace hlásají návrat ke kořenům a k uzpůsobení formy státu
dle svatých textů. O jednadvacet let později byl Hasan al-Banna zastřelen před
svým domem, za nejpravděpodobnějšího pachatele přitom bývá označována
egyptská tajná služba. V Muslimském bratrstvu se výrazně angažoval také
Táriqův otec Said Ramadan - natolik, že jej egyptský diktátor Násir raději vyhostil
do Švýcarska. Z údajně tolerantního rodinného prostředí stojí za zmínku i Táriqův
bráška Hani, který si svými „tolerantními“ názory (např. obhajobou kamenování)
vykoledoval vyhoštění z Francie. Nicméně právě „dobré“ jméno celé rodiny
zvyšuje Táriqu Ramadanovi vážnost v očích mnoha muslimů.
Na Ženevské universitě se Táriq jako student věnoval literatuře, islámským
studiím, arabistice a filosofii, zejména pak Heideggerovi a Nietzchemu.
Následovala profesorská kariéra na několika evropských univerzitách či v
Japonsku, nikoli však bez komplikací. V Leidenu v roce 2007 nakonec profesuru
po protestu akademiků a politiků proti jeho jmenování odmítl, v Rotterdamu jej o
dva roky později propustili kvůli moderování pořadu v íránské televizi. Ještě
předtím, v roce 2004, sešlo i z amerického angažmá poté, co mu administrativa
prezidenta Bushe mladšího odebrala vízum.
Jaké je tedy Ramadánovo učení a v čem je tolik kontroverzní? Kam Táriqa
Ramadana zařadit? Čím dokázal uchvátit srdce nejen muslimů, ale i evropských
levicových ateistů a čím provokuje své kritiky?
S jistotou můžeme prohlásit, že rozhodně není veřejným příznivcem násilných
islamistů (a nejspíš ani v soukromí). Jako mnoho jiných muslimských intelektuálů
má např. pro sadistické primitivy z Islámského státu spíše pohrdání, odsuzuje i
(sebe)vražedné atentátníky, u nichž však připustil, že chápe jejich pohnutky.
Ovšem stejně jako u mnoha jiných navenek umírněných muslimských učenců má
jeho proklamovaný odpor k násilí přinejmenším dvě slabiny – Izrael a ženy. Ale
k tomu později.
Základem Ramadanova učení je požadavek, aby se západní muslimové aktivněji
zapojovali do společenského a politického života ve svých zemích, aby se
neuzavírali do paralelních společností, aby zkrátka byli aktivními západními
občany. To samo o sobě samozřejmě nijak závadné není, byť může působit
zvláštně, že k větší účasti v institucích sekulární Evropy vybízí skupinu
definovanou nábožensky. Nevybízí k většímu zájmu o veřejné dění a správu věcí
veřejných obecně přistěhovalce, ale výhradně muslimy. Vůči tomu lze však
přinejmenším teoreticky argumentovat tím, že v evropské sekulární politice
působí i strany, jež samy sebe nazývají křesťanskými.
Zeptáte-li se Táriqa Ramadana na konkrétní podobu takového zapojení se
muslimů, dočkáte se obecných odpovědí, jež v zásadě očekáváte: Hodnoty
islámu jsou univerzální, nejsou v rozporu s demokracií, islám má silné sociální
poselství. Nápadná je už jedna věc – přestože se v drtivé většině „domovských“
zemí islámu demokracie nijak netěší existenci ani důvěře, Ramadan nepochybuje
o bytostné schopnosti muslimů aktivně působit v demokracii západního střihu. A
naopak pochybující zápaďany obviňuje ze zbytečně podezíravých či přímo
islamofobních myšlenek.
Hlavní podezření se samozřejmě soustředí na to, do jaké míry by Táriq Ramadan
západní společnosti rád islamizoval, do jaké míry by islám pronikl do věcí
veřejných. Nemusí jít nutně o nějaké Houellebecqovo „Podvolení“ – islamismus
vyrůstá spíše z regionů a z politické korupce regionálních politiků. Za přislíbení
muslimských hlasů pomáhají starostové obcí i měst budovat infrastrukturu
různým muslimským uniím, včetně islamistických, např. poskytnutím pozemků
zdarma ke stavbě další mešity či muslimského kulturního centra. V některých
obcích tak jsou počet těchto zařízení nebo jejich kapacita až absurdně
naddimenzovány. Jako zvláštní příklad zapojování se muslimů do státního aparátu
si nelze nevzpomenout také na britské sharía soudy – tj. soudy povolené Velkou
Británií na svém území, jež soudí rodinné spory dle islámského práva a britský
soud po nich jen rozsudek přezkoumá, zda není v rozporu s právem britským.
Dokumentace případu se mu však někdy nedostane do rukou kompletní, dostane-
li se tedy vůbec; britské sharía soudy jeví jistou ochotu se „emancipovat“ a soudit
po svém.
Ani odmítání paralelních společností nemusí být nijak nevinné, ač zní mnoha
lidem dobře. Paralelní společností jsou realitou na mnoha (nejen) francouzských
periferních sídlištích. Organizacím jako Muslimské bratrstvo se zde sice vcelku
daří, faktickou moc si tu však uzurpují různé kriminální gangy, mezi nimiž dochází
i k otevřeným bojům a přestřelkám. Nejvýraznějším příkladem byla několikadenní
otevřená válka ve čtvrti Grésilles v Dijonu mezi gangem severoafričanů a
gangem Čečenců v červnu 2020. Na záběrech z mobilních telefonů, pořízených
vyděšenými obyvateli z oken paneláků, můžeme slyšet střelbu a vidět skupinky
špičkově vybavených ozbrojenců s neprůstřelnými vestami a drahými palnými
zbraněmi různých typů, přičemž francouzská policie této válce celé první dva dny
jen zpovzdálí přihlížela. A přestože mají v některých místech kriminální gangy
vazby i na místní muslimské autority, násilí není pro jemného čtenáře Heideggera
nijak lákavé. Téhle regionální mocenské konkurenci Táriq Ramadan opravdu
nefandí. A jak by dodali jeho odpůrci – stejně jako Muslimskému bratrstvu mu jde
o postupné ovládnutí celé společnosti. S nějakou paralelní se nespokojí.
Jak tedy vypadá ideální západní svět Táriqa Ramadana konkrétně? To se snažilo
zjistit už mnoho komentátorů, novinářů či intelektuálů. Debatu s Táriqem
Ramadanem absolvovala např. kritička islámu Ayaan Hirsi Alí nebo vynikající
komentátor Ian Buruma, který měl Ramadana zahnat do kouta. Ani Burumovi se
však Ramadana z extrémismu usvědčit nepodařilo a debatu posléze okomentoval
poznámkou, že Táriq Ramadán je důkazem toho, že vykrucování lze mít v DNA.
Veškerá kritika Táriqa Ramadana v západních zemích je tak založena spíše na
tom, že některé věci (jako tělesné tresty) dostatečně neodsoudil, nebo na
obvinění z antisemitismu na základě jeho vztahu k Izraeli. To je pořád trochu
málo.
O mnoho konkrétnější není ani Ramadanova kniha „Západní muslimové a
budoucnost islámu“. Také na základě ní je těžké Ramadana vinit z extrémismu,
nanejvýš lze silně pochybovat o některých výchozích tezích. Sekularismus či
francouzská laicité nejsou podle Ramadana muslimům ničím cizím, protože sami
podobně rozlišují mezi osobním vztahem k Bohu a striktním rituálem na jedné
straně a svým působením ve světě či vztahem k ostatním lidem na straně druhé.
Zákazů omezujících společenský a politický život není podle něho ve svatých
textech příliš mnoho a svaté texty navíc prý pouze „inspirují závazek“ každého
muslima a je na jeho rozumu, jaký si závazek si zvolí.
Toto je typický Táriq Ramadan. Nijak se nebude věnovat nepříjemným otázkám,
např. zda některé zákazy ve svatých textech či jimi inspirované „závazky“
věřících nejsou se sekulární demokracií či lidskými právy v rozporu. Ani tomu,
proč v řadě muslimských zemí mají věřící jistá omezení a jisté společenské či
politické „závazky“ určeny domácí muslimskou mocí, např. v Ramadanově
oblíbeném Íránu. Namísto toho okamžitě přejde do útoku a obšírněji se věnuje
potížím západních muslimů, které jim způsobují ti, kdo sekularitu zaměňují za
neviditelnost náboženství a jeho projevů na veřejnosti. Z knihy samotné
samozřejmě nijak nevyplývá, jaké závazky by obyvatelům Evropy přichystal,
kdyby mohl.
Pokud pátráme po pravé tváři Táriqa Ramadana, je nutné jít po jiné stopě.
Závažnější, než že něco dostatečně neodsoudil či nevysvětlil, jsou obvinění, že
něco jiného říká v angličtině či francouzštině západním intelektuálům a obecně
západnímu publiku - a něco zatraceně jiného v arabštině svému muslimskému
posluchačstvu, jak jej obvinil egyptský intelektuál Tarek Heggy. Poněkud zaskočil
i novináře Azize Mourida, který ho slyšel „říkat v Maroku věci, které by se nikdy
neodvážil říci ve Švýcarsku nebo ve Francii".
Nejpečlivější kritičku však našel (nebo ona si spíš našla jeho) ve francouzské
feministické publicistce a režisérce Caroline Fourestové. Ta přečetla jeho
kompletní knižní dílo čítající 15 titulů, k tomu 1500 stran rozhovorů a vyposlechla
i zhruba 100 jeho nahrávek. Její kritika Táriqa Ramadana je oproti ostřílenějším
veteránům mediálního prostoru pozoruhodná i tím, že dává Táriqa do souvislosti
s organizací založenou jeho údajně tolerantním dědečkem, tedy Muslimským
bratrstvem. Podle Fourestové je Táriq Ramadan v podstatě jen uhlazenějším
pokračovatelem Hasana al-Banná. Sama Fourestová rozhodně není osoba, kterou
by šlo snadno onálepkovat jakožto populistickou pravicovou islamofobku - svou
levicovost a odpor k americké zahraniční politice rozhodně nijak nezakrývá. Ta
nejlepší kritika tak přišla z té části spektra, na které byl Táriq Ramadan zvyklý
hravě sbírat body.
Hodnocení epizody
Další epizody
Odkazy
Web podcastucizipisecek.cz
https://ceskepodcasty.cz/epizoda/206506