Poznáme, že se blíží krize, říká Petrofová. Místo Číny se české klavíry prosazují v USA

Poznáme, že se blíží krize, říká Petrofová. Místo Číny se české klavíry prosazují v USA

před 5 měsíci

33 min


Pianina a klavíry značky Petrof jsou symbolem české preciznosti a řemeslného umu. Firma s více než 160letou historií si drží prestiž na světových trzích, ale zároveň čelí výzvám, které přináší globalizace, automatizace a logistické problémy. O budoucnosti českého klavírního průmyslu, o tom, jaké je vést rodinnou firmu ve 21. století, a o inovacích v tradičním oboru diskutovali v Export Zuzana Ceralová Petrofová, prezidentka společnosti Petrof, a Marek Atanasčev, CEO společnosti Enantis. Historie značky Petrof sahá až do roku 1864, kdy Antonín Petrof postavil první klavír. Dnes firma exportuje do více než 65 zemí světa a patří mezi nejvýznamnější výrobce akustických nástrojů v Evropě.„Naše klavíry jsou výjimečné svým zvukem a kvalitou ručního zpracování. To je něco, co žádný stroj nenahradí,“ říká Petrofová.Firma se však nevyhýbá ani inovacím.„Mění se nejen technologie výroby, ale i požadavky zákazníků. Dnes například pracujeme na modelech s vestavěnou elektronikou, které umožňují kombinaci klasického zvuku a digitálních efektů,“ vysvětluje.Značka Petrof se musí vypořádat s konkurencí nejen v Evropě, ale i v Asii, kde masová produkce přináší nižší ceny.„Čínští výrobci dokážou nabídnout levnější produkty, ale my sázíme na kvalitu a tradici. Přesto musíme být konkurenceschopní, což není jednoduché,“ přiznává Petrofová.Navzdory těmto výzvám se firmě daří. „Zaznamenali jsme nárůst objednávek z USA a Japonska, což potvrzuje, že lidé stále ocení poctivou ruční výrobu,“ říká Petrofová. Velkým trhem je i Německo, kde se české klavíry těší velké oblibě.Ekonomická nejistota jako nepřítel luxusních produktůHudební nástroje, zvláště pak luxusní klavíry a pianina, nejsou běžným spotřebním zbožím, ale dlouhodobou investicí. Petrofová proto upozorňuje, že firma funguje jako barometr ekonomických krizí – pokud se lidé cítí finančně nejistí, odkládají nákup drahých produktů na neurčito.„Vidíme to jasně při každé ekonomické nejistotě – ať už jde o války, recese nebo globální krize. Jakmile lidé nevědí, co bude, přestanou utrácet za věci, které nejsou nezbytné,“ vysvětluje. Tento jev se výrazně projevil například během finanční krize v roce 2008 i v nedávné pandemii, kdy se dramaticky propadly prodeje a firma musela hledat nové způsoby, jak oslovit zákazníky. Petrof se proto snaží rozložit riziko mezi různé trhy a segmenty – kromě tradičního luxusního segmentu nabízí i cenově dostupnější modely a rozvíjí nové exportní destinace, které nejsou tak náchylné na ekonomické výkyvy.Jedním z největších problémů posledních let je narušení dodavatelských řetězců. Pandemie, válka na Ukrajině a energetická krize zkomplikovaly logistiku po celém světě.„Dříve jsme materiály získávali za stabilní ceny, dnes nevíme, kolik nás bude stát dřevo za půl roku. To je obrovská výzva,“ říká Petrofová.Dřevo pro výrobu klavírů musí mít specifické vlastnosti a správné sušení trvá roky. „Nemůžeme si dovolit dělat kompromisy, proto hledáme alternativní dodavatele a rozšiřujeme skladové zásoby, abychom eliminovali výkyvy na trhu,“ dodává.Tradiční výrobek blíže mladýmPetrofová se v rozhovoru zamýšlí nad tím, zda se český hudební průmysl dokáže přizpůsobit moderním trendům.„Mladá generace vyrůstá s digitálními technologiemi a streamovacími platformami, což mění i způsob, jakým přistupují k hudbě. Musíme se přizpůsobit, ale zároveň neztratit autenticitu,“ říká.Petrof proto spolupracuje se školami a konzervatořemi, kde se snaží podporovat mladé hudebníky.„Chceme, aby děti měly možnost hrát na kvalitní nástroje a aby nevymizela tradice klavírní hudby,“vysvětluje Petrofová.

Přihlašte se k newsletteruLadíme české podcasty do dokonalosti. Buďte u toho s námi!
Odesláním souhlasíte, aby vám ČESKÉ PODCASTY zasílaly pravidelné e-mailové newslettery o novinkách. Tento souhlas udělujete na dobu neurčitou s tím, že jej můžete kdykoliv bezplatně odvolat prostřednictvím tlačítka v každém newsletteru.
O tom, jak s vašimi osobními údaji (tj. e-mailem) nakládáme, si můžete přečíst na stránce zásady ochrany osobních údajů.
© 2025 České Podcasty