Popis epizody
Denis Karásek, zakladatel společnosti BuyDubai, se do dubajského realitního trhu dostal poté, co původně chtěl v Dubaji stavět. V pořadu On The Ground pro platformu FocusOn vysvětluje, proč se z původního developera stal zprostředkovatel investic pro české klienty, a odhaluje tajemství trhu s potenciální 9–15% výnosnosti a 20–30% zhodnocením kapitálu při dokončení projektu.Denis Karásek původně přicestoval do Dubaje před pěti lety s úmyslem začít stavět, podobně jako v České republice, kde se věnuje developerským projektům. „Když jsem přiletěl před pěti lety do Dubaje, tak jsem měl naivní myšlenku, že tam koupím pozemek, všechno půjde jednoduše, vyřídím si stavební povolení a budu stavět tak, jak u nás tady v Česku," popisuje své začátky Karásek.Realita byla ovšem jiná. „Zjistil jsem, že trh je diametrálně odlišný od toho našeho. Standard bydlení je úplně odlišný od toho, na který jsme zvyklí, a je to právě za standardní cenu, za kterou jsme my zvyklí pořizovat nemovitosti tady v České republice," vysvětluje, proč se rozhodl změnit svůj byznysový plán.Anglický jazyk a orientace na trhuMezi největší překážky patřila nedostatečná znalost jazyka. „Největší výzva byla určitě to, že jsem pořádně neuměl anglicky, takže než jsem tam letěl, tak jsem se musel rok učit angličtinu," přiznává Karásek. Co měla být původně dvoutýdenní cesta, se změnilo v půlroční pobyt. Během této doby se nechal zaměstnat v místní realitní kanceláři, aby poznal, jak funguje trh. Následně založil svou vlastní společnost a navázal kontakty s developery. Konkrétní čísla: 300 nemovitostí za rok a plány expanzeBuyDubai zaznamenala významný růst. ,,V uplynulém roce jsme měli prodáno přes 300 nemovitostí v Dubaji," uvádí konkrétní číselné údaje Karásek. Společnost plánuje agresivní expanzi: „Pro česko-slovenský trh nám to roste tak, že otevíráme pobočky v Polsku, v Maďarsku, tenhle rok se budeme snažit otevřít i možná v Chorvatsku." Expanze je ale i tak složitá – zahrnuje především lokalizaci služeb. „Snažíme být lokální, to znamená, že musíme mít lokálního agenta, který hovoří plynule nebo je rodilý mluvčí v té dané zemi," vysvětluje Karásek přístup k otevírání nových poboček.Kde potkat developery a jak s nimi navázat kontakt? Setkání s nimi mohou být totiž náhodná. ,,Developeři mají různé stánky na plážích i v obchodních centrech. Tam jsou sice agenti, na které se můžete napojit, ale dostat se do jádra vztahu s developerem je složitější. Musíte s nimi mít nějaké obchody a vazby.‘‘Investiční výnosnost a typy nemovitostíNejžádanějšími investičními nemovitostmi jsou menší byty. „Investiční nemovitosti jsou většinou studia nebo garsoniéry, jednopokojový apartmán, dvojpokojové apartmány, standardní takové bytové jednotky k pronájmu," specifikuje Karásek.Výnosnost je podle něj velmi atraktivní. „Bavíme se o výnosnosti okolo 9–15 % z té nemovitosti, plus samozřejmě nějaké zhodnocení kapitálu, který je při tom pořízení," uvádí konkrétní čísla. Dodává, že u projektů ve výstavbě je při dokončení možné dosáhnout dalších 20–30 % zhodnocení kapitálu.Průměrná investice a návratnostPrůměrná částka, kterou čeští investoři investují, se pohybuje okolo 11–12 milionů korun. Návratnost se liší podle typu pronájmu. „Bavíme se o nějakých třeba osmi letech dlouhodoběji, pronájem třeba 12 let," uvádí časový rámec návratnosti. Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast:Jak dlouho Denis Karásek studoval angličtinu, než se odvážil na dubajský trh a proč jeho plánovaný dvoutýdenní pobyt trval půl roku?Jaké konkrétní výzvy čekají investory na secondary marketu a proč se ho makléři vyhýbají, přestože jej všichni prezentují jako snadnou cestu k zisku?Kterým developerům a projektům se vyhnout a jak poznat důvěryhodného partnera s potřebnými licencemi?Jaké jsou reálné časové horizonty pro návratnost investice a proč by investoři neměli spekulovat s krátkodobým pronájmem?
Hodnocení epizody
Další epizody
Odkazy
Web podcastuwww.focuson.cz
https://ceskepodcasty.cz/epizoda/869624