Nemůže stále přijít trendu podcastů na chuť? Láká vás nějaký poslouchat, ale stále jste nenašli ten správný? Nebo jste naopak pravidelnými posluchači a chtěli byste ve svých uších nechat rozeznít nějaký nový podcast? Není divu, že se v nalézání nových podcastů ztrácíte. Podle posledních průzkumů je na světě přes 47 milionů epizod a čísla stále rostou. Proto jsme se rozhodli napsat článek s tipy na nalezení toho správného podcastu.
Doporučení od známých, protože ti vás znají nejlépe
Jako všude platí, že vaši známí a kamarádi vás znají nejlépe, a tak vám doporučí něco, co by se vám opravdu mohlo líbit. Zeptejte se svých přátel, rodiny či kolegů na jejich oblíbené podcasty nebo si nechte něco doporučit přímo pro vás.
Tip pro tvůrce: Tzv. word-of-mouth neboli doporučení je opravdu častým způsobem. Určitě nějaké podcasty posloucháte na základě doporučení. Při tvoření myslete na to: Jak udělat tento podcast tak dobrý, že o něm posluchači řeknou někomu dalšímu?
Zamyslete se nad zájmy a tím, proč chcete podcasty poslouchat
Zamyslete se nad tím, co vás opravdu baví. Jaká témata vás zvednou ze židle? Od čeho se nemůžete odtrhnout? U podcastů je to podobné jako u knížek či filmů. Každého baví něco jiného. Někdo si rád u podcastu odpočine, jiný se chce vzdělávat. Existuje nepřeberné množství podcastů pokrývajících širokou škálu témat, od vědy a historie po komedii a kulturu. Je důležité vědět, proč podcasty vůbec chcete poslouchat. Na podcastových platformách jsou kategorie, takže si stačí jen vybrat okruh svého zájmu.
Malý tip: Jestli se cítíte přehlcení nebo vám podcasty, které posloucháte přijdou dost podobné, možná zkuste změnit žánr. Není od věci, si někdy pustit nějaký, který byste si nikdy nepustili. Třeba budete příjemně překvapení. A jestli ne, alespoň si budete stoprocentně jistí, co určitě nechcete.
Délka a frekvence také hrají roli
Někomu vyhovují kratší podcasty, které trvají okolo 20-30 minut a nedokáže udržet dlouho pozornost. Někdo se naopak rád ponoří do hloubky a vydrží poslouchat podcast i několik hodin. Zamyslete se nad tím, kterým typem člověka jste vy a podle toho hledejte podobné délky podcastů.
Určitou roli může hrát také frekvence vydávání. Pokud jste velmi vytížený člověk, asi vám bude nová epizoda každý den spíše na obtíž. Někdo rád hltá všechen obsah a bez podcastů nevydrží ani den. Většina podcasterů vydává jednou za týden, až dva. Zpravodajské podcasty, jsou kratší, ale vychází každý den. Toto částečně souvisí s předchozím bodem, protože se frekvence často odvíjí od zaměření podcastu.
Jak tedy dát novým podcastům šanci a zjistit, že je to ono? Poslechněte si ukázku
U podcastů si poslechněte prvních 15 minut, ať si o něm uděláte obrázek. Během toho se dozvíte například něco o jeho stylu a obsahu nebo zjistíte, jestli vám jsou lidé za mikrofonem sympatičtí. Když vás začátek zaujme, nebojte se pustit si celý díl.
No a co když se vám epizoda nelíbí? Je důležité mít na paměti, že každá epizoda může být jiná a třeba vám nesedí jen výběr hosta. Každý podcast pravděpodobně bude mít téma či hosta, který vás nebude bavit. Proto se neomezujte jen na jednu epizodu.
Nezapomeňte na podcastové platformy
O nich už jsme se krátce zmínili nahoře. Někomu to může přijít jako samozřejmost, ale ne všichni poslouchají skrze tyto platformy. Přitom na nich jsou různé žebříčky a sezóny. Mnoho podcastových platforem má seznamy nejoblíbenějších nebo nejnovějších podcastů. To co se líbí ostatním může s velkou pravděpodobností zaujmout i vás. Koukněte také na doporučení. Tyto platformy vám skrze algoritmy nabídnou podcasty, které by se vám mohly líbit. A to na základě toho, co jste poslouchali v minulosti.
Hledejte podcastové recenze nebo jejich hodnocení na České podcasty
Prohlížejte si weby nebo články, které se věnují recenzím a doporučením podcastů. Přece jen i web České podcasty má své žebříčky a uživatelé mohou jednotlivé epizody nebo i celé podcasty hodnotit. Oproti podcastovým aplikacím to má spoustu výhod. Například se zde hodnotí podle jednotlivých epizod a ne jen podcastových kanálů. Takže můžete najít epizody, které stojí za to i z méně mainstreamových podcastů. Hodnocení vznikají díky komunitě tvůrců a posluchačů, takže to je více autentické. Navíc by České podcasty měly do budoucna přidat možnost sledovat jednotlivé tvůrce nebo posluchače a vidět, co tvoří nebo hodnotí oni. Tato stránka je tak jeden z nejjednodušších způsobů, jak najít díl či celý podcast, který vás bude zajímat.
Snad vám těchto pár tipů pomůže zorientovat se v tom, co by vás mohlo bavit poslouchat. Ještě je tu jeden malý dodatek: Nemusíte se omezovat na podcasty pouze v češtině. Učíte se nějaký nový jazyk nebo se v něm chcete zdokonalit? Podcasty jsou pro to tou správnou příležitostí.
Další články
Podcasty podle redakcí: Forbes Česko
Přinášíme sérii článků o podcastech z dílny různých českých redakcí. Začínáme u byznysu, a to s výběrem toho nejlepšího od Forbesu. Ať už hledáte inspiraci pro kariéru, tipy na work-life balance, nebo zajímavé příběhy z gastronomie a kultury, Forbes podcasty vás zaujmou. Nechte se inspirovat těmi, kteří mění svět kolem nás.
Šárka Möllerová
17.12.2024
Podcasty pod stromeček: Dárky plné inspirace a vědomostí
Vánoce se blíží a s nimi i každoroční otázka: co darovat blízkým, aby to mělo smysl? Hledáte dárek, který potěší, obohatí a inspiruje? Předplatné podcastů je skvělou volbou pro každého, kdo chce nasávat nové informace, zábavu a inspiraci kdykoliv a kdekoliv. Stačí najít ten správný formát a téma, které bude rezonovat s vašimi blízkými.
Šárka Möllerová
11.12.2024
České podcasty na vrcholu: Data ČSÚ i ceny ukazují rostoucí popularitu
S cenami pro podcasty se roztrhl pytel. Minulý týden se uskutečnilo vyhlášení dvou anket, kde byly oceněné i podcasty. Jednalo se o vyhlášení původního Blogera roku, nyní Czech social awards a pak také 19. ročníku projektu Křišťálová Lupa – Ceny českého Internetu. I data ČSÚ ukazují, že zájem o podcasty v Česku stále roste. Podle nejnovějších dat je u nás poslouchá asi 46 procent osob starších 16 let.
Šárka Möllerová
3.12.2024