
Jaká je ideální délka podcastu? A co už je moc dlouhé? To jsou jedny z prvních otázek, které si lidé kladou, když začínají s nahráváním podcastu. Je to spíše otázka kvality obsahu než času, ale přesto existují některá pravidla, která nám pomůžou tuhle otázku rozklíčovat.
Co říkají průzkumy?
Abychom získali přesnou odpověď, musíme si položit několik klíčových otázek: Kdo jsou moji posluchači, jak často a při čem podcasty poslouchají?
Nejvíce lidí totiž poslouchá podcasty při nějaké jiné činnosti. Nejčastěji je to při dojíždění do práce či školy nebo při vaření, uklízení a procházkách. Představme si tedy, že lidé podcast poslouchají při dojíždění do práce, což jim v Česku průměrně zabere 24 minut. Takže se zdá, že jsme na odpověď přišli rychle, ale tak jednoduché to není. Jedná se totiž o průměr a navíc všichni u poslechu nedojíždí.
Také záleží, jestli se posluchači jsou ochotni k podcastu vrátit. Podle průzkumu mezi rozhlasovými fanoušky se dvě třetiny posluchačů k podcastu později vrátí, aby pokračovali v poslechu; stejný průzkum však uvádí, že 21 % posluchačů, tedy každý pátý, se k němu už nikdy nevrátí.
Pomoct nám může také další průzkum z roku 2023. Podle něj se průměrný čas, který Češi věnují poslechu podcastu pohybuje mezi 15 minutami a 2 hodinami týdně. Nejvíce respondentů (18 %) uvádí, že týdně poslouchají 15 až 29 minut, zatímco téměř stejný počet lidí (17 %) poslouchá asi hodinu týdně. Co se týče ideální délky podcastu, většina posluchačů preferuje epizody trvající do půl hodiny, konkrétně mezi 21 a 30 minutami. Zajímavé je že, délka mezi 45 a 59 minutami vyhovuje pouze 5 % posluchačů, zatímco epizody trvající déle než hodinu jsou preferovány u 9 % posluchačů.
To potvrzuje i další průzkum z téhož roku, který byl proveden u 500 uživatelů internetu. Podle něj také většina českých posluchačů (61 %) dává přednost podcastům, které mají do půl hodiny. Z toho polovina má radši podcasty do 15 minut. Delší epizody má radši jen třetina všech dotazovaných. Takže to vypadá, že když váš podcast bude mít okolo půl hodiny, tak nešlápnete vedle. Ale co když se chcete do tématu ponořit opravdu hluboko?
Obsah nade vše
Ptát se "jak dlouhý by měl být můj podcast" je podle některých lidí zbytečné. Podcast existuje proto, aby vyprávěl příběh nebo předával myšlenku. Na rozdíl od rozhlasu nebo televize nemusí mít žádnou konkrétní délku, aby se vešel do programu. Proto je důležitý hlavně obsah. Obecně třeba zpravodajské podcasty jsou kratší, kdežto hluboké rozhovory mívají i několik hodin. Nejlepší podcasty se vyznačují kvalitním obsahem, který zajímá posluchače a přináší jim hodnotu, jak je dlouhý si pak většina lidí ani nevšimne. Hodně podcasterů to proto ani neřeší. Jednoduše stisknou tlačítko "nahrávat" nahrají podcast a po stisknutí tlačítka "stop" výsledek jednoduše zveřejní. Je to pro ně "tak dlouhé, jak je třeba." Proto se nabízí další otázka:
Editovat nebo needitovat?
Někteří se domnívají, že editace podcastu přidává na atraktivitě. Jiní si myslí, že jim za to nestojí. Ale představte si, že máte 100 000 posluchačů a vystřihnete jednu zbytečnou minutu, ušetříte na světě 100 000 zbytečných minut. To už za trocha té snahy stojí, ne?
Mnoho nejposlouchanějších podcasterů na světě vám řekne, že střih trvá mnohem déle než nahrávání. Nahrávání je zábava, kdežto editace může být nudná, ale podle většiny také důležitá. Dokonce hodně podcasterů říká, že je editace stejně důležitá jako hledání správných hostů nebo správného obsahu.
Ale zpět k otázce: Takže jak dlouhý by měl být můj podcast?
Podcast by měl být tak dlouhý, jak je potřeba: ale ani o vteřinu delší.
Klíčové je najít rovnováhu mezi kvalitním obsahem a dobře promyšlenou délkou, která udrží pozornost a zajímá posluchače. Bez ohledu na délku se však vždy zaměřte na tvorbu obsahu, který osloví a přidá hodnotu vaší cílové skupině.
Upravujte, pilujte a buďte ohleduplní k času posluchačů. Ať je každá minuta důležitá.
Další články

10 českých podcastů, které pomáhají
Hledáte české podcasty, které mají smysl? Vybrali jsme 10 titulů, které spojuje jedno: chtějí pomáhat. Těmito podcasty rezonují témata jako charita, práce neziskových organizací, podpora rodin v těžkých životních situacích, lidská práva, paliativní péče nebo boj proti sexismu. Vznikají pod hlavičkou nadací, humanitárních organizací i angažovaných jednotlivců. Dávají prostor důležitým příběhům a ukazují, že pomoc může mít mnoho podob. Možná vás dojme jejich upřímnost, možná ve vás probudí chuť něco změnit. Každopádně stojí za poslech.
Šárka Möllerová
6.5.2025

Začněte svůj podcast bez drahého vybavení: Tipy na mikrofony a sety
Začít s podcastem nikdy nebylo jednodušší. Dnes už k prvním nahrávkám nepotřebujete drahé studio. Stačí telefon, dobrý mikrofon a chuť vyprávět svůj příběh. Přinášíme tipy na vybavení, které vás nezatíží ani finančně, ani technicky. Tentokrát se budeme věnovat úplnému základu, hlavně mikrofonům a setům pro začátečníky.
Šárka Möllerová
29.4.2025

Zákulisí Dobra skladem: Co znamená pomáhat skrze podcast
Kdo stojí za podcasty, které si pouštíme cestou do práce, během každodenních činností nebo když hledáme inspiraci? V sérii rozhovorů s lidmi, kteří tvoří českou podcastovou scénu nahlédneme do jejich zákulisí. Nejen do technických detailů, ale i do osobních motivací, snů, každodenních radostí i výzev lidí za mikrofonem. Jako první nám svoje podcastové tajemství prozradily Petra Květová Pšeničná a Žaneta Slámová z podcastu Dobro skladem.
Šárka Möllerová
22.4.2025