Podcast Inspirace je seriál krátkých článků od známých osobností české scény. V sérií se dozvíte jaké podcasty osobnosti poslouchají, proč je poslouchají, co je na podcastech zajímavé a o co vás mohou obohatit. Ve čtvrém díle máte možnost inspirovat se od Filipa Titlbacha – moderátora a hlavního tvůrce podcastu Studio N. Studio N je zpravodajsko-publicistický podcast vydávaný nezávislým Deníkem N.
Sarajevo Calling
Sarajevo Calling je podcast novináře Aleksandara Brezara a politologa Jasmina Mujanovice. Zaměřuje se hlavně na dění na západním Balkáně. Pořad trvá zhruba hodinu a nové epizody se objevují jednou za dva týdny. Brezar a Mujanovic se v něm věnují rozličným tématům – od politiky přes kulturu až po problematiku menšin. Není to žádný náročný poslech, oba dva pánové mluví srozumitelným jazykem. Doporučuji začít velmi zajímavým dílem o “jugonostalgii”, tedy o tom, jak lidé v dobrém vzpomínají na socialistickou Jugoslávii a zapomínají na všechna příkoří. To tu taky známe.
QueerAF
QueerAF se zabývá mnoha zajímavými otázkami týkajících se sexuality, genderu a podobných témat, které si možná ani nepoložíte. Jaké je pro trans člověka procházet tranzicí? Proč společnost Disney nepřizná, že některé postavy v pohádkách nejsou heterosexuální? A proč bychom měli začít mluvit o chemsexu? V podcastu britské National Student Pride zpracovává každý týden “své” queer téma jiný tvůrce. Každá epizoda je o jiném tématu, takže je těžké vybrat jednu konkrétní, kterou začít. Záleží na tom, co vás zrovna zajímá. Jedna z nejlepších pro mě byla ta s názvem Jsem gay a zároveň homofob.
Ten samý tvůrce pak pokračoval ještě jedním tématem. Nainstaloval si seznamovací aplikaci a nahrával své první rande. Upozorňuji, že je důležité slyšet nejprve dříve zmiňovanou epizodu, která rámuje i následující příběh.
KYDY
A když už jsem u queer témat, na české scéně se na toto téma objevil podcast Kydy, který připravují dva chlapci – Jakub a Patrik. Oproti předchozímu tipu nejde o žádnou hlubokou publicistiku, ale o otevřený pokec na určité queer téma. Je to ten typ podcastu, který si pustíte o víkendu, když nechcete mozek zatěžovat ničím náročným a chcete se pobavit. Nezaručuji, že se vám trefí do humoru, není to masovka. Mě to ale baví moc. A čím začít? Já bych doporučil nedávnou epizodu s názvem Kafe a mindráky. Protože mindráky máme všichni.
Kompot
Rád sleduji popkulturu. A nejlepším podcastem v této oblasti je podle mě na české scéně pořad Kompot, který vysílá Radio Wave. Nejde tedy o typický podcast, ale o záznam rozhlasového vysílání. Je to formát založený na fun facts, bizarních příbězích a humoru Šimona Holého, Hanky Trojánkové Biriczové a jejich hostů. Příjemná oddechovka. Kromě běžných rozhovorů občas vysílájí také “kulaté stoly”, u kterých debatuje různý počet lidí z popkultury k různým popkulturním tématům. Nedávno jsem se zúčastnil debaty k reality show The Circle od Netflixu. A byla to zábava:
Filip Titlbach
V Deníku N vytváří podcasty. Do redakce přešel z Českého rozhlasu, kde pracoval nejprve jako redaktor zpravodajství se zaměřením na pražskou politiku, později jako redaktor publicistiky na Radiu Wave. Tam také moderoval proudové vysílání. Za rozhovor s filozofkou Hogenovou a příspěvek o homofobii v Česku získal v roce 2019 cenu Sdružení pro rozhlasovou tvorbu. Zkušenosti sbíral také v MF Dnes a regionálním Deníku. Věnuje se politice, sociálním a menšinovým tématům.
Další články
TOP 10 sportovních podcastů, které musíte znát!
Podcasty pro všechny, které baví sport! Ať už jeho provozování nebo jen koukání na něj v telce. Od hlubších pohledů na strategie a taktiky až po osobní příběhy sportovců. Tyhle podcasty nabízejí zábavný a poučný pohled na svět sportu. My jsme jich pro vás vybrali 10 nejposlouchanějších, které se zabývají jak sportem obecně, tak fotbalem, během a spoustou dalšího.
Šárka Möllerová
23.4.2024
1 700 aktivních podcastů. Posluchači jsou těm svým věrni a naučili se za ně platit
V Česku je podle autora projektu České podcasty Dana Tržila okolo sedmi tisíc podcastů. Aktivních pak zhruba 1700 (mají letos alespoň jednu novou epizodu). Uživatelé se za podcasty navíc naučili platit. Předplatitelská platforma Forendors zveřejnila data o podporovatelech českých podcastů. Z nich vyplývá, že Češi jsou věrní většinou jednomu tvůrci. Navíc každý rok kvůli přeplácení podcastů sáhnou hlouběji do kapsy. Peníze za obsah se zvyšují, ale snižuje se jeho délka. Průměrně totiž epizody trvají 41 minut. Kolik Češi za měsíc stráví poslechem podcastů? Poslouchají více ženy nebo muži? A kdy se podcasty nejvíc poslouchají? Podívejte se s námi na největší statistiku podporovatelů podcastů v Česku.
Šárka Möllerová
16.4.2024
Podcastová reklama na vzestupu! Jaké jsou její druhy?
Podcasty nemusíme využívat jen jako médium pro zábavu a informace – dají se také využít pro budování značek a oslovování zákazníků. Nedávná studie společnosti Acast ukazuje, že podcastová reklama je na vzestupu a stává se klíčovým prvkem pro značky zaměřené přímo na spotřebitele. Ale jak přes podcasty propagovat svůj produkt? Podívejme se na několik způsobů, jak využít sílu podcastů k posílení značky a dosažení úspěchu ve světě DTC (direct-to-consumer) reklamy.
Dan Tržil
9.4.2024
Obecné
Ochrana soukromí