Robert Vlach je podnikatel, poradce a popularizátor podnikání na volné noze. Je autorem vůbec první knihy pro nezávislé profesionály (freelancery) v češtině Na volné noze: Podnikejte jako profesionálové (Jan Melvil Pubslishing, 2017).V roce 2019 ve stejném nakladatelství vydal knihu The Freelance Way. Zde je Robertova podcastová inspirace.
Dobré knize dám před podcastem vždy přednost. 90 % času poslouchám na mobilu audioknihy z Audible, průměrně tak 3-4 měsíčně. Zbytek je v podstatě časová výplň — hudba a podcasty ze Spotify. Podcasty beru jako oddechovou zábavu, žádný neposlouchám pravidelně a málokterý až do konce.
Rád mám dokumentární podcasty BBC (např. díl o zániku Ďatlovovy výpravy), podcasty Českého rozhlasu (např. Osudy Rudolfa Krautschneidera), The Economist či Deníku N. Z letošních novinek miluju literárně-cestovatelský podcast Strong Sense of Place mých amerických přátel Melissy Joulwan a Davida Humphreyse žijících v Praze — za mě jasná nominace na Křišťálovou Lupu!
Na radaru mám i další desítky českých a světových podcastů, které monitorujeme při hledání výjimečného obsahu pro naše novinky Na volné noze. Ty české jsou dobře známé; ze zahraničních bych vypíchl WorkLife Adama Granta či 21st Century Creative Marka McGuinnesse. Z podcastů, které s freelancingem přímo nesouvisejí a moc je proto nesdílíme, mám rád třeba Japonský podcast mého kolegy Dana Šáchy, Jedno procento Miloše Čermáka nebo podcast o kritickém myšlení Rationally Speaking.
Další články
TOP 10 sportovních podcastů, které musíte znát!
Podcasty pro všechny, které baví sport! Ať už jeho provozování nebo jen koukání na něj v telce. Od hlubších pohledů na strategie a taktiky až po osobní příběhy sportovců. Tyhle podcasty nabízejí zábavný a poučný pohled na svět sportu. My jsme jich pro vás vybrali 10 nejposlouchanějších, které se zabývají jak sportem obecně, tak fotbalem, během a spoustou dalšího.
Šárka Möllerová
23.4.2024
1 700 aktivních podcastů. Posluchači jsou těm svým věrni a naučili se za ně platit
V Česku je podle autora projektu České podcasty Dana Tržila okolo sedmi tisíc podcastů. Aktivních pak zhruba 1700 (mají letos alespoň jednu novou epizodu). Uživatelé se za podcasty navíc naučili platit. Předplatitelská platforma Forendors zveřejnila data o podporovatelech českých podcastů. Z nich vyplývá, že Češi jsou věrní většinou jednomu tvůrci. Navíc každý rok kvůli přeplácení podcastů sáhnou hlouběji do kapsy. Peníze za obsah se zvyšují, ale snižuje se jeho délka. Průměrně totiž epizody trvají 41 minut. Kolik Češi za měsíc stráví poslechem podcastů? Poslouchají více ženy nebo muži? A kdy se podcasty nejvíc poslouchají? Podívejte se s námi na největší statistiku podporovatelů podcastů v Česku.
Šárka Möllerová
16.4.2024
Podcastová reklama na vzestupu! Jaké jsou její druhy?
Podcasty nemusíme využívat jen jako médium pro zábavu a informace – dají se také využít pro budování značek a oslovování zákazníků. Nedávná studie společnosti Acast ukazuje, že podcastová reklama je na vzestupu a stává se klíčovým prvkem pro značky zaměřené přímo na spotřebitele. Ale jak přes podcasty propagovat svůj produkt? Podívejme se na několik způsobů, jak využít sílu podcastů k posílení značky a dosažení úspěchu ve světě DTC (direct-to-consumer) reklamy.
Dan Tržil
9.4.2024
Obecné
Ochrana soukromí