Zpět

Podcasty nás baví už přes 20 let. V čem je jejich kouzlo?

Spousta lidí si myslí, že první podcasty se objevily teprve před několika lety. To není tak úplně pravda. Podcasty už jsou tady s námi více než 20 let. Za posledních 5 let jsou ale stále více populárnější. V čem tkví jejich kouzlo? A jak dokážou uspět ve virtuálním světě plném algoritmů a zlodějů pozornosti?

Pro tvůrceZe světa podcastů

Dan Tržil

23. 1. 2024

Podcasting vznikl na počátku roku 2000, dávno před sociálními sítěmi a algoritmy. Tato doba umožnila podcastingu zachovat původní idealismus internetu, demokratizovaného média, kde měl každý hlas a každý mohl poslouchat to, co pro něj bylo důležité. ‌ Podcasteři nahrávali nové epizody a posluchači je automaticky stahovaly pomocí RSS feedů. Mezi tvůrci a posluchači nebyly žádné velké technické platformy. Neexistovaly algoritmy, které by zesilovaly dramatičnost. A neexistovala aplikace, která by se snažila "hacknout vaši pozornost." Podcasting byl prostě o skutečných lidech, kteří se dělili o to, co pro ně bylo důležité.

Konkurence není problém

‌ Ve srovnání s TikTokem, YouTube a Twitterem může podcasting vypadat méně sofistikovaně. Možná, že tomu tak skutečně je. Ale tím je mnohem zdravější, a to nejen pro tvůrce podcastů, ale i pro jejich posluchače. YouTube bojuje o vaší stoprocentní pozornost, TikTok má pro vás další video, pokud se nudíte byť jen dvě vteřiny, a cokoliv psaného se vás snaží odtáhnout od toho, co právě děláte. ‌ Na druhou stranu podcasty do vašeho života spíše zapadají, než aby ho pohlcovaly. Lidé poslouchají podcasty při cvičení, během každodenního dojíždění do práce nebo při úklidu v domácnosti. Proto 80 % lidí poslouchá většinou všechny epizody, které si pustí. A to dává tvůrcům podcastů jedinečnou příležitost zaujmout své publikum dlouhým obsahem a vytvořit si s ním skutečný vztah.

Nezávislost už od samého začátku

Po technické stránce je podcasting jedním z mála médií, kde si tvůrci zachovávají přímé spojení se svým publikem. Tvůrci na YouTube, TikToku a Facebooku jsou při oslovování svého publika závislí na platformách. Pokud některá platforma změní svůj algoritmus nebo obchodní modely, musí tvůrci změnit svou strategii, jinak riskují ztrátu publika. ‌ Když se však stejní technologičtí giganti vrhnou na podcasting, posluchači to téměř nezaregistrují. Jen přejdou na novou poslechovou aplikaci a nejnovější epizoda jejich oblíbeného podcastu je připravena ke stažení. ‌ I po 20 letech zůstává podcasting blízko svých kořenů a nabízí neuvěřitelnou příležitost pro nové tvůrce. Na celém světě existuje 4,3 milionu podcastů, což zní jako hodně, dokud si neuvědomíte, že existuje 114 milionů kanálů YouTube a 600 milionů blogů. To znamená, že na každý podcast připadá více než 26 kanálů YouTube a 139 blogů. ‌ Podcasting je opravdu pro každého. K založení podcastu nepotřebujete tým, nepotřebujete moc peněz a nepotřebujete špičkové nahrávací studio ani hvězdného hosta. Stačí mít jen chuť a začít tvořit. ‌

Přihlašte se k newsletteruLadíme české podcasty do dokonalosti. Buďte u toho s námi!
Odesláním souhlasíte, aby vám ČESKÉ PODCASTY zasílaly pravidelné e-mailové newslettery o novinkách. Tento souhlas udělujete na dobu neurčitou s tím, že jej můžete kdykoliv bezplatně odvolat prostřednictvím tlačítka v každém newsletteru.
O tom, jak s vašimi osobními údaji (tj. e-mailem) nakládáme, si můžete přečíst na stránce zásady ochrany osobních údajů.
© 2025 České Podcasty