Podcasty nás baví už přes 20 let. V čem je jejich kouzlo?

Spousta lidí si myslí, že první podcasty se objevily teprve před několika lety. To není tak úplně pravda. Podcasty už jsou tady s námi více než 20 let. Za posledních 5 let jsou ale stále více populárnější. V čem tkví jejich kouzlo? A jak dokážou uspět ve virtuálním světě plném algoritmů a zlodějů pozornosti?
Podcasting vznikl na počátku roku 2000, dávno před sociálními sítěmi a algoritmy. Tato doba umožnila podcastingu zachovat původní idealismus internetu, demokratizovaného média, kde měl každý hlas a každý mohl poslouchat to, co pro něj bylo důležité. Podcasteři nahrávali nové epizody a posluchači je automaticky stahovaly pomocí RSS feedů. Mezi tvůrci a posluchači nebyly žádné velké technické platformy. Neexistovaly algoritmy, které by zesilovaly dramatičnost. A neexistovala aplikace, která by se snažila "hacknout vaši pozornost." Podcasting byl prostě o skutečných lidech, kteří se dělili o to, co pro ně bylo důležité.
Konkurence není problém
Ve srovnání s TikTokem, YouTube a Twitterem může podcasting vypadat méně sofistikovaně. Možná, že tomu tak skutečně je. Ale tím je mnohem zdravější, a to nejen pro tvůrce podcastů, ale i pro jejich posluchače. YouTube bojuje o vaší stoprocentní pozornost, TikTok má pro vás další video, pokud se nudíte byť jen dvě vteřiny, a cokoliv psaného se vás snaží odtáhnout od toho, co právě děláte. Na druhou stranu podcasty do vašeho života spíše zapadají, než aby ho pohlcovaly. Lidé poslouchají podcasty při cvičení, během každodenního dojíždění do práce nebo při úklidu v domácnosti. Proto 80 % lidí poslouchá většinou všechny epizody, které si pustí. A to dává tvůrcům podcastů jedinečnou příležitost zaujmout své publikum dlouhým obsahem a vytvořit si s ním skutečný vztah.
Nezávislost už od samého začátku
Po technické stránce je podcasting jedním z mála médií, kde si tvůrci zachovávají přímé spojení se svým publikem. Tvůrci na YouTube, TikToku a Facebooku jsou při oslovování svého publika závislí na platformách. Pokud některá platforma změní svůj algoritmus nebo obchodní modely, musí tvůrci změnit svou strategii, jinak riskují ztrátu publika. Když se však stejní technologičtí giganti vrhnou na podcasting, posluchači to téměř nezaregistrují. Jen přejdou na novou poslechovou aplikaci a nejnovější epizoda jejich oblíbeného podcastu je připravena ke stažení. I po 20 letech zůstává podcasting blízko svých kořenů a nabízí neuvěřitelnou příležitost pro nové tvůrce. Na celém světě existuje 4,3 milionu podcastů, což zní jako hodně, dokud si neuvědomíte, že existuje 114 milionů kanálů YouTube a 600 milionů blogů. To znamená, že na každý podcast připadá více než 26 kanálů YouTube a 139 blogů. Podcasting je opravdu pro každého. K založení podcastu nepotřebujete tým, nepotřebujete moc peněz a nepotřebujete špičkové nahrávací studio ani hvězdného hosta. Stačí mít jen chuť a začít tvořit.
Další články

10 českých podcastů, které pomáhají
Hledáte české podcasty, které mají smysl? Vybrali jsme 10 titulů, které spojuje jedno: chtějí pomáhat. Těmito podcasty rezonují témata jako charita, práce neziskových organizací, podpora rodin v těžkých životních situacích, lidská práva, paliativní péče nebo boj proti sexismu. Vznikají pod hlavičkou nadací, humanitárních organizací i angažovaných jednotlivců. Dávají prostor důležitým příběhům a ukazují, že pomoc může mít mnoho podob. Možná vás dojme jejich upřímnost, možná ve vás probudí chuť něco změnit. Každopádně stojí za poslech.
Šárka Möllerová
6.5.2025

Začněte svůj podcast bez drahého vybavení: Tipy na mikrofony a sety
Začít s podcastem nikdy nebylo jednodušší. Dnes už k prvním nahrávkám nepotřebujete drahé studio. Stačí telefon, dobrý mikrofon a chuť vyprávět svůj příběh. Přinášíme tipy na vybavení, které vás nezatíží ani finančně, ani technicky. Tentokrát se budeme věnovat úplnému základu, hlavně mikrofonům a setům pro začátečníky.
Šárka Möllerová
29.4.2025

Zákulisí Dobra skladem: Co znamená pomáhat skrze podcast
Kdo stojí za podcasty, které si pouštíme cestou do práce, během každodenních činností nebo když hledáme inspiraci? V sérii rozhovorů s lidmi, kteří tvoří českou podcastovou scénu nahlédneme do jejich zákulisí. Nejen do technických detailů, ale i do osobních motivací, snů, každodenních radostí i výzev lidí za mikrofonem. Jako první nám svoje podcastové tajemství prozradily Petra Květová Pšeničná a Žaneta Slámová z podcastu Dobro skladem.
Šárka Möllerová
22.4.2025