Podcasty nás baví už přes 20 let. V čem je jejich kouzlo?
Spousta lidí si myslí, že první podcasty se objevily teprve před několika lety. To není tak úplně pravda. Podcasty už jsou tady s námi více než 20 let. Za posledních 5 let jsou ale stále více populárnější. V čem tkví jejich kouzlo? A jak dokážou uspět ve virtuálním světě plném algoritmů a zlodějů pozornosti?
Podcasting vznikl na počátku roku 2000, dávno před sociálními sítěmi a algoritmy. Tato doba umožnila podcastingu zachovat původní idealismus internetu, demokratizovaného média, kde měl každý hlas a každý mohl poslouchat to, co pro něj bylo důležité. Podcasteři nahrávali nové epizody a posluchači je automaticky stahovaly pomocí RSS feedů. Mezi tvůrci a posluchači nebyly žádné velké technické platformy. Neexistovaly algoritmy, které by zesilovaly dramatičnost. A neexistovala aplikace, která by se snažila "hacknout vaši pozornost." Podcasting byl prostě o skutečných lidech, kteří se dělili o to, co pro ně bylo důležité.
Konkurence není problém
Ve srovnání s TikTokem, YouTube a Twitterem může podcasting vypadat méně sofistikovaně. Možná, že tomu tak skutečně je. Ale tím je mnohem zdravější, a to nejen pro tvůrce podcastů, ale i pro jejich posluchače. YouTube bojuje o vaší stoprocentní pozornost, TikTok má pro vás další video, pokud se nudíte byť jen dvě vteřiny, a cokoliv psaného se vás snaží odtáhnout od toho, co právě děláte. Na druhou stranu podcasty do vašeho života spíše zapadají, než aby ho pohlcovaly. Lidé poslouchají podcasty při cvičení, během každodenního dojíždění do práce nebo při úklidu v domácnosti. Proto 80 % lidí poslouchá většinou všechny epizody, které si pustí. A to dává tvůrcům podcastů jedinečnou příležitost zaujmout své publikum dlouhým obsahem a vytvořit si s ním skutečný vztah.
Nezávislost už od samého začátku
Po technické stránce je podcasting jedním z mála médií, kde si tvůrci zachovávají přímé spojení se svým publikem. Tvůrci na YouTube, TikToku a Facebooku jsou při oslovování svého publika závislí na platformách. Pokud některá platforma změní svůj algoritmus nebo obchodní modely, musí tvůrci změnit svou strategii, jinak riskují ztrátu publika. Když se však stejní technologičtí giganti vrhnou na podcasting, posluchači to téměř nezaregistrují. Jen přejdou na novou poslechovou aplikaci a nejnovější epizoda jejich oblíbeného podcastu je připravena ke stažení. I po 20 letech zůstává podcasting blízko svých kořenů a nabízí neuvěřitelnou příležitost pro nové tvůrce. Na celém světě existuje 4,3 milionu podcastů, což zní jako hodně, dokud si neuvědomíte, že existuje 114 milionů kanálů YouTube a 600 milionů blogů. To znamená, že na každý podcast připadá více než 26 kanálů YouTube a 139 blogů. Podcasting je opravdu pro každého. K založení podcastu nepotřebujete tým, nepotřebujete moc peněz a nepotřebujete špičkové nahrávací studio ani hvězdného hosta. Stačí mít jen chuť a začít tvořit.
Další články
TOP 10 sportovních podcastů, které musíte znát!
Podcasty pro všechny, které baví sport! Ať už jeho provozování nebo jen koukání na něj v telce. Od hlubších pohledů na strategie a taktiky až po osobní příběhy sportovců. Tyhle podcasty nabízejí zábavný a poučný pohled na svět sportu. My jsme jich pro vás vybrali 10 nejposlouchanějších, které se zabývají jak sportem obecně, tak fotbalem, během a spoustou dalšího.
Šárka Möllerová
23.4.2024
1 700 aktivních podcastů. Posluchači jsou těm svým věrni a naučili se za ně platit
V Česku je podle autora projektu České podcasty Dana Tržila okolo sedmi tisíc podcastů. Aktivních pak zhruba 1700 (mají letos alespoň jednu novou epizodu). Uživatelé se za podcasty navíc naučili platit. Předplatitelská platforma Forendors zveřejnila data o podporovatelech českých podcastů. Z nich vyplývá, že Češi jsou věrní většinou jednomu tvůrci. Navíc každý rok kvůli přeplácení podcastů sáhnou hlouběji do kapsy. Peníze za obsah se zvyšují, ale snižuje se jeho délka. Průměrně totiž epizody trvají 41 minut. Kolik Češi za měsíc stráví poslechem podcastů? Poslouchají více ženy nebo muži? A kdy se podcasty nejvíc poslouchají? Podívejte se s námi na největší statistiku podporovatelů podcastů v Česku.
Šárka Möllerová
16.4.2024
Podcastová reklama na vzestupu! Jaké jsou její druhy?
Podcasty nemusíme využívat jen jako médium pro zábavu a informace – dají se také využít pro budování značek a oslovování zákazníků. Nedávná studie společnosti Acast ukazuje, že podcastová reklama je na vzestupu a stává se klíčovým prvkem pro značky zaměřené přímo na spotřebitele. Ale jak přes podcasty propagovat svůj produkt? Podívejme se na několik způsobů, jak využít sílu podcastů k posílení značky a dosažení úspěchu ve světě DTC (direct-to-consumer) reklamy.
Dan Tržil
9.4.2024
Obecné
Ochrana soukromí