Pokud hledáte podcast, který vás posune, tady začněte. Výběr marketingového specialisty Patrika Bicana propojuje exotické cesty, politické zákulisí, neurovědu i inspiraci pro tvůrce.
Patrik Bican, Šárka Möllerová
12.12.2025

Spotify vypustilo další bombu do světa podcastů. V boji o dominanci nad podcastovým ekosystémem s Applem (a dalšími hráči) to vypadá tenisovou terminologií na Game, Set, Match. Proč je akvizice podcastů holohlavého komika a UFC komentátora tak zásadní událostí?
Když jsem se před pár dny dozvěděl o dealu s pravděpodobně největším světovým podcastem The Joe Rogan Experience (JRE, cca 190 milionů downloads měsíčně + masivní Youtube kanál), čekal jsem, kdo vypustí částku. Z mého úhlu pohledu $100+ milionu vlastně není tolik.
Ubrouskovou matematikou ukáži proč. Průměrné CPM (cena za 1000 přehrání reklamy) podcastu je $25-50. Pokud má Joe 3 reklamy na epizodu, tak jsme na částce $14-28 milionů měsíčně. Odhady lidí znalé situace odhadují, že podcast vydělal cca $50 milionech za rok 2018. Rok 2019 byl ovšem největší růst podcastového publika v historii, a tak si myslím, že JRE může klidně vydělávat $100 milionů ročně jen z podcastu, plus solidní příjem z YouTube (téměř každý záznam podcastu má minimálně milion zhlédnutí).
Dohoda, kterou uzavřel Joe se Spotify, obsahuje exkluzivitu jak audia, tak i videa na “několik let” a je oprávněné se domnívat, že tento tah určitou část posluchačů odradí. To znamená určitý úbytek příjmu z reklamy – dle mého odhadu klidně o 30-50%.
Neznám detaily, ale předpokládám, že posluchače, kteří budou JRE poslouchat na Spotify, bude Joe monetizovat pomocí reklamy nadále. Kolik posluchačů se za Roganem přesune na Spotify, je ve hvězdách.
Pro Spotify nejde určitě o malé peníze, ačkoliv jen v roce 2019 investovalo do podcastů cca $500 milionu a avizovali, že rozhodně nejsou u konce. Důležitější je podle mě psychologický efekt. Spotify získal největší podcastovou hvězdu, která jim zatím chyběla a to rovnou exkluzivně. Spoustu lidí se divilo, když v roce 2018 zaplatili milion dolarů komičce Amy Schumer, aby vytvořila exkluzivní podcast. V roce 2019 se přidali manželé Obamovi. Joe Rogan je hvězda jiného kalibru. Jeho nedávné rozhovory, kde zpovídal Roberta Downey Juniora nebo kouřil marihuanu s Elonem Muskem viděli slyšeli/viděli desítky milionů lidí.
Spotify nadále pokračuje ve vývoji vlastní reklamní platformy a dle mě to vypadá, že střípky do sebe začínají zapadat a toto je začátek konce podcastů jako nezávislého mediálním formátu. Dosavadní roztříštěnost podcastového ekosystému a nezávislost na platformě byla sice pro spoustu pravověrných tvůrců i posluchačů příjemnou vlastností, nicméně podcasty začínají být velký byznys. A konsolidace, obzvlášť v médiích a na internetu, je dlouhodobě prověřený způsob, jak velké peníze vydělat.

Pokud hledáte podcast, který vás posune, tady začněte. Výběr marketingového specialisty Patrika Bicana propojuje exotické cesty, politické zákulisí, neurovědu i inspiraci pro tvůrce.
Patrik Bican, Šárka Möllerová
12.12.2025

Spotify Wrapped letos opět zaplnil Instagram a nabídl detailní pohled na to, jak Češi skutečně poslouchají podcasty. Prošli jsme desítky sdílených statistik, příběhů a žebříčků, a přinášíme výběr toho nejzajímavějšího, co na sociálních sítích zaznělo a také interpretace toho, co to říká o českých posluchačích.
Šárka Möllerová
11.12.2025

Kdo stojí za podcasty, které si pouštíme cestou do práce, při běžných činnostech nebo když hledáme inspiraci. V rozhovorech s tvůrci české podcastové scény nahlížíme do jejich světa. Zajímá nás, jak přemýšlejí o zvuku, tématech i publiku. Co je žene dopředu, co je na tom baví a co jim dává zabrat. Tentokrát jsme nahlédli do zákulisí podcastu Věci od zakladatelky Forendors Denisy Hrubešové.
Denisa Hrubešová, Šárka Möllerová
10.12.2025
Na blogu Českých podcastů najdete novinky, tipy a inspiraci ze světa podcastů. Sledujeme trendy, žebříčky i tvůrce, kteří hýbou českou scénou.