Proč je přesun podcastu The Joe Rogan Experience na Spotify za více než $100 milionů velká věc
Spotify vypustilo další bombu do světa podcastů. V boji o dominanci nad podcastovým ekosystémem s Applem (a dalšími hráči) to vypadá tenisovou terminologií na Game, Set, Match. Proč je akvizice podcastů holohlavého komika a UFC komentátora tak zásadní událostí?
Když jsem se před pár dny dozvěděl o dealu s pravděpodobně největším světovým podcastem The Joe Rogan Experience (JRE, cca 190 milionů downloads měsíčně + masivní Youtube kanál), čekal jsem, kdo vypustí částku. Z mého úhlu pohledu $100+ milionu vlastně není tolik.
Ubrouskovou matematikou ukáži proč. Průměrné CPM (cena za 1000 přehrání reklamy) podcastu je $25-50. Pokud má Joe 3 reklamy na epizodu, tak jsme na částce $14-28 milionů měsíčně. Odhady lidí znalé situace odhadují, že podcast vydělal cca $50 milionech za rok 2018. Rok 2019 byl ovšem největší růst podcastového publika v historii, a tak si myslím, že JRE může klidně vydělávat $100 milionů ročně jen z podcastu, plus solidní příjem z YouTube (téměř každý záznam podcastu má minimálně milion zhlédnutí).
Dohoda, kterou uzavřel Joe se Spotify, obsahuje exkluzivitu jak audia, tak i videa na “několik let” a je oprávněné se domnívat, že tento tah určitou část posluchačů odradí. To znamená určitý úbytek příjmu z reklamy – dle mého odhadu klidně o 30-50%.
Neznám detaily, ale předpokládám, že posluchače, kteří budou JRE poslouchat na Spotify, bude Joe monetizovat pomocí reklamy nadále. Kolik posluchačů se za Roganem přesune na Spotify, je ve hvězdách.
Pro Spotify nejde určitě o malé peníze, ačkoliv jen v roce 2019 investovalo do podcastů cca $500 milionu a avizovali, že rozhodně nejsou u konce. Důležitější je podle mě psychologický efekt. Spotify získal největší podcastovou hvězdu, která jim zatím chyběla a to rovnou exkluzivně. Spoustu lidí se divilo, když v roce 2018 zaplatili milion dolarů komičce Amy Schumer, aby vytvořila exkluzivní podcast. V roce 2019 se přidali manželé Obamovi. Joe Rogan je hvězda jiného kalibru. Jeho nedávné rozhovory, kde zpovídal Roberta Downey Juniora nebo kouřil marihuanu s Elonem Muskem viděli slyšeli/viděli desítky milionů lidí.
Spotify nadále pokračuje ve vývoji vlastní reklamní platformy a dle mě to vypadá, že střípky do sebe začínají zapadat a toto je začátek konce podcastů jako nezávislého mediálním formátu. Dosavadní roztříštěnost podcastového ekosystému a nezávislost na platformě byla sice pro spoustu pravověrných tvůrců i posluchačů příjemnou vlastností, nicméně podcasty začínají být velký byznys. A konsolidace, obzvlášť v médiích a na internetu, je dlouhodobě prověřený způsob, jak velké peníze vydělat.
Další články
Dvacet let od první epizody: Jak se zrodil fenomén podcastů, který mění svět médií?
Slavíme 20 let od první epizody. Z nenápadného audioblogu pro pár technologických nadšenců se staly nedílnou součástí každodenního života. Jak se měl podcasting označovat původně? Co je to RSS? Pojďte s námi nahlédnout do historie tohoto formátu, od jeho skromných začátků až po globální platformy, které mění mediální krajinu.
Šárka Möllerová
8.10.2024
Ponořte se do světa fantazie s těmito podcasty
Ponořte se do světa fantazie s těmito podcasty, které vás zavedou do kouzelného světa Harryho Pottera, epických dobrodružství Pána prstenů, temných příběhů Zaklínače a do říše, kde draci vládnou obloze. Čekají vás magické zážitky, hluboké rozbory a fascinující příběhy, které nadchnou každého fanouška fantasy.
Šárka Möllerová
1.10.2024
Jak funguje svět médií? Odhalte dezinformace s těmito podcasty a epizodami
Jak se vyznat v džungli dezinformací a falešných zpráv? V době, kdy jsou média přeplněna různými verzemi pravdy, je klíčové naučit se kriticky hodnotit informace. Připravili jsme pro vás přehled podcastů, které vám pomohou rozpoznat spolehlivé zdroje a lépe porozumět fungování moderních médií. S těmito 5 podcasty a 5 epizodami o médiích budete mít jasno v dnešním světě informací. Objevte, jak se vyznat v záplavě zpráv, lépe porozumět médiím a získat nástroje pro kritické myšlení.
Šárka Möllerová
24.9.2024