Proč je přesun podcastu The Joe Rogan Experience na Spotify za více než $100 milionů velká věc
Spotify vypustilo další bombu do světa podcastů. V boji o dominanci nad podcastovým ekosystémem s Applem (a dalšími hráči) to vypadá tenisovou terminologií na Game, Set, Match. Proč je akvizice podcastů holohlavého komika a UFC komentátora tak zásadní událostí?
Když jsem se před pár dny dozvěděl o dealu s pravděpodobně největším světovým podcastem The Joe Rogan Experience (JRE, cca 190 milionů downloads měsíčně + masivní Youtube kanál), čekal jsem, kdo vypustí částku. Z mého úhlu pohledu $100+ milionu vlastně není tolik.
Ubrouskovou matematikou ukáži proč. Průměrné CPM (cena za 1000 přehrání reklamy) podcastu je $25-50. Pokud má Joe 3 reklamy na epizodu, tak jsme na částce $14-28 milionů měsíčně. Odhady lidí znalé situace odhadují, že podcast vydělal cca $50 milionech za rok 2018. Rok 2019 byl ovšem největší růst podcastového publika v historii, a tak si myslím, že JRE může klidně vydělávat $100 milionů ročně jen z podcastu, plus solidní příjem z YouTube (téměř každý záznam podcastu má minimálně milion zhlédnutí).
Dohoda, kterou uzavřel Joe se Spotify, obsahuje exkluzivitu jak audia, tak i videa na “několik let” a je oprávněné se domnívat, že tento tah určitou část posluchačů odradí. To znamená určitý úbytek příjmu z reklamy – dle mého odhadu klidně o 30-50%.
Neznám detaily, ale předpokládám, že posluchače, kteří budou JRE poslouchat na Spotify, bude Joe monetizovat pomocí reklamy nadále. Kolik posluchačů se za Roganem přesune na Spotify, je ve hvězdách.
Pro Spotify nejde určitě o malé peníze, ačkoliv jen v roce 2019 investovalo do podcastů cca $500 milionu a avizovali, že rozhodně nejsou u konce. Důležitější je podle mě psychologický efekt. Spotify získal největší podcastovou hvězdu, která jim zatím chyběla a to rovnou exkluzivně. Spoustu lidí se divilo, když v roce 2018 zaplatili milion dolarů komičce Amy Schumer, aby vytvořila exkluzivní podcast. V roce 2019 se přidali manželé Obamovi. Joe Rogan je hvězda jiného kalibru. Jeho nedávné rozhovory, kde zpovídal Roberta Downey Juniora nebo kouřil marihuanu s Elonem Muskem viděli slyšeli/viděli desítky milionů lidí.
Spotify nadále pokračuje ve vývoji vlastní reklamní platformy a dle mě to vypadá, že střípky do sebe začínají zapadat a toto je začátek konce podcastů jako nezávislého mediálním formátu. Dosavadní roztříštěnost podcastového ekosystému a nezávislost na platformě byla sice pro spoustu pravověrných tvůrců i posluchačů příjemnou vlastností, nicméně podcasty začínají být velký byznys. A konsolidace, obzvlášť v médiích a na internetu, je dlouhodobě prověřený způsob, jak velké peníze vydělat.
Další články
1 700 aktivních podcastů. Posluchači jsou těm svým věrni a naučili se za ně platit
V Česku je podle autora projektu České podcasty Dana Tržila okolo sedmi tisíc podcastů. Aktivních pak zhruba 1700 (mají letos alespoň jednu novou epizodu). Uživatelé se za podcasty navíc naučili platit. Předplatitelská platforma Forendors zveřejnila data o podporovatelech českých podcastů. Z nich vyplývá, že Češi jsou věrní většinou jednomu tvůrci. Navíc každý rok kvůli přeplácení podcastů sáhnou hlouběji do kapsy. Peníze za obsah se zvyšují, ale snižuje se jeho délka. Průměrně totiž epizody trvají 41 minut. Kolik Češi za měsíc stráví poslechem podcastů? Poslouchají více ženy nebo muži? A kdy se podcasty nejvíc poslouchají? Podívejte se s námi na největší statistiku podporovatelů podcastů v Česku.
Šárka Möllerová
16.4.2024
Podcastová reklama na vzestupu! Jaké jsou její druhy?
Podcasty nemusíme využívat jen jako médium pro zábavu a informace – dají se také využít pro budování značek a oslovování zákazníků. Nedávná studie společnosti Acast ukazuje, že podcastová reklama je na vzestupu a stává se klíčovým prvkem pro značky zaměřené přímo na spotřebitele. Ale jak přes podcasty propagovat svůj produkt? Podívejme se na několik způsobů, jak využít sílu podcastů k posílení značky a dosažení úspěchu ve světě DTC (direct-to-consumer) reklamy.
Dan Tržil
9.4.2024
Kam na výlet? Podcasty o památkách a výletech po Česku
Nevíte kam na výlet? Co takhle si nechat poradit od autorů těchto podcastů. S dubnem se otevírají brány všech památek, a tyhle podcasty jsou plné inspirativních tipů na výlety do přírody i po hradech a zámcích. Je čas vyrazit ven a objevit všechny poklady, které naše země nabízí!
Šárka Möllerová
2.4.2024
Obecné
Ochrana soukromí