Proč je přesun podcastu The Joe Rogan Experience na Spotify za více než $100 milionů velká věc
Spotify vypustilo další bombu do světa podcastů. V boji o dominanci nad podcastovým ekosystémem s Applem (a dalšími hráči) to vypadá tenisovou terminologií na Game, Set, Match. Proč je akvizice podcastů holohlavého komika a UFC komentátora tak zásadní událostí?
Když jsem se před pár dny dozvěděl o dealu s pravděpodobně největším světovým podcastem The Joe Rogan Experience (JRE, cca 190 milionů downloads měsíčně + masivní Youtube kanál), čekal jsem, kdo vypustí částku. Z mého úhlu pohledu $100+ milionu vlastně není tolik.
Ubrouskovou matematikou ukáži proč. Průměrné CPM (cena za 1000 přehrání reklamy) podcastu je $25-50. Pokud má Joe 3 reklamy na epizodu, tak jsme na částce $14-28 milionů měsíčně. Odhady lidí znalé situace odhadují, že podcast vydělal cca $50 milionech za rok 2018. Rok 2019 byl ovšem největší růst podcastového publika v historii, a tak si myslím, že JRE může klidně vydělávat $100 milionů ročně jen z podcastu, plus solidní příjem z YouTube (téměř každý záznam podcastu má minimálně milion zhlédnutí).
Dohoda, kterou uzavřel Joe se Spotify, obsahuje exkluzivitu jak audia, tak i videa na “několik let” a je oprávněné se domnívat, že tento tah určitou část posluchačů odradí. To znamená určitý úbytek příjmu z reklamy – dle mého odhadu klidně o 30-50%.
Neznám detaily, ale předpokládám, že posluchače, kteří budou JRE poslouchat na Spotify, bude Joe monetizovat pomocí reklamy nadále. Kolik posluchačů se za Roganem přesune na Spotify, je ve hvězdách.
Pro Spotify nejde určitě o malé peníze, ačkoliv jen v roce 2019 investovalo do podcastů cca $500 milionu a avizovali, že rozhodně nejsou u konce. Důležitější je podle mě psychologický efekt. Spotify získal největší podcastovou hvězdu, která jim zatím chyběla a to rovnou exkluzivně. Spoustu lidí se divilo, když v roce 2018 zaplatili milion dolarů komičce Amy Schumer, aby vytvořila exkluzivní podcast. V roce 2019 se přidali manželé Obamovi. Joe Rogan je hvězda jiného kalibru. Jeho nedávné rozhovory, kde zpovídal Roberta Downey Juniora nebo kouřil marihuanu s Elonem Muskem viděli slyšeli/viděli desítky milionů lidí.
Spotify nadále pokračuje ve vývoji vlastní reklamní platformy a dle mě to vypadá, že střípky do sebe začínají zapadat a toto je začátek konce podcastů jako nezávislého mediálním formátu. Dosavadní roztříštěnost podcastového ekosystému a nezávislost na platformě byla sice pro spoustu pravověrných tvůrců i posluchačů příjemnou vlastností, nicméně podcasty začínají být velký byznys. A konsolidace, obzvlášť v médiích a na internetu, je dlouhodobě prověřený způsob, jak velké peníze vydělat.
Další články
Podcasty podle redakcí: Forbes Česko
Přinášíme sérii článků o podcastech z dílny různých českých redakcí. Začínáme u byznysu, a to s výběrem toho nejlepšího od Forbesu. Ať už hledáte inspiraci pro kariéru, tipy na work-life balance, nebo zajímavé příběhy z gastronomie a kultury, Forbes podcasty vás zaujmou. Nechte se inspirovat těmi, kteří mění svět kolem nás.
Šárka Möllerová
17.12.2024
Podcasty pod stromeček: Dárky plné inspirace a vědomostí
Vánoce se blíží a s nimi i každoroční otázka: co darovat blízkým, aby to mělo smysl? Hledáte dárek, který potěší, obohatí a inspiruje? Předplatné podcastů je skvělou volbou pro každého, kdo chce nasávat nové informace, zábavu a inspiraci kdykoliv a kdekoliv. Stačí najít ten správný formát a téma, které bude rezonovat s vašimi blízkými.
Šárka Möllerová
11.12.2024
České podcasty na vrcholu: Data ČSÚ i ceny ukazují rostoucí popularitu
S cenami pro podcasty se roztrhl pytel. Minulý týden se uskutečnilo vyhlášení dvou anket, kde byly oceněné i podcasty. Jednalo se o vyhlášení původního Blogera roku, nyní Czech social awards a pak také 19. ročníku projektu Křišťálová Lupa – Ceny českého Internetu. I data ČSÚ ukazují, že zájem o podcasty v Česku stále roste. Podle nejnovějších dat je u nás poslouchá asi 46 procent osob starších 16 let.
Šárka Möllerová
3.12.2024