Proč je přesun podcastu The Joe Rogan Experience na Spotify za více než $100 milionů velká věc

Spotify vypustilo další bombu do světa podcastů. V boji o dominanci nad podcastovým ekosystémem s Applem (a dalšími hráči) to vypadá tenisovou terminologií na Game, Set, Match. Proč je akvizice podcastů holohlavého komika a UFC komentátora tak zásadní událostí?
Když jsem se před pár dny dozvěděl o dealu s pravděpodobně největším světovým podcastem The Joe Rogan Experience (JRE, cca 190 milionů downloads měsíčně + masivní Youtube kanál), čekal jsem, kdo vypustí částku. Z mého úhlu pohledu $100+ milionu vlastně není tolik.
Ubrouskovou matematikou ukáži proč. Průměrné CPM (cena za 1000 přehrání reklamy) podcastu je $25-50. Pokud má Joe 3 reklamy na epizodu, tak jsme na částce $14-28 milionů měsíčně. Odhady lidí znalé situace odhadují, že podcast vydělal cca $50 milionech za rok 2018. Rok 2019 byl ovšem největší růst podcastového publika v historii, a tak si myslím, že JRE může klidně vydělávat $100 milionů ročně jen z podcastu, plus solidní příjem z YouTube (téměř každý záznam podcastu má minimálně milion zhlédnutí).
Dohoda, kterou uzavřel Joe se Spotify, obsahuje exkluzivitu jak audia, tak i videa na “několik let” a je oprávněné se domnívat, že tento tah určitou část posluchačů odradí. To znamená určitý úbytek příjmu z reklamy – dle mého odhadu klidně o 30-50%.
Neznám detaily, ale předpokládám, že posluchače, kteří budou JRE poslouchat na Spotify, bude Joe monetizovat pomocí reklamy nadále. Kolik posluchačů se za Roganem přesune na Spotify, je ve hvězdách.
Pro Spotify nejde určitě o malé peníze, ačkoliv jen v roce 2019 investovalo do podcastů cca $500 milionu a avizovali, že rozhodně nejsou u konce. Důležitější je podle mě psychologický efekt. Spotify získal největší podcastovou hvězdu, která jim zatím chyběla a to rovnou exkluzivně. Spoustu lidí se divilo, když v roce 2018 zaplatili milion dolarů komičce Amy Schumer, aby vytvořila exkluzivní podcast. V roce 2019 se přidali manželé Obamovi. Joe Rogan je hvězda jiného kalibru. Jeho nedávné rozhovory, kde zpovídal Roberta Downey Juniora nebo kouřil marihuanu s Elonem Muskem viděli slyšeli/viděli desítky milionů lidí.
Spotify nadále pokračuje ve vývoji vlastní reklamní platformy a dle mě to vypadá, že střípky do sebe začínají zapadat a toto je začátek konce podcastů jako nezávislého mediálním formátu. Dosavadní roztříštěnost podcastového ekosystému a nezávislost na platformě byla sice pro spoustu pravověrných tvůrců i posluchačů příjemnou vlastností, nicméně podcasty začínají být velký byznys. A konsolidace, obzvlášť v médiích a na internetu, je dlouhodobě prověřený způsob, jak velké peníze vydělat.
Další články

Beat Sexism Talks: Rozhovor o podcastu, který se nebojí mluvit nahlas
Kdo stojí za podcasty, které si pouštíme cestou do práce, během každodenních činností nebo když hledáme inspiraci? V sérii rozhovorů s lidmi, kteří tvoří českou podcastovou scénu, nahlédneme do jejich zákulisí. Nejen do technických detailů, ale i do osobních motivací, snů, každodenních radostí i výzev lidí za mikrofonem. Jako další nám svoje podcastové tajemství prozradily Veronika Šimková a Blerta Sejdija z podcastu Beat Sexism.
Šárka Möllerová
9.5.2025

10 českých podcastů, které pomáhají
Hledáte české podcasty, které mají smysl? Vybrali jsme 10 titulů, které spojuje jedno: chtějí pomáhat. Těmito podcasty rezonují témata jako charita, práce neziskových organizací, podpora rodin v těžkých životních situacích, lidská práva, paliativní péče nebo boj proti sexismu. Vznikají pod hlavičkou nadací, humanitárních organizací i angažovaných jednotlivců. Dávají prostor důležitým příběhům a ukazují, že pomoc může mít mnoho podob. Možná vás dojme jejich upřímnost, možná ve vás probudí chuť něco změnit. Každopádně stojí za poslech.
Šárka Möllerová
6.5.2025

Začněte svůj podcast bez drahého vybavení: Tipy na mikrofony a sety
Začít s podcastem nikdy nebylo jednodušší. Dnes už k prvním nahrávkám nepotřebujete drahé studio. Stačí telefon, dobrý mikrofon a chuť vyprávět svůj příběh. Přinášíme tipy na vybavení, které vás nezatíží ani finančně, ani technicky. Tentokrát se budeme věnovat úplnému základu, hlavně mikrofonům a setům pro začátečníky.
Šárka Möllerová
29.4.2025