Zpět

Rozhovorové podcasty: Jak udělat důkladnou rešerši a vymyslet zajímavé otázky

Pro tvůrce

Dan Tržil

4. 12. 2023

Podcastů, které jsou založené na rozhovorech je v ČR hromada. Když jsem před 8 lety začal o podcastech mluvit, většina lidí si myslela, že podcast = rozhovor. Abyste mezi nimi vynikli, musíte být něčím zajímaví a odlišovat se od ostatních. Velkou konkurenční výhodou může být vaše příprava. Opakovat stále ty samé prvoplánové otázky totiž vašemu podcastu nepomůže, ať je hostem kdokoliv. Proto jsem v tomto článku shrnul pár skvělých tipů jak na to.

Na začátek je důležité podotknout, že byste měli mít už dopředu ujasněný koncept vašeho podcastu. Vědět to, jaké typy otázek budete klást, jak dlouhý podcast zhruba bude nebo jaký je cíl daného dílu. O základech vedení podcastového rozhovoru vyšel v minulosti tento článek:

Kvalitní rozhovor začíná dobrou rešerší

Abyste věděli, na co se budete ptát, musíte si o hostovi zjistit co nejvíce informací. Napište jeho jméno do vyhledávače a pak už jen čtěte, koukejte, poslouchejte a dělejte si poznámky. Pokud vás během toho napadají nějaké otázky, zapište si je.

Web 💻

Jestli má host webové stránky, určitě na ně zavítejte. Většinou tam najdete aktuální informace, nejpodrobnější životopis hosta, odkazy na jeho produkty, firmy, či tvorbu.

Někdy tam také můžete najít odkazy na rozhovory, v kterých už host byl. Podívejte se na ně a dělejte si poznámky. Třeba host o nějakém tématu začal mluvit, ale neřekl vše nebo o tom chcete vědět víc do hloubky či téma aktualizovat.

Sociální sítě 📱

Nemá host web? Zkuste sociální sítě. Ponořte se do hloubky profilu na Instagramu, Facebooku, Twitteru nebo LinkedIn. Sledujte typ obsahu, který host sdílí a všímejte si, jak chce být vnímán okolím. Je uvolněný nebo profesionální? Takový nejspíš bude i během rozhovoru. Všímejte si opravdu všeho, i toho, co s vaším rozhovorem nemusí souviset. Zjistíte třeba, že host má podobné záliby jako vy a můžete tím rozhovor okořenit. O vášních se přece mluví nejlépe. Čím více toho o hostovi budete vědět, tím lépe.

Sociální sítě se dají využít ještě k jedné věci. Můžete tím také vaše posluchače nalákat na dalšího hosta a nabídnout jim, že se hosta prostřednictvím vás můžou také na něco zeptat.

Poslechněte si rozhovory s hostem 🎙️

V Česku je nepřeberné množství podcastů, rozhovorů a různých talkshow. Jestli je host jen trochu známý pravděpodobně už v něčem podobném účinkoval. Určitě se na jiný rozhovor s ním podívejte. Nebudete překvapení jeho projevem a získáte o něm bližší představu.

Zaslání formuláře nebo otázek předem

Jestli jste o hostovi moc informací nezjistili nebo máte hodně prostoru, můžete mu zkusit poslat krátký dotazník s otázkami. Buď se můžete zeptat na základní otázky a nebo poslat předem připravené originální otázky, na které se během podcastu budete ptát. Formulář může sloužit také jako soubor informací pro hosta o tom, jak natáčení bude probíhat, kdo je vaše publikum nebo odkazy na minulé epizody vašeho podcastu. Host tím získá přehled o typu otázek a vy nasbíráte nějaké infromace.

Připravte vlastní představení hosta

Z rešerše si připravte pro hosta svůj vlastní životopis. Ten by měl zaujmout posluchače a vyvolat u nich zájem o celý rozhovor. Nejdůležitější je napsat životopis v kontextu vašeho publika. Vyberte prvky, které jsou pro vaše posluchače nejzajímavější.

Z vytvořeného životopisu udělejte úvod. Dodejte také, na co se hosta chystáte ptát nebo ho ve stručnosti originálně představte. Úvod můžete nahrát až po rozhovoru, kdy už víte, co zajímavého vám host řekl. Tím nejlépe navnadíte posluchače.

Výzkum není klíčový pouze pro váš rozhovor a úvod. Získané informace budou také užitečné ve fázi po rozhovoru pro poznámky k pořadu, příspěvky na sociálních sítích nebo na váš blog.

Máte pořádnou rešerši? Tak teď ji jen předělat na otázky!

Tvorba otázek

Musíte si uvědomit, jaký je váš podcast, co je vaším cílem a jaké hosty si zvete. Podnikatele? Experty? Autory? Kamarády? Jaká témata s nimi obvykle řešíte? Jsou vážná nebo spíš zábavná? Co chcete, aby rozhovor lidem předal? Bude váš host lidem předávat životní hacky, odhalovat akademické znalosti nebo je bavit? Mějte na paměti svůj cíl a podle něho se zaměřte na vymýšlení otázek.

Správně strukturujte otázky 🙋🏻

Myslete na strukturu rozhovoru – začátek, střed a závěr. Možná budete v pokušení položit svou nejšťavnatější otázku jako první, zvláště pokud víte, že vaše publikum zoufale chce odpověď. Ale tento přístup nemotivuje vaše posluchače slyšet podcast až do konce. Nejprve se svého hosta zeptejte na jeho minulost (vzdělání, kariérní cesta, úspěchy atd.). Tyto informace mohou poskytnout lepší pochopení jejich zkušeností a pohledu na život. Získáte tím více informací, které doplní ty z vašeho vlastního výzkumu.

Připravte si otevřené otázky, které podporují diskuzi a umožní hostovi sdílet své názory a zkušenosti. Zaměřte se na otázky „jak“ a „proč“. Tyto typy otázek jsou asi nejvíce důležité, protože pronikají do hloubky. Je například zajímavé vědět, že podnikatel změnil své podnikání, ale mnohem zajímavější je vědět, proč a jak to udělal.

Žádný rozhovor není zajímavý bez hlubokých otázek. Na ty ale hosta raději postupně připravujte a sledujte, kam až vás pustí. Nejnáročnější otázky si nechte na konec, až si s hostem vytvoříte vztah a atmosféru důvěry. Na konci se zeptejte na to, co host nového chystá a na co se v souvislosti s ním mohou posluchači těšit.

Přemýšlejte o každém rozhovoru jako o příběhu. Vaší úlohou je vytáhnout z hosta jednu otázku po druhé. Připravte si více otázek, než budete pravděpodobně potřebovat. Není nic horšího než rozhovor po 15 minutách ukončit, protože host už na všechny otázky odpověděl.

Jak se neptat

Vyhněte se základním otázkám. Určitě nepokládejte otázky typu: "Proč jste nejznámější?" nebo "Jakou knihu propagujete?" Místo toho radši zkuste toto: „Jste nejznámější díky knize o produktivitě. Proč si myslíte, že lidé mají váš přístup k životu tak rádií?“

Také se neptejte na otázky, u kterých bude odpověď ano/ne. Po pár otázkách by si host připadal jako u výslechu. Raději pokládejte otázky, které hosta povzbudí k dalšímu vyprávění. Nezapomeňte vždy položit jen jednu otázku. Neskládejte více otázek do jedné, pokud spolu úzce nesouvisí. Spojení více otázek: "Co si mysleli vaši klienti a jak to zlepšilo váš výrobní proces?" může být matoucí. Pokládejte otázky jednu po druhé, jako byste to dělali v přirozené konverzaci.

Vyhněte se otázkám, na které se hosta ptá každý. Když potřebujete pro své publikum získat základní informace, zkuste na otázku najít jedinečný úhel pohledu..

Přípravný call ☎️ Jako tvůrci jste si určitě všimli, že jednotné návody neexistují. Sám přípravné hovory dělám jen někdy. Pokud chci maximální informační hodnotu, přípravné hovory pomáhájí. Třeba před mým rozhovorem s T. Čuprem a T. Havrylukem o stavění firem Alza a Rohlík jsme měli rovnou 2 a podcast se i díky tomu dostal k legendárním podnikatelským rozhovorům.

Pokud děláte podcasty formou neformálního povídání o životě, pak ho možná nepotřebujte.

Jako vždy, experimentujte nebo se poraďte se zkušenějšími, třeba se mnou:)

Tip na závěr: Jedna otázka pro všechny 💡

Zkuste si najít jednu otázku, která bude provázet všechny vaše epizody a bude to taková “vaše značka.” Je to zábavný způsob, jak spojit všechny vaše epizody podcastů dohromady. Přemýšlejte o něčem, co souvisí s vaším názvem podcastu, tématem a nebo osobností, například pokud je váš podcast zaměřen na produktivitu, zvykněte si každého hosta požádat o jeho oblíbený nástroj.