Zpět

Začínáte s podcastem? Tohle vám radí známí tvůrci

Chcete rozjet vlastní podcast, ale nevíte, kde začít? Nejste v tom sami. Každý měsíc u nás vznikají stovky nových pořadů. Některé ve studiích, jiné doma u kuchyňského stolu. Začátky bývají plné otázek: Jaký mikrofon? Bude to někdo poslouchat? Kde natáčet a co říkat? Zeptali jsme se zkušených tvůrců i lidí, kteří se na podcastové scéně pohybují roky, co by poradili úplným začátečníkům. A všichni se shodují na jedné věci: Nebát se začít.

Pro tvůrceZe světa podcastů

Klára Sýkorová

27. 6. 2025

„Nebojte se a jděte do toho. Pamatuji si, že my jsme začínaly tak, že mikrofon jsme měly položený na koši na prádlo. I tak se dá budovat publikum a dostat se na Podcast roku,“ vzpomíná jedna z autorek známého podcastu Pindy z gyndy, letošní vítězky ankety v kategorii Seberozvoj. Začínaly s nulovým rozpočtem, ale s velkým zápalem.

A nejsou v tom samy. Nové podcasty vznikají všude možně. Nejen v redakcích, ale i v obýváku nebo po večerech mezi jinou prací. A každý rok se znovu ukazuje, že úspěch nestojí na perfektní produkci. To, co rozhoduje, je originalita, správný timing a hlavně vytrvalost.

Jestli začínáte a nevíte, jaké vybavení na nahrávání opravdu potřebujete, pak pro vás máme tento článek.

Trefte se do správného momentu

Podcast Padni komu padni, který letos ovládl cenu Objev roku v kategorii rozhovory a zábava, vznikl v době vládní krize. „Začali jsme, když se hodně řešila politika a myslím, že právě tahle vlna zájmu nám pomohla,“ říká jeden z moderátorů Oliver Adámek. Spolu s Martinem Bartkovským a Martin Bryśem tehdy spustili politicky laděný podcast, který si rychle našel své publikum. „Záleží na tom, jestli se trefíte do atmosféry a do toho, co společností hýbe. My jsme měli štěstí, že tehdy byl o politiku obrovský zájem. Ne vždy se to povede, ale když ta vlna přijde, je dobré na ni naskočit,“ radí.

Co naopak nedoporučuje? Snažit se kopírovat něčí styl. „Pokud se budete snažit napodobit jiného autora, pravděpodobně tvrdě narazíte. Naše výhoda je, že jsme každý jiný a máme různá témata, jiné pohledy. A to podle mě funguje.“

S tím souhlasí i jeho kolega Martin Bartkovský, který je zároveň šéfredaktorem Reflexu. Podle něj je kromě správného načasování klíčová i schopnost artikulovat, komunikovat s posluchači a hlavně pravidelnost. „Je to neúprosný, fakt tvrdý trh. Jít za paywall je hrozně těžký a v Česku si to pořád může dovolit jen strašně málo tvůrců. Takže si najděte originální téma a hlavně buďte vytrvalí a obrňte se,” říká.

Čtěte také: Šéfredaktor reflexu natáčel podcast uprostřed války

Podcast není pro každého. A právě v tom je jeho síla

Herec a moderátor Lukáš Hejlík, který letos opět provázel slavnostním večerem Podcast roku, vnímá podcast jako jednu z nejosobnějších forem výpovědi a v tom vidí také tu největší výhodu. „Není to jako v gastru, kde platí ‚náš zákazník, náš pán‘. U podcastu jde o to nalákat lidi na to, co chci dělat já. Jasně, že poslouchám zpětnou vazbu a něco třeba upravím. Ale pořád je to moje věc, můj způsob,“ říká. On sám do světa audia vstoupil s Gastromapou a podcastem Velká žranice, kde zpovídá i podcastery. Sám přiznává, že mu to začalo fungovat hlavně díky dvěma věcem: vášni a vytrvalosti.

Bonusy nestačí. Musíte je umět prodat

Téma máte, mluvení vám jde, díly máte rozmyšlené. A co dál? Přichází otázka, která napadne každého tvůrce: Jak podcast monetizovat?

Pokud máte pocit, že bez desítek tisíc poslechů nemá smysl něco zkoušet, akviziční manažerka platformy Herohero Ester Malenová vás vyvede z omylu. „Nejde o to, kolik má člověk epizod nebo jestli má roky budovanou základnu. Pokud máte hodnotné téma, můžete růst od prvního dne,“ říká. Některé podcasty začínají s placeným obsahem hned od první epizody, jiné ho spouštějí až později „Nevnímám v tom žádný rozdíl.“

Klíčová je podle ní forma komunikace. „Propagace je alfa a omega. A nemluvím nutně o placené reklamě. Když řeknu že na Herohero najdete bonusový obsah, nikoho to nezajímá. Ale když řeknu, že tam je rozhovor s nutričním terapeutem, který vám pomůže sestavit jídelníček, to už dává smysl.“ To, jak o podcastu mluvíte, může rozhodnout o úspěchu nebo zapadnutí. „Můžete mít skvělý obsah, ale pokud to neumíte předat, posluchači se k němu nikdy nedostanou.“ Podle Malenové dobře funguje například Čestmír Strakatý, který zvládá propagaci napříč platformami od YouTube přes Spotify až po Instagram.

Ať už plánujete podcast o politice, zdravém životním stylu nebo chcete jen mluvit o věcech, které vám leží na srdci, jedna věc je jistá: úspěch nepřijde přes noc. Ale s nápadem, vytrvalostí a autenticitou můžete vybudovat něco, co si najde svoje stále publikum.

Přihlašte se k newsletteruLadíme české podcasty do dokonalosti. Buďte u toho s námi!
Odesláním souhlasíte, aby vám ČESKÉ PODCASTY zasílaly pravidelné e-mailové newslettery o novinkách. Tento souhlas udělujete na dobu neurčitou s tím, že jej můžete kdykoliv bezplatně odvolat prostřednictvím tlačítka v každém newsletteru.
O tom, jak s vašimi osobními údaji (tj. e-mailem) nakládáme, si můžete přečíst na stránce zásady ochrany osobních údajů.
© 2025 České Podcasty