6 důvodů, proč začít používat podcast pro interní komunikaci
Dan Tržil
28. 4. 2021

V posledních letech se podcasting postupně stává velmi oblíbeným komunikačním formátem. Mainstreamová popularita je zcela zřejmá, americké podcasty dosahují milionů stažení na epizodu a podcasty už jsou zavedeným formátem i v ČR. V roce 2020 v Česku vzniklo přes 1000 podcastů. Počet tvůrců i posluchačů rok od roku roste.
V posledních měsících si všímám silného využití podcastů jako nástroje interní komunikace. Progresivní korporace nejen ve světě, ale stále více i v tuzemsku využívají interní podcasty pro snadnější komunikaci důležitých zpráv, k zapojení zaměstnanců do dění ve společnosti a k lepší koordinaci týmů pracujících na dálku.
Proč tvořit interní podcasty právě u vás? Podívejte se na 6 důvodů, proč jsou interní podcasty skvělým nástrojem pro zefektivnění komunikace ve vaší firmě
1. Poutavější komunikace
S rostoucí popularitou podcastového formátu v Česku je velká pravděpodobnost, že vaši zaměstnanci jsou zvyklí na poslech už z osobního života. Přenesením tohoto populárního formátu do pracovního prostředí poskytne zaměstnancům možnost přijímat důležitý obsah interní komunikace jednoduchou a zažitou cestou.
2. Autenticita
Management firem často používá pro komunikaci důležitých událostí interní newslettery nebo intranet. Kolik lidí ale věří, že to napsal opravdu CEO a ne oddělení interní komunikace? Hlas funguje velmi dobře na vytváření emocí a hlavní předností podcastů je jejich autenticita. Proč to nespojit a neoslovit zaměstnance krátkým rozhovorem nebo připraveným monologem? Určitě to ocení.
3. Oslovte všechny zaměstnance
V mnoha firmách je velká část zaměstnanců, kteří nesedí v kanceláři nebo obecně nepracují na počítači. Posloucháním audia z mobilního telefonu zajistíte přístup ke klíčovým informacím i těmto zaměstnancům.
Stejný princip platí pro prodejní a servisní týmy, které jsou neustále na cestách, daleko od svých kanceláří. Díky podcastu mohou tyto týmy využívat výhod funkcí jako je poslech v autě a mít tak neustále přístup k interním informacím i na cestách.
Rostoucímu trendu remote zaměstnanců dopomohla i pandemie koronaviru. Statistiky z USA ukazují, že trend „home office“ vzrostl o celých 309 % v roce 2020 v porovnání s rokem 2019. Jelikož se očekává, že tento styl práce se bude jen rozrůstat, formát podcastu může zcela evidentně usnadnit interní komunikaci na napříč firmou.
4. Konec boje s časovými pásmy
Pokud pracujete s globálním týmem, víte, že naplánovaní schůzek či konferenčního hovoru je občas nemyslitelné kvůli časovým rozdílům. Většinou to dopadá tak, že někteří zaměstnanci se chtě nechtě musí spojit v doslova nekřesťanskou hodinu.
Pokud tuto aktivitu nahradíte podcasty umožníte vašim pracovníkům větší flexibilitu a poslechnutí důležitých informací v ten správný čas.
5. Podporujte sdílení know-how
Interní komunikace nemusí vždy přicházet z managementu. Vaši zaměstnanci mají cenné informace, které si mohou navzájem sdílet. Díky neformální povaze podcastu, bude tato forma i výrazně méně náročná a veškeré vybavení, které potřebují, mají k dispozici v telefonu.
6. Budujte mosty napříč odděleními
V rámci velké firmy je velmi těžké udržet jednotnou kulturu. Sales tým bude vždy trochu odlišný od IT a nemá cenu s tím bojovat. Co takto využít podcast k překonávání mostů? Ukázat lidem v distribuci s čím se potýká backoffice. Přiblížit problémy z jedné pobočky lidem z centrály?
Podcasty zprostředkovaný vhled na firmu z různých perspektiv pomůže zaměstnancům pochopit, proč jsou věci tak, jak jsou – zlepšit porozumění procesům firmy a tak i facilitovat lepší komunikaci napříč odděleními.
Další články

Beat Sexism Talks: Rozhovor o podcastu, který se nebojí mluvit nahlas
Kdo stojí za podcasty, které si pouštíme cestou do práce, během každodenních činností nebo když hledáme inspiraci? V sérii rozhovorů s lidmi, kteří tvoří českou podcastovou scénu, nahlédneme do jejich zákulisí. Nejen do technických detailů, ale i do osobních motivací, snů, každodenních radostí i výzev lidí za mikrofonem. Jako další nám svoje podcastové tajemství prozradily Veronika Šimková a Blerta Sejdija z podcastu Beat Sexism.
Šárka Möllerová
9.5.2025

10 českých podcastů, které pomáhají
Hledáte české podcasty, které mají smysl? Vybrali jsme 10 titulů, které spojuje jedno: chtějí pomáhat. Těmito podcasty rezonují témata jako charita, práce neziskových organizací, podpora rodin v těžkých životních situacích, lidská práva, paliativní péče nebo boj proti sexismu. Vznikají pod hlavičkou nadací, humanitárních organizací i angažovaných jednotlivců. Dávají prostor důležitým příběhům a ukazují, že pomoc může mít mnoho podob. Možná vás dojme jejich upřímnost, možná ve vás probudí chuť něco změnit. Každopádně stojí za poslech.
Šárka Möllerová
6.5.2025

Začněte svůj podcast bez drahého vybavení: Tipy na mikrofony a sety
Začít s podcastem nikdy nebylo jednodušší. Dnes už k prvním nahrávkám nepotřebujete drahé studio. Stačí telefon, dobrý mikrofon a chuť vyprávět svůj příběh. Přinášíme tipy na vybavení, které vás nezatíží ani finančně, ani technicky. Tentokrát se budeme věnovat úplnému základu, hlavně mikrofonům a setům pro začátečníky.
Šárka Möllerová
29.4.2025