Zpět

Příběh herního podcastu, který nešetří výzvami

Kdo stojí za podcasty, které si pouštíme cestou do práce, při běžných činnostech nebo když hledáme inspiraci. V rozhovorech s tvůrci české podcastové scény nahlížíme do jejich světa. Zajímá nás, jak přemýšlejí o zvuku, tématech i publiku. Co je žene dopředu, co je na tom baví a co jim dává zabrat. Tentokrát jsme nahlédli do zákulisí DUNGGEON Podcastu, který posouvá klasický rozhovor do světa questů a výzev. O zákulisí vypráví jeho autoři Jan Starý a Jonáš Mácha.

Rozhovory s tvůrciZe světa podcastů

Šárka Möllerová

1. 7. 2025

DUNGGEON Podcast vychází od září 2024 a přináší netradiční formát inspirovaný herním světem. Každý měsíc zve dvojice Honza a Jonáš hosta, který během tříhodinové epizody prochází interaktivním dungeonem plným otázek a výzev.

V rozhovoru kluci popisují, jak podcast vznikal, proč hosté dostávají „loot“ a jak je jednou poznal fanoušek, co je poslouchá při opravě aut. DUNGGEON je pro ně hlavně zábava a prostor, kde si lidi můžou odpočinout, ale zároveň i způsob, jak budovat komunitu kolem Poggers.

Šéfredaktor Reflexu natáčel podcast uprostřed války. Zjistit víc.

Jak byste popsali svůj podcast někomu, kdo o něm nikdy neslyšel? Jonáš: DUNGGEON Podcast je vizuálně silná talkshow s prvky gamingu, popkultury, internetu a technologií. Cílíme na Gen Z a někdy i Gen Alfa. Není to čistě o hrách, ale řešíme i osobnosti, názory a dění kolem nich. Honza: Odlišujeme se výzvami, příběhovým rámcem a celkovou formou. Není to klasický „podcast ke slyšení“, ale spíš komplexní show, kde se vizuál nedá ignorovat. Máme lore, challenge, skeče a silnou produkční hodnotu.

Co vás přivedlo k myšlence založit podcast? Honza: My jsme to původně prostě chtěli zkusit. Měli jsme takovej hodně basic setup: černej stůl, tmavý pozadí, žádná produkce. Jen jsme si sedli, zapli kameru a kecali. Jonáš: A ta kamera se v půlce sama vypla, protože jsme neměli nikoho za kamerou a ani jsme nevěděli, že se po půl hodině vypíná. Takže jsme z toho nemohli nic použít. Zůstaly jen nějaký shorty na TikTok. Ale už tehdy nás to bavilo. Honza: A i když to bylo hrozně syrový, mělo to nějaký kouzlo. Cítili jsme, že by to mohlo mít potenciál, kdybychom to posunuli dál.

Jak vznikl název a co pro vás znamená? Jonáš: Když jsme se zpětně koukli na ten první pokus, tak jsme si řekli, že to fakt vypadalo jak dungeon. Tma, tajemno… totální vibe. Honza: A protože jsme oba vyrůstali na RPG hrách, tak nám to hned dávalo smysl. Dungeon je místo, kde procházíš výzvama a na konci dostaneš loot a přesně tak jsme chtěli, aby ten náš podcast fungoval. Jonáš: Tak vznikl i DUNGGEON Master, náš AI hlas, a dungeon potiony, který dáváme hostům podle toho, jak si vedli. Honza: A navíc „DUNGGEON Podcast“ prostě zní dobře. Je to zapamatovatelný, má to styl a můžeme s tím dál pracovat, třeba formou různých sezon. Není to jen název, ale celej koncept, kterej se dá dál rozvíjet.

Jakou roli hraje DUNGEON podcast ve vašem životě? Jonáš: Pomohl mi naučit se líp mluvit a poznat spoustu lidí, které jsem dřív sledoval jen z dálky. Je to hlavně zábavný content, který nás baví tvořit. Honza: Díky tomu, že natáčíme jednou měsíčně, to nemá zásadní dopad na život, ale naučilo mě to soustředit se, být přítomný a vnímat, co říká host. Není to tak snadné, jak to vypadá.

Jak se vaše tvorba od prvních epizod proměnila? Honza: Všechno se posunulo: vizuál, scénáře, technika. První díly byly syrové, teď je to víc propracované. Takový přirozený vývoj. Jonáš: Reagujeme na feedback. Lidi nám psali, že bylo moc tmavo, tak jsme změnili světla. Scénář upravujeme podle toho, co funguje a co ne. Taky jsme třeba zrušili roast na začátku, protože už nám nepřišel vtipnej. Prostě pořád něco měníme, aby to bylo lepší.

Co všechno obnáší příprava a tvorba jedné epizody? Jonáš: Nejvíc času nám vždycky zabere sehnat hosta. E-maily moc nefungují, to jsme si ověřili hned několikrát. Fungují hlavně osobní kontakty. Jakmile máme hosta, řešíme studio, techniku, termín, aby to sedlo všem. Pak přijde na řadu scénář, kdy máme lehkej template, ale každej díl si vymýšlíme znova. Otázky, výzvy, „Guess What“… a pak si jen přejeme, aby host fakt dorazil. Už se stalo, že nám ráno napsal, že nemůže, a celý studio jsme dělali zbytečně. Honza: Na jednu epizodu klidně padne 20 hodin. Děláme rešerše, píšeme scénář, vybíráme obrázky, ladíme strukturu, stavíme studio… a všechno většinou dokončujeme večer před natáčením. Není to jen o tom někoho pozvat a něco si říct, ale je za tím fakt hromada práce, kterou není moc vidět, ale bez ní by to nefungovalo.

Kde berete inspiraci na témata nebo hosty? Jonáš: Máme fakt hodně nápadů a na začátku jsme věděli, že první dva hosti budou influenceři, se kterýma spolupracujeme a který lidi znají. A hned na začátku jsme si sedli a hodili na papír jména, která by dávala smysl. Ten seznam má dneska přes 60 lidí, a postupně si je odškrtáváme. Honza: Fungujeme tak ve vlnách, kdy oslovíme třeba 10 lidí najednou a řešíme, kdo má zrovna čas, chuť a komu sedí náš koncept. Někdy to jde hned, jindy je to o trpělivosti. Záleží, jak moc je ten člověk vytíženej a jestli ho náš podcast zaujme.

Co je pro váš podcast typické, třeba opakující se otázka, rubrika nebo tón, kterým ho vedete? Honza: Máme tři otázky, které pokládáme všem: top 3 hry, top 3 filmy a 5 věcí bez kterých by nemohli žít. Pak se střídají otázky a challenge, což moc podcastu takhle nedělá. Jonáš: Typický je i „DUNGGEON Master“ Tajemná entita (socha uprostřed scény), který hosta provází a někdy rozhodne, jestli dostane odměnu. Přidává to kouzlo navíc.

Kde nejčastěji nahráváte a jakou techniku používáte? Jonáš: Nahráváme ve studiu CNC. Používáme mikrofony Shure, Sony kamery a světla NANlite, která nám umožňují tvořit různorodé vizuální efekty podle tématu epizody. Světla jedeme hlavně přes Nanlite, to jsou takový ty velký, co si můžete barevně doladit podle nálady. Hodí se to ke všemu. Když máme díl víc do fantasy, nebo třeba něco cyberpunkovýho, tak si s tím fakt vyhrajeme. Ten vizuál je pro nás hrozně důležitej, takže světla jsou vlastně půlka atmosféry.

Máte při nahrávání něco, co z něj dělá Váš osobní rituál, nebo třeba nástroj, appku či technologii, bez které si to už neumíte představit? Jonáš: Zvu hosty předem na oběd, což pomáhá prolomit ledy. Zjistím, na jaké jsou vlně a jak s nimi mluvit. Bez ElevenLabs na hlasy si to taky neumíme představit. Honza: Redbull. A dobře se vyspat. A hlavně mít po ruce kluky z produkce a připravený scénář.

Co vás na podcastování baví nejvíc? Jonáš: Možnost bavit se s lidmi, které jsem jako dítě sledoval. Třeba s Gogem, bylo to až surreální. Honza: Ten styl, jako kdyby si spolu povídali kámoši v hospodě. Ne klasický výslech, ale volný, přirozený tok rozhovoru. Když si to s hostem sedne, je to super.

Ke které epizodě máte nejbližší vztah? Jonáš: Druhá epizoda s Rothem, kde jsme se dusili smíchem. Teď se těším z dílu s Benderem, ty byly taky výborný. Honza: Roth byl šílený a skvělý zároveň. Ale Bender.. to bylo, jako by tam sedělo moje druhé já. Totální chemie, smáli jsme se nonstop.

Zažili jste díky podcastování něco, co by se jinak nestalo? Jonáš: Jednou za náma venku přišel kluk, že nás poznal a poslouchá nás při opravování aut. Úplně nadšenej, chtěl fotku. Byl to takovej první moment, kdy nám došlo, že to fakt někdo sleduje a že za těma číslama jsou reální lidé. Honza: Mně se to stalo, když nám kurýr přivezl Redbully. Říká: „Já vás znám, sleduju vás.“ A v tu chvíli si prostě uvědomíš, že to fakt někoho baví a že si tě lidi pamatujou. Je to zvláštní, ale hrozně fajn.

Co byste poradili někomu, kdo chce začít s podcastem? Honza: Kontakty. Bez nich je těžké získat hosty. E-maily moc nefungují, lidé nereagují. Jonáš: Přijď s něčím navíc. Podcast má dnes každý. Buď zajímavý nebo známý - ideálně obojí.

Jakou roli hraje podcast ve vašich financích? Přináší vám příjem, investujete do něj čas a prostředky nebo něco mezi? Jonáš: Do začátku jsme museli pořídit rekvizity a ty technické věci, což samozřejmě něco stálo. Monetizaci jsme zapnuli až od třetího dílu, to byla trochu škoda, protože ten měl největší úspěch. Teď to vydělá pár drobných, které jdou zpátky do projektu. My si z toho nic nebereme. Cílem je, aby DUNGGEON Podcast zůstal zdarma. Možná časem zavedeme členství – lidi, co nás chtějí podpořit, by mohli dostat epizodu o pár dní dřív. Honza: Od začátku jsme si řekli, že nechceme žádný paywall. Chceme, aby se k tomu každej dostal bez omezení. Monetizace může bejt fajn jako bonus, ale není to důvod, proč to děláme.

Jaké další aktivity se kolem podcastu postupně objevily? Třeba sociální sítě, živé akce nebo video. Jonáš: Máme soutěž o nejlepší krátký klip z našeho podcastu. Lidé tvoří virály a pokud klip splní podmínky, můžou získat až 5 tisíc korun. A reels z podcastu se tak nenásilně šíří mezi ostatní na sociálních sítích a dělá nám to dobré brand awareness. Honza: Někdy narazíme na naše klipy náhodně na TikToku. Líbilo by se nám se dostat do povědomí jako „klipový podcast“. Jinak se snažíme přinášet větší přesah přes jiný formáty jako jsou recenze, novinky, shorty… DUNGGEON Podcast má bavit a zviditelňovat náš projekt, a to je pro nás momentálně hlavní.

Co byste si s podcastem přáli zažít? Honza: Bylo by super jednou udělat nějaký větší event, třeba živou show na Comic Conu nebo v obchodním centru. Ale DUNGGEON Podcast live tak, jak ho známe, si zatím úplně představit neumíme. Je to hodně o scénografii, o vizuálu a atmosféře studia. Spíš bychom jednorázově vymysleli formát šitý na míru tomu eventu, než přenášet přesně to, co děláme ve studiu. Jonáš: Podcast bereme jako zábavnou show a součást větší značky. Když by to někdy fakt nabralo velkej following, umím si představit třeba jedno velký live natáčení s DUNGGEON Masterem naživo, ale spíš jako výjimku.

Jaké podcasty sami posloucháte? Jonáš: Občas Vláďa Experience, Mikýř, Recast. Spíš shows než podcasty. Honza: Momentálně žádné. Jsem z toho „vypodcastovaný.“ Dřív třeba Opravdové zločiny nebo creepy pasty.

Ponořte se do světa fantazie s těmito podcasty.

Co doporučujete svým posluchačům? Třeba knihu, podcast, cokoliv vás zaujalo. Jonáš: Cyberpunk, Zaklínač, cokoliv s fantasy tématem. Honza: Já mám spíš obecnou radu: pokud jsi mladý, dělej, co tě baví. Nezůstávej v práci, kterou nesnášíš, jen kvůli zvyku.

Koho byste si přáli pozvat? Ať už žijícího nebo ne.. Jonáš: MrBeast, Leoš Mareš, Petr Pavel. Z reálných cílů Viktor Sheen, kde je spojení gamingu a hudby. Dál třeba Yzomandias. Chceme jít i do hudby, nejen YouTube scény. Honza: Kdybychom mohli jít úplně mimo realitu, tak třeba Karel IV. to by byl fakt bengr. Ale z těch reálných a dosažitelných hostů bychom nejradši lidi, kteří nás baví i jako osobnosti. Někdo, s kým si fakt sedneme, pokecáme a z toho vznikne přirozená a zábavná epizoda.

Co byste si díky podcastu ještě přáli zažít nebo ovlivnit? Honza: Hlavně chceme bavit. Aby si lidi mohli po práci pustit náš podcast a na pár hodin vypnout. Nehrajeme si na osvětu, je to prostě show. Ale bylo by fajn, kdyby se díky tomu víc lidí dostalo i k dalším věcem, co děláme: novinky, recenze, shorts. Jonáš: Podcast je pro nás hlavně zábava, ale přál bych si, aby dál pomáhal zviditelňovat celý náš projekt. Ať to můžeme posouvat dál a zkoušet nové formáty.

Kluci mají základnu diváckou a posluchačskou základnu hlavně na Inatagramu, ale jsou i na YouTube.

Jestli vás zajímají další rozhovory s tvůrci podcastů, tak si přečtěte článek s autorkami podcastu Beat Sexism Talks nebo autorem podcastu o sportu dětí Branky, děti, rodiče.

Přihlašte se k newsletteruLadíme české podcasty do dokonalosti. Buďte u toho s námi!
Odesláním souhlasíte, aby vám ČESKÉ PODCASTY zasílaly pravidelné e-mailové newslettery o novinkách. Tento souhlas udělujete na dobu neurčitou s tím, že jej můžete kdykoliv bezplatně odvolat prostřednictvím tlačítka v každém newsletteru.
O tom, jak s vašimi osobními údaji (tj. e-mailem) nakládáme, si můžete přečíst na stránce zásady ochrany osobních údajů.
© 2025 České Podcasty