Zpět

YouTube ovládl podcasty. Co na to říkají posluchači i tvůrci?

Video podcasty zažívají obrovský boom. Tvůrci se přesouvají na YouTube, reels z podcastů plní TikTok a Instagram, vizuální forma přitahuje nové publikum i inzerenty. Jenže někteří fanoušci i producenti varují: když se podcast promění v show před kamerou, mizí to nejcennější: soustředěný poslech, představivost a síla zvuku.

Ze světa podcastů

Šárka Möllerová, The Guardian

21. 7. 2025

YouTube se stal podle studie Cumulus & Signal Hill Insights nejpoužívanější podcastovou platformou v USA. Dominance videa mění podcastový svět: tvůrci mají šanci oslovit nové publikum, ale také čelí tlaku na vizuální produkci a s tím spojené vyšší náročnosti i obavám z úpadku kvality.

Britská publicistka Fiona Sturges v komentáři pro The Guardian popisuje, že názory se různí. „Zarytí posluchači se ptají, proč by se měli na podcast dívat, když už tak nestíhají všechny seriály. Jiní si ale užívají možnost volby a těší je, když vidí tváře, které znají jen podle hlasu.“

Sturges mluvila i s nezávislými audio producenty, kteří mají z dominance YouTube obavy. Vadí jim tlak na to, aby byl podcast vizuální, a označují ho za „crap telly,“ tedy „lacinou televizi.“

Video jako příležitost, hlavně pro mladé

Matt Deegan, z podcastové agentury Podcast Discovery, to vidí pragmaticky: „U některých diváků nejde o poslech podcastu, ale o sledování show. Jsou mladí lidé, kteří nikdy neposlouchají audio podcasty, ale jsou jako doma na YouTube.“

To platí zejména pro rozhovorové formáty, natáčet dvě osoby u mikrofonu je jednoduché a funguje. U vyprávěcích podcastů je to větší výzva, ale někteří autoři už se do ní pustili. Například George the Poet a Benbrick, tvůrci oceňovaného podcastu Have You Heard George’s Podcast?, aktuálně přetvářejí své starší epizody do video verze. Přestože George the Poet často slouží jako příklad „čistého“ audio storytellingu, i on si uvědomuje, že YouTube nelze ignorovat.

„Musíme jít tam, kde je publikum,“ říká Benbrick. „I když máte audio-first strategii, ignorovat YouTube by bylo šílené. A když už tam jdete, měli byste tomu dát šanci rezonovat. Teď zkoušíme, jak by to mohlo vypadat. Je to ve vývoji, ještě to nemá finální formu.“

Video podcasty oslovují nové publikum, zejména mladší generaci a uživatele YouTube. Tvůrci balancují mezi tlakem platforem a vlastní představou o kvalitním obsahu. U rozhovorových formátů dává video smysl, ale u vyprávěcích a atmosférických podcastů zůstává otázka, jestli obraz přidává hodnotu nebo naopak bere prostor zvuku.

Možná to není o výběru vítěze. Jak připomíná jeden z oslovených tvůrců v článku: „Video možná zabilo rádiové hvězdy, ale rádio tu pořád je. Pro obě formy je místo, jen si musí najít vlastní cestu.“

Přihlašte se k newsletteruLadíme české podcasty do dokonalosti. Buďte u toho s námi!
Odesláním souhlasíte, aby vám ČESKÉ PODCASTY zasílaly pravidelné e-mailové newslettery o novinkách. Tento souhlas udělujete na dobu neurčitou s tím, že jej můžete kdykoliv bezplatně odvolat prostřednictvím tlačítka v každém newsletteru.
O tom, jak s vašimi osobními údaji (tj. e-mailem) nakládáme, si můžete přečíst na stránce zásady ochrany osobních údajů.
© 2025 České Podcasty